Democracy in New Media: The Influence of Interactive Media on the Changes in Politics and Public Communication

Martyna Małgorzata Siudak

Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia & Mazury”. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. Laureatka Stypendium im. Leopolda Ungera (2017). Finalistka V edycji konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Dominika Agata Myślak)




Abstract

With the emergence of the Internet, alongside the traditional mediasphere consisting of press, radio and television, a new reality came to be – the network reality. Developing teleinformatic technologies have had an impact on the changes occurring in the sphere of social communication. The aim of the author of this article is to present the transformations taking place especially in the subsystem of public communication, including the world of politics. New media effectively influence the changes in the flow of information between authorities and media or between authorities and the citizens. Their interactive character has the power to change the politics or political campaigns. A question emerges: is it justified to include the new media in the democratic system? The behaviour of politicians, officials and citizens often shows that it has already happened (although in a non-formal way).


Keywords:

democracy, politics, political communication, new technologies, social media


Dokumenty prawne

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 2002 roku w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. 2002, nr 67, poz. 619), [online] <http://bip.msw.gov.pl/bip/rozporzadzenia-ministr/2002/16868,DzU-2002-nr-67-poz-619.html>, dostęp: 3.08.2015.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093>, dostęp: 3.08.2015.
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 1964, nr 43, poz.296), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296>, dostęp: 3.08.2015.
Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001, nr 112, poz.1198), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011121198>, dostęp: 3.08.2015.
Konta urzędowe na Twitterze i Facebooku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, [online] <https://www.facebook.com/mkidn/>,dostęp: 14.07.2015.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, [online] <https://twitter.com/min_nauki>, dostęp: 21.08.2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, [online] <https://twitter.com/MRiRW1>, dostęp: 21.08.2015.
Ministerstwo Sprawiedliwości, [online] <https://twitter.com/MS_GOV_PL>, dostęp: 21.08.2015.

Opracowania

Bendyk E., Jak internet zmienia politykę, „Polityka” 2015, nr 24.
Białobłocki T., Moroz J., Nowoczesne techniki informacji i komunikacji – ich rozwój i zastosowanie, w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo--Sosnowska, Warszawa 2006.
Bielan A., Nowe media wymuszają w polityce zmianę generacyjną, [online] <https://wszystkoconajwazniejsze.pl/adam-bielan-nowe-media-wymuszaja-w-polityce-zmiane-generacyjna/>, dostęp: 23.07.2015.
Castells M., Władza komunikacji, tłum. J. Jedliński, P. Tomanek, Warszawa 2013.
Demokracja w obliczu nowych mediów, red. M. Musiał-Karg, Toruń 2013.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
Dorenda-Zaborowicz M., Nowe media w służbie marketingu politycznego, w: Nowe media a praktyki komunikacyjne, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Jędrzejewski, J. Bierówka, Kraków 2013.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Fundacja ePaństwo, Państwo w mediach społecznościowych, [online] <https://mojepanstwo.pl/PanstwoInternet/download/Raport_ePanstwo.pdf>, dostęp: 22.08.2015.
Goczał B., Aktywnością na Facebooku i Twitterze prezydent Andrzej Duda „wygrywa internety”(opinie), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aktywnoscia-na-facebooku-i-twitterze-prezydent-andrzej-duda-wygrywa-internety-opinie>, dostęp: 2.09.2015.
Grodzka D., E-demokracja, w: Społeczeństwo informacyjne, red. D. Grodzka, Warszawa 2009.
Guedes Bailey O., Cammaerts B., Carpentier N., Media alternatywne, Kraków 2012.
Hagen M., A Typology of Electronic Democracy, Hamburg 1997.
Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Jędrysik M., Bez Twittera się nie da, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 13.
Lievrouw L.A., Media alternatywne i zaangażowanie społeczne, Warszawa 2012.
Macyszyn D., Relacja z debaty „Państwo w Mediach Społecznościowych”, [online] <http://epf.org.pl/pl/2014/01/10/relacja-z-debaty-panstwo-w-mediach-spolecznosciowych/>, dostęp: 20.08.2015.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2012.
Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik-Szysiak, Lublin 2014.
Media społecznościowe są cytowane częściej niż telewizja, [online] <http://www.press.pl/newsy/internet/pokaz/39588,Media-spolecznosciowe-sa-cytowane-czesciej-niz-telewizja>, dostęp: 13.12.2013.
Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009.
Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005.
Mistewicz E., Politycy przejmują media, a media się cieszą, „Tygodnik Do Rzeczy” 2013, nr 32.
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013.
Musiał-Karg M., Elektroniczne referendum w Szwajcarii. Wybrane kierunki zmian helweckiej demokracji bezpośredniej, Poznań 2012.
„Nie pozwolę pięknie ubranym damom, by paradowały do śmietnika”. Duda nie tylko o polityce, [online] <http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/tweetup-andrzeja-dudy,525408.html>, dostęp: 25.06.2015.
Noch J., Dla kogo jest Twitter w Polsce. „W USA służy wymienianiu informacji, u nas opinii”,[online] <http://natemat.pl/39369,dla-kogo-jest-twitter-w-polsce-w-usa-sluzy-wymienianiu-informacji-u-nas-opinii>, dostęp: 21.09.2015.
Nowak E., Rola mediów informacyjnych w ustanawianiu ważności kwestii w agendzie publicznej w Polsce w latach 2009–2012, w: Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik--Szysiak, Lublin 2014.
Nowe media a praktyki komunikacyjne, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Jędrzejewski, J. Bierówka, Kraków 2013.
Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013.
Nowina-Konopka M., Społeczeństwo informacyjne a teorie demokracji, w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Warszawa 2006.
Nowina-Konopka M., Wiedza, informacja i komunikacja w rozwoju społeczeństwa informacyjnego w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Warszawa 2006.
Nowina-Konopka M., Wykorzystanie internetu do realizacji zadań PR w administracji publicznej, w: Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Orliński W., Faworyzowanie Twittera przez rząd to ryzyko, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 7.
Polska Agencja Prasowa, Politycy na Twitterze, [online] <http://wiadomosci.onet.pl/swiat/politycyna-twitterze/kq2n33>, dostęp: 18.08.2015.
PolskieRadio.pl, Afera po programie. Tomasz Lis i Tomasz Karolak cytowali fałszywe konto Kingi Dudy, [online] <http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1445050,Afera-po-programie-TomaszLis-i-Tomasz-Karolak-cytowali-falszywe-konto-Kingi-Dudy>, dostęp: 24.07.2015.
Porębski L., Perspektywy wprowadzenia elektronicznej demokracji w działalności uczelni, [online] <http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0020/roz8.pdf>, dostęp: 22.08.2015.
Prejs A., Wieczorek M., Kampania prezydencka w social media. Kto wygra ten wyścig? – raport Sotrendera, [online] <http://tajnikipolityki.pl/wyscig-do-palacu-prezydenckiego-kampania-wsocial-media-raport-sotrendera-2/>, dostęp: 22.07.2015.
Prejs A., Wieczorek M., Kampania prezydencka w social media – raport Sotrender, [online] <http://tajnikipolityki.pl/kampania-prezydencka-w-social-media-raport-sotrender/>, dostęp: 24.08.2015.
Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą elektroniczne biuro podawcze, [online] <http://ms.gov.pl/pl/informacje/news,7371,prezydent-podpisal-ustawe-wprowadzajaca.html>, dostęp: 4.08.2015.
Prof. Gliński przeprasza gen. Kozieja. „Za uproszczoną interpretację faktów”, [online] <http://www.tvn24.pl/glinski-przeprasza-gen-kozieja-za-slowa-o-szkoleniu-przez-gru,565584,s.html>,dostęp: 15.08.2015.
Przybysz Ł., Nowe media w komunikowaniu politycznym na przykładzie wyborów prezydenckich w USA w 2008 roku, w: Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013.
Puszczyński M., Czy doczekaliśmy się polskiego Obamy?, [online] <http://tajnikipolityki.pl/czydoczekalismy-sie-polskiego-obamy/>, dostęp: 24.08.2015.
Rogojsz Ł., Kampania w internecie. Kandydaci wylogowani z sieci, [online] <http://polska.newsweek.pl/wybory-prezydenckie-2015-kampania-w-internecie-social-media,artykuly,362806,1,2.html>, dostęp: 19.08.2015.
Rudzińska L., Twitter jako skuteczne narzędzie w pracy dziennikarza, w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Sadlok M., Demokracja 2.0, czyli wpływ mediów interaktywnych na kształtowanie nowej rzeczywistości politycznej, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009.
Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, tłum. A. Kożuch, Kraków 2006.
Seklecka A., Polityk w Internecie – między wpływem politycznym a manipulacją opinią publiczną, w: Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Shih C., Era Facebooka. Wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprzedaży i komunikacji z Twoimi klientami, tłum. M. Gutowski, Gliwice 2012.
Skrzat P., Łatwiejsze głosowanie w olsztyńskim budżecie obywatelskim, [online] <http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,35189,18591769,latwiejsze-glosowanie-w-olsztynskim-budzecie-obywatelskim.html>, dostęp: 20.08.2015.
Sotrender, Aktywność polityków na Facebooku, październik 2014, [online] <http://tajnikipolityki.pl/raport-sotrender-aktywnosc-politykow-na-facebooku-pazdziernik/>, dostęp: 14.08.2015.
Społeczeństwo informacyjne, red. D. Grodzka, Warszawa 2009.
Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Warszawa 2006.
Sroka J., Obrazkowe memy internetowe, Warszawa 2014.
Śmigiel M., 25 lat temu wysłano pierwszego maila. Modem trzeba było zawieźć do Kopenhagi, [online] <http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,18378768,25-lat-temu-wyslanopierwszego-maila-modem-trzeba-bylo-zawiesc.html#ixzz3gk0qD6O7>, dostęp: 23.07.2015.
Twitter komentuje inaugurację Dudy. „Trzeba być niebywałym kmiotem, żeby buczeć…”, [online]<http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/497192,twitter-komentuje-inauguracje-prezydenta-andrzeja-dudy-wideo.html>, dostęp: 4.08.2015.
Wiśniewska K., Andrzej Duda zaprasza użytkowników Twittera na spotkanie. Pierwszy tweetup w kampanii, [online] <http://natemat.pl/136547,andrzej-duda-zaprasza-uzytkownikow-twittera-na-spotkanie-pierwszy-tweetup-w-kampanii>, dostęp: 25.06.2015.
Woźnicki Ł., Który polityk rządzi na polskim Twitterze i dlaczego nie jest nim Radosław Sikorski,[online] <http://wyborcza.pl/1,76842,15243508,Ktory_polityk_rzadzi_na_polskim_Twitterze_i_dlaczego.html#ixzz3jIzOxvWO>, dostęp: 11.08.2015.
Woźnicki Ł., Państwo na Twitterze: Co zrobić, gdy zablokuje cię minister? Który profil prezydenta jest prawdziwy?, [online] <http://wyborcza.pl/1,76842,15243957,Panstwo_na_Twitterze__Co_zrobic__gdy_zablokuje_cie.html>, dostęp: 19.08.2015.
Zdański J., Demokracja w dobie społeczeństwa medialnego, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009.
Żurawski J., Internet jako współczesny środek elektronicznej komunikacji wyborczej, Kraków 2010.

Published
2019-02-06

Cited by

Siudak, M. M. (2019). Democracy in New Media: The Influence of Interactive Media on the Changes in Politics and Public Communication. Media - Culture - Social Communication, 1(13), 57–82. https://doi.org/10.31648/mkks.2988

Martyna Małgorzata Siudak 
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia &amp; Mazury”. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. Laureatka Stypendium im. Leopolda Ungera (2017). Finalistka V edycji konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Dominika Agata Myślak)</p>  Poland

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia & Mazury”. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. Laureatka Stypendium im. Leopolda Ungera (2017). Finalistka V edycji konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Dominika Agata Myślak)