Ogniskowanie uwagi czytelników poprzez fotografię prasową – jej gatunki informacyjne i publicystyczne

Joanna Mikosz

Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Łódzki

dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje następujące zagadnienia: prasoznawstwo, sposoby promocji prasy oraz reklamę niestandardową. Współpracowała m.in. z „Dziennikiem Łódzkim”, „Gazetą Wyborczą” i „Kroniką Miasta Łodzi”. Autorka publikacji prasowych, naukowych oraz książek, m.in.: Ways of Press Promotions (Lambert Academic Publishing 2012), Journalism, Media and Advertising in Poland: Selected Issues (Łódź 2013) i Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej (Łódź 2015).




Abstrakt

Celem artykułu jest ustalenie, w jaki sposób fotografie prasowe ogniskują uwagę odbiorców. Analizie poddano fotograficzne gatunki dziennikarskie informacyjne i publicystyczne. Autorka udowadnia, że zdjęcia prasowe nie tylko stanowią formę dokumentowania rzeczywistości i są wyrazem światopoglądu ich twórców lub redakcji prasowej – są też magnesem przyciągającym wzrok. Pokazuje także, że redakcje prasowe w celu angażowania uwagi odbiorców posługują się zróżnicowanymi wizualnymi środkami oddziaływania na czytelników.

 


Słowa kluczowe:

fotografia prasowa, ogniskowanie uwagi, prasa polska, fotograficzne gatunki dziennikarskie


Materiały źródłowe

„Angora” 2008, wyd. z 17 sierpnia.
„Dziennik Łódzki” 2016, wyd. z 10 maja.
„Express Ilustrowany” 2010, wyd. z 5 czerwca.
„Fakt” 2006, wyd. z 25 lutego.
„Fakt” 2008, wyd. z 9 czerwca.
„Fakt” 2012, wyd. z 6 listopada.
„Gazeta Wyborcza” 2012, wyd. z 9 maja.
„Gazeta Wyborcza” 2015, wyd. z 27 marca.
„Moda & Style” 2012, nr 2.
„Newsweek” 2012, wyd. z 24–30 września.
„Przekrój” 2011, nr 9.
„Show” 2009, wyd. z 30 lutego.
Brzózka P., Własne, ale bardzo ciasne, „Dziennik Łódzki” 2016, wyd. z 10 maja.
Kinga Rusin: moje ręce to fotomontaż, [online] <http://www.fakt.pl/Kinga-Rusin-moje-rece-to-fotomontaz>, dostęp: 5.05.2016.

Opracowania

Baron I., Okładki Newsweeka, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1–2.
Bauer Z., Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
Bednarek Z., Kolor w mediach, media w kolorze. Prasa, telewizja, film, w: Kolor w kulturze, red. Z. Mocarska-Tycowa, J. Bielska-Krawczyk, Toruń 2010.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie sposoby na promocje czasopism, w: Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, Toruń 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
Gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Warszawa 2006.
Giza H.M., Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii, Warszawa 2011.
Habrajska G., Kategoria obserwatora a proces wizualizacji, w: Komunikacja wizualna w przestrzeni miejskiej, red. A. Obrębska, Łódź 2009.
Janke I., Wojna z Kościołem się opłaca, „Plus Minus” 2012, wyd. z 10–11 marca.
Kobré K., Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń, Gliwice 2011.
Kobylarczyk K., Fotografia jako mit. Zdjęcia streszczające stulecie, „Zeszyty Prasoznawcze” 2005, nr 1–2.
Kolor w kulturze, red. Z. Mocarska-Tycowa, J. Bielska-Krawczyk, Toruń 2010.
Komunikacja wizualna w przestrzeni miejskiej, red. A. Obrębska, Łódź 2009.
Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011.
Mateja M., Informacja, interpretacja czy ideologizacja? Katastrofa pod Smoleńskiem na fotografiach dziennikarskich, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2011, nr 2.
Mazurczyk L., Zrozumieć infografikę, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Media – biznes – kultura, red. J. Kreft, R. Stopikowski, Gdańsk 2011.
Media początku XXI wieku. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa 2011.
Michałowska M., Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012.
Michałowska M., Portret we wnętrzu – między socjologią a antropologią fotografii, w: Społeczne dyskursy sztuki fotografii, red. M. Michałowska, P. Wołyński, Poznań 2010.
Miller K., Znikająca magia fotografii?, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Oblicza komunikowania wizualnego, red. R. Polak, Kraków – Rzeszów – Zamość 2011.
Opieczyńska A., Porno-chic, czyli seksualność jako narzędzie komunikacji, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Kraków 2011.
Popularna encyklopedia mass mediów, red. J. Skrzypczak, Poznań 1999.
Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, Toruń 2010.
Ruta P., Fotografia prasowa: wybrane aspekty praktyczne, „Rocznik Prasoznawczy” 2009, nr 3.
Słownik języka polskiego, [online] <http://sjp.pl/kadrowa%C4%87>, dostęp: 11.05.2016.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.
Społeczne dyskursy sztuki fotografii, red. M. Michałowska, P. Wołyński, Poznań 2010.
Strzałkowska M., Ile kosztuje dobre zdjęcie. Rola fotografii prasowej w teorii estetycznej Alfreda Ligockiego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2011, nr 1–2.
Szylko-Kwas J., Fotografia prasowa jako informacja czy produkt marketingowy? – polskie tygodniki opinii, w: Media – biznes – kultura, red. J. Kreft, R. Stopikowski, Gdańsk 2011.
Tatarkiewicz W., Fotografie i obrazy, „Fotografia” 1977, nr 2.
Tracichleb N.,Witczak I., Manipulacyjny potencjał fotografii prasowej, w: Media początku XXI wieku. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa 2011.
Wolny-Zmorzyński K., Dyskusje o sztuce i wartościowaniu fotografii dziennikarskiej, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2014, nr 1 (9).
Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.
Zimon S., Kontrowersyjne okładki, czyli jak kontekst zmienia sztukę w skandal, w: Oblicza komunikowania wizualnego, red. R. Polak, Kraków – Rzeszów – Zamość 2011
Pobierz


Opublikowane
2019-02-06

Cited By /
Share

Mikosz, J. (2019). Ogniskowanie uwagi czytelników poprzez fotografię prasową – jej gatunki informacyjne i publicystyczne. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(13), 11–31. https://doi.org/10.31648/mkks.2986

Joanna Mikosz 
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Łódzki
<p><strong></strong></p> <p>dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje następujące zagadnienia: prasoznawstwo, sposoby promocji prasy oraz reklamę niestandardową. Współpracowała m.in. z „Dziennikiem Łódzkim”, „Gazetą Wyborczą” i „Kroniką Miasta Łodzi”. Autorka publikacji prasowych, naukowych oraz książek, m.in.: Ways of Press Promotions (Lambert Academic Publishing 2012), Journalism, Media and Advertising in Poland: Selected Issues (Łódź 2013) i Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej (Łódź 2015).</p>  Polska

dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje następujące zagadnienia: prasoznawstwo, sposoby promocji prasy oraz reklamę niestandardową. Współpracowała m.in. z „Dziennikiem Łódzkim”, „Gazetą Wyborczą” i „Kroniką Miasta Łodzi”. Autorka publikacji prasowych, naukowych oraz książek, m.in.: Ways of Press Promotions (Lambert Academic Publishing 2012), Journalism, Media and Advertising in Poland: Selected Issues (Łódź 2013) i Sposoby promocji współczesnej polskiej prasy drukowanej (Łódź 2015).