Attracting the Readers’ Eye by Press Photography: Information and Opinion Conveying Genres

Joanna Mikosz

Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Łódzki

dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje następujące zagadnienia: prasoznawstwo, sposoby promocji prasy oraz reklamę niestandardową. Współpracowała m.in. z „Dziennikiem Łódzkim”, „Gazetą Wyborczą” i „Kroniką Miasta Łodzi”. Autorka publikacji prasowych, naukowych oraz książek, m.in.: Ways of Press Promotions (Lambert Academic Publishing 2012), Journalism, Media and Advertising in Poland: Selected Issues (Łódź 2013) i Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej (Łódź 2015).




Abstract

The aim of this article is to determine how press photography attracts the attention of consumers. The study involved photographic genres, information – conveying genres, opinion – conveying genres. The author proves that photojournalism is not only a form of documenting reality and expression of the worldview of its author or editorial office. It is also a magnet for attracting the readers’ eye. The article shows that editorial offices use variety of visual influences on readers in order to focus audience attention.

 


Keywords:

press photography, attracting the readers'eye, Polish press, photographic genres


Materiały źródłowe

„Angora” 2008, wyd. z 17 sierpnia.
„Dziennik Łódzki” 2016, wyd. z 10 maja.
„Express Ilustrowany” 2010, wyd. z 5 czerwca.
„Fakt” 2006, wyd. z 25 lutego.
„Fakt” 2008, wyd. z 9 czerwca.
„Fakt” 2012, wyd. z 6 listopada.
„Gazeta Wyborcza” 2012, wyd. z 9 maja.
„Gazeta Wyborcza” 2015, wyd. z 27 marca.
„Moda & Style” 2012, nr 2.
„Newsweek” 2012, wyd. z 24–30 września.
„Przekrój” 2011, nr 9.
„Show” 2009, wyd. z 30 lutego.
Brzózka P., Własne, ale bardzo ciasne, „Dziennik Łódzki” 2016, wyd. z 10 maja.
Kinga Rusin: moje ręce to fotomontaż, [online] <http://www.fakt.pl/Kinga-Rusin-moje-rece-to-fotomontaz>, dostęp: 5.05.2016.

Opracowania

Baron I., Okładki Newsweeka, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1–2.
Bauer Z., Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
Bednarek Z., Kolor w mediach, media w kolorze. Prasa, telewizja, film, w: Kolor w kulturze, red. Z. Mocarska-Tycowa, J. Bielska-Krawczyk, Toruń 2010.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie sposoby na promocje czasopism, w: Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, Toruń 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
Gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Warszawa 2006.
Giza H.M., Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii, Warszawa 2011.
Habrajska G., Kategoria obserwatora a proces wizualizacji, w: Komunikacja wizualna w przestrzeni miejskiej, red. A. Obrębska, Łódź 2009.
Janke I., Wojna z Kościołem się opłaca, „Plus Minus” 2012, wyd. z 10–11 marca.
Kobré K., Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń, Gliwice 2011.
Kobylarczyk K., Fotografia jako mit. Zdjęcia streszczające stulecie, „Zeszyty Prasoznawcze” 2005, nr 1–2.
Kolor w kulturze, red. Z. Mocarska-Tycowa, J. Bielska-Krawczyk, Toruń 2010.
Komunikacja wizualna w przestrzeni miejskiej, red. A. Obrębska, Łódź 2009.
Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011.
Mateja M., Informacja, interpretacja czy ideologizacja? Katastrofa pod Smoleńskiem na fotografiach dziennikarskich, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2011, nr 2.
Mazurczyk L., Zrozumieć infografikę, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Media – biznes – kultura, red. J. Kreft, R. Stopikowski, Gdańsk 2011.
Media początku XXI wieku. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa 2011.
Michałowska M., Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012.
Michałowska M., Portret we wnętrzu – między socjologią a antropologią fotografii, w: Społeczne dyskursy sztuki fotografii, red. M. Michałowska, P. Wołyński, Poznań 2010.
Miller K., Znikająca magia fotografii?, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Oblicza komunikowania wizualnego, red. R. Polak, Kraków – Rzeszów – Zamość 2011.
Opieczyńska A., Porno-chic, czyli seksualność jako narzędzie komunikacji, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011.
Popularna encyklopedia mass mediów, red. J. Skrzypczak, Poznań 1999.
Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, Toruń 2010.
Ruta P., Fotografia prasowa: wybrane aspekty praktyczne, „Rocznik Prasoznawczy” 2009, nr 3.
Słownik języka polskiego, [online] <http://sjp.pl/kadrowa%C4%87>, dostęp: 11.05.2016.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.
Społeczne dyskursy sztuki fotografii, red. M. Michałowska, P. Wołyński, Poznań 2010.
Strzałkowska M., Ile kosztuje dobre zdjęcie. Rola fotografii prasowej w teorii estetycznej Alfreda Ligockiego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2011, nr 1–2.
Szylko-Kwas J., Fotografia prasowa jako informacja czy produkt marketingowy? – polskie tygodniki opinii, w: Media – biznes – kultura, red. J. Kreft, R. Stopikowski, Gdańsk 2011.
Tatarkiewicz W., Fotografie i obrazy, „Fotografia” 1977, nr 2.
Tracichleb N.,Witczak I., Manipulacyjny potencjał fotografii prasowej, w: Media początku XXI wieku. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa 2011.
Wolny-Zmorzyński K., Dyskusje o sztuce i wartościowaniu fotografii dziennikarskiej, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2014, nr 1 (9).
Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.
Zimon S., Kontrowersyjne okładki, czyli jak kontekst zmienia sztukę w skandal, w: Oblicza komunikowania wizualnego, red. R. Polak, Kraków – Rzeszów – Zamość 2011

Published
2019-02-06

Cited by

Mikosz, J. (2019). Attracting the Readers’ Eye by Press Photography: Information and Opinion Conveying Genres. Media - Culture - Social Communication, 1(13), 11–31. https://doi.org/10.31648/mkks.2986

Joanna Mikosz 
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Łódzki
<p><strong></strong></p> <p>dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje następujące zagadnienia: prasoznawstwo, sposoby promocji prasy oraz reklamę niestandardową. Współpracowała m.in. z „Dziennikiem Łódzkim”, „Gazetą Wyborczą” i „Kroniką Miasta Łodzi”. Autorka publikacji prasowych, naukowych oraz książek, m.in.: Ways of Press Promotions (Lambert Academic Publishing 2012), Journalism, Media and Advertising in Poland: Selected Issues (Łódź 2013) i Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej (Łódź 2015).</p>  Poland

dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje następujące zagadnienia: prasoznawstwo, sposoby promocji prasy oraz reklamę niestandardową. Współpracowała m.in. z „Dziennikiem Łódzkim”, „Gazetą Wyborczą” i „Kroniką Miasta Łodzi”. Autorka publikacji prasowych, naukowych oraz książek, m.in.: Ways of Press Promotions (Lambert Academic Publishing 2012), Journalism, Media and Advertising in Poland: Selected Issues (Łódź 2013) i Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej (Łódź 2015).