Demokracja w nowych mediach. Media interaktywne a zmiany w polityce i komunikowaniu publicznym

Martyna Małgorzata Siudak

Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia & Mazury”. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. Laureatka Stypendium im. Leopolda Ungera (2017). Finalistka V edycji konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Dominika Agata Myślak)




Abstrakt

Wraz z pojawieniem się Internetu oprócz tradycyjnej mediasfery współtworzonej przez prasę, radio i telewizję zaczęła tworzyć się nowa rzeczywistość – sieciowa. Rozwijające się technologie teleinformatyczne miały wpływ na przemiany, które wciąż zachodzą w sferze komunikacji społecznej. Celem autorki artykułu jest ukazanie transformacji, które mają miejsce szczególnie w subsystemie komunikowania publicznego z włączeniem świata polityki. Nowe media skutecznie wpływają na zmiany w przepływie informacji pomiędzy władzą a mediami czy władzą a obywatelem. Ich interaktywność zmienia politykę, w tym kampanie wyborcze. Pojawia się pytanie, czy wpisanie ich w system demokratyczny jest zasadne. Zachowania polityków, urzędników czy wreszcie obywateli często pokazują, że już (nieformalnie) zostało to zrobione.


Słowa kluczowe:

demokracja, polityka, komunikowanie polityczne, nowe technologie, media społecznościowe


Dokumenty prawne

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 2002 roku w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. 2002, nr 67, poz. 619), [online] <http://bip.msw.gov.pl/bip/rozporzadzenia-ministr/2002/16868,DzU-2002-nr-67-poz-619.html>, dostęp: 3.08.2015.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093>, dostęp: 3.08.2015.
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 1964, nr 43, poz.296), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640430296>, dostęp: 3.08.2015.
Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001, nr 112, poz.1198), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011121198>, dostęp: 3.08.2015.
Konta urzędowe na Twitterze i Facebooku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, [online] <https://www.facebook.com/mkidn/>,dostęp: 14.07.2015.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, [online] <https://twitter.com/min_nauki>, dostęp: 21.08.2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, [online] <https://twitter.com/MRiRW1>, dostęp: 21.08.2015.
Ministerstwo Sprawiedliwości, [online] <https://twitter.com/MS_GOV_PL>, dostęp: 21.08.2015.

Opracowania

Bendyk E., Jak internet zmienia politykę, „Polityka” 2015, nr 24.
Białobłocki T., Moroz J., Nowoczesne techniki informacji i komunikacji – ich rozwój i zastosowanie, w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo--Sosnowska, Warszawa 2006.
Bielan A., Nowe media wymuszają w polityce zmianę generacyjną, [online] <https://wszystkoconajwazniejsze.pl/adam-bielan-nowe-media-wymuszaja-w-polityce-zmiane-generacyjna/>, dostęp: 23.07.2015.
Castells M., Władza komunikacji, tłum. J. Jedliński, P. Tomanek, Warszawa 2013.
Demokracja w obliczu nowych mediów, red. M. Musiał-Karg, Toruń 2013.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
Dorenda-Zaborowicz M., Nowe media w służbie marketingu politycznego, w: Nowe media a praktyki komunikacyjne, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Jędrzejewski, J. Bierówka, Kraków 2013.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Fundacja ePaństwo, Państwo w mediach społecznościowych, [online] <https://mojepanstwo.pl/PanstwoInternet/download/Raport_ePanstwo.pdf>, dostęp: 22.08.2015.
Goczał B., Aktywnością na Facebooku i Twitterze prezydent Andrzej Duda „wygrywa internety”(opinie), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aktywnoscia-na-facebooku-i-twitterze-prezydent-andrzej-duda-wygrywa-internety-opinie>, dostęp: 2.09.2015.
Grodzka D., E-demokracja, w: Społeczeństwo informacyjne, red. D. Grodzka, Warszawa 2009.
Guedes Bailey O., Cammaerts B., Carpentier N., Media alternatywne, Kraków 2012.
Hagen M., A Typology of Electronic Democracy, Hamburg 1997.
Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Jędrysik M., Bez Twittera się nie da, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 13.
Lievrouw L.A., Media alternatywne i zaangażowanie społeczne, Warszawa 2012.
Macyszyn D., Relacja z debaty „Państwo w Mediach Społecznościowych”, [online] <http://epf.org.pl/pl/2014/01/10/relacja-z-debaty-panstwo-w-mediach-spolecznosciowych/>, dostęp: 20.08.2015.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2012.
Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik-Szysiak, Lublin 2014.
Media społecznościowe są cytowane częściej niż telewizja, [online] <http://www.press.pl/newsy/internet/pokaz/39588,Media-spolecznosciowe-sa-cytowane-czesciej-niz-telewizja>, dostęp: 13.12.2013.
Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009.
Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005.
Mistewicz E., Politycy przejmują media, a media się cieszą, „Tygodnik Do Rzeczy” 2013, nr 32.
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013.
Musiał-Karg M., Elektroniczne referendum w Szwajcarii. Wybrane kierunki zmian helweckiej demokracji bezpośredniej, Poznań 2012.
„Nie pozwolę pięknie ubranym damom, by paradowały do śmietnika”. Duda nie tylko o polityce, [online] <http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/tweetup-andrzeja-dudy,525408.html>, dostęp: 25.06.2015.
Noch J., Dla kogo jest Twitter w Polsce. „W USA służy wymienianiu informacji, u nas opinii”,[online] <http://natemat.pl/39369,dla-kogo-jest-twitter-w-polsce-w-usa-sluzy-wymienianiu-informacji-u-nas-opinii>, dostęp: 21.09.2015.
Nowak E., Rola mediów informacyjnych w ustanawianiu ważności kwestii w agendzie publicznej w Polsce w latach 2009–2012, w: Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik--Szysiak, Lublin 2014.
Nowe media a praktyki komunikacyjne, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Jędrzejewski, J. Bierówka, Kraków 2013.
Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013.
Nowina-Konopka M., Społeczeństwo informacyjne a teorie demokracji, w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Warszawa 2006.
Nowina-Konopka M., Wiedza, informacja i komunikacja w rozwoju społeczeństwa informacyjnego w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Warszawa 2006.
Nowina-Konopka M., Wykorzystanie internetu do realizacji zadań PR w administracji publicznej, w: Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Orliński W., Faworyzowanie Twittera przez rząd to ryzyko, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 7.
Polska Agencja Prasowa, Politycy na Twitterze, [online] <http://wiadomosci.onet.pl/swiat/politycyna-twitterze/kq2n33>, dostęp: 18.08.2015.
PolskieRadio.pl, Afera po programie. Tomasz Lis i Tomasz Karolak cytowali fałszywe konto Kingi Dudy, [online] <http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1445050,Afera-po-programie-TomaszLis-i-Tomasz-Karolak-cytowali-falszywe-konto-Kingi-Dudy>, dostęp: 24.07.2015.
Porębski L., Perspektywy wprowadzenia elektronicznej demokracji w działalności uczelni, [online] <http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0020/roz8.pdf>, dostęp: 22.08.2015.
Prejs A., Wieczorek M., Kampania prezydencka w social media. Kto wygra ten wyścig? – raport Sotrendera, [online] <http://tajnikipolityki.pl/wyscig-do-palacu-prezydenckiego-kampania-wsocial-media-raport-sotrendera-2/>, dostęp: 22.07.2015.
Prejs A., Wieczorek M., Kampania prezydencka w social media – raport Sotrender, [online] <http://tajnikipolityki.pl/kampania-prezydencka-w-social-media-raport-sotrender/>, dostęp: 24.08.2015.
Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą elektroniczne biuro podawcze, [online] <http://ms.gov.pl/pl/informacje/news,7371,prezydent-podpisal-ustawe-wprowadzajaca.html>, dostęp: 4.08.2015.
Prof. Gliński przeprasza gen. Kozieja. „Za uproszczoną interpretację faktów”, [online] <http://www.tvn24.pl/glinski-przeprasza-gen-kozieja-za-slowa-o-szkoleniu-przez-gru,565584,s.html>,dostęp: 15.08.2015.
Przybysz Ł., Nowe media w komunikowaniu politycznym na przykładzie wyborów prezydenckich w USA w 2008 roku, w: Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, red. T. Gackowski, Warszawa 2013.
Puszczyński M., Czy doczekaliśmy się polskiego Obamy?, [online] <http://tajnikipolityki.pl/czydoczekalismy-sie-polskiego-obamy/>, dostęp: 24.08.2015.
Rogojsz Ł., Kampania w internecie. Kandydaci wylogowani z sieci, [online] <http://polska.newsweek.pl/wybory-prezydenckie-2015-kampania-w-internecie-social-media,artykuly,362806,1,2.html>, dostęp: 19.08.2015.
Rudzińska L., Twitter jako skuteczne narzędzie w pracy dziennikarza, w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Sadlok M., Demokracja 2.0, czyli wpływ mediów interaktywnych na kształtowanie nowej rzeczywistości politycznej, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009.
Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, tłum. A. Kożuch, Kraków 2006.
Seklecka A., Polityk w Internecie – między wpływem politycznym a manipulacją opinią publiczną, w: Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Shih C., Era Facebooka. Wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprzedaży i komunikacji z Twoimi klientami, tłum. M. Gutowski, Gliwice 2012.
Skrzat P., Łatwiejsze głosowanie w olsztyńskim budżecie obywatelskim, [online] <http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,35189,18591769,latwiejsze-glosowanie-w-olsztynskim-budzecie-obywatelskim.html>, dostęp: 20.08.2015.
Sotrender, Aktywność polityków na Facebooku, październik 2014, [online] <http://tajnikipolityki.pl/raport-sotrender-aktywnosc-politykow-na-facebooku-pazdziernik/>, dostęp: 14.08.2015.
Społeczeństwo informacyjne, red. D. Grodzka, Warszawa 2009.
Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Warszawa 2006.
Sroka J., Obrazkowe memy internetowe, Warszawa 2014.
Śmigiel M., 25 lat temu wysłano pierwszego maila. Modem trzeba było zawieźć do Kopenhagi, [online] <http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,18378768,25-lat-temu-wyslanopierwszego-maila-modem-trzeba-bylo-zawiesc.html#ixzz3gk0qD6O7>, dostęp: 23.07.2015.
Twitter komentuje inaugurację Dudy. „Trzeba być niebywałym kmiotem, żeby buczeć…”, [online]<http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/497192,twitter-komentuje-inauguracje-prezydenta-andrzeja-dudy-wideo.html>, dostęp: 4.08.2015.
Wiśniewska K., Andrzej Duda zaprasza użytkowników Twittera na spotkanie. Pierwszy tweetup w kampanii, [online] <http://natemat.pl/136547,andrzej-duda-zaprasza-uzytkownikow-twittera-na-spotkanie-pierwszy-tweetup-w-kampanii>, dostęp: 25.06.2015.
Woźnicki Ł., Który polityk rządzi na polskim Twitterze i dlaczego nie jest nim Radosław Sikorski,[online] <http://wyborcza.pl/1,76842,15243508,Ktory_polityk_rzadzi_na_polskim_Twitterze_i_dlaczego.html#ixzz3jIzOxvWO>, dostęp: 11.08.2015.
Woźnicki Ł., Państwo na Twitterze: Co zrobić, gdy zablokuje cię minister? Który profil prezydenta jest prawdziwy?, [online] <http://wyborcza.pl/1,76842,15243957,Panstwo_na_Twitterze__Co_zrobic__gdy_zablokuje_cie.html>, dostęp: 19.08.2015.
Zdański J., Demokracja w dobie społeczeństwa medialnego, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009.
Żurawski J., Internet jako współczesny środek elektronicznej komunikacji wyborczej, Kraków 2010.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-06

Cited By /
Share

Siudak, M. M. (2019). Demokracja w nowych mediach. Media interaktywne a zmiany w polityce i komunikowaniu publicznym. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(13), 57–82. https://doi.org/10.31648/mkks.2988

Martyna Małgorzata Siudak 
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia &amp; Mazury”. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. Laureatka Stypendium im. Leopolda Ungera (2017). Finalistka V edycji konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Dominika Agata Myślak)</p>  Polska

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Współpracuje z redakcją „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynem „Made in. Warmia & Mazury”. Ambasador Fundacji 2065 im. Lesława Pagi. Laureatka Stypendium im. Leopolda Ungera (2017). Finalistka V edycji konkursu Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W pracy naukowej podejmuje badania nad społecznymi aspektami nowych mediów, dyskursem politycznym w nowych mediach oraz Twitterem. Współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Dominika Agata Myślak)