Terrestrial Radio Broadcasting in the Face of Challenges of the Digital Era

Jędrzej Skrzypczak

Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prawnik i politolog. Kierownik Zakładu Systemów Prasowych i Prawa Prasowego na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Członek American Political Science Association i International Political Science Association, sekretarz Polskiego Towarzystwa Naukowego Prawa Prasowego. Ekspert m.in. w projektach Media Policy Project The London School of Economics oraz Strengthening Journalism in Europe: Tools, Networking, Training, Centre for Media Pluralism and Media Freedom – Robert Schuman Centre for Advanced Studies – European University Institute (CMPF EUI 2014), Media Pluralism Monitor, Centre for Media Pluralism and Media Freedom – (CMPF EUI 2015–2016). Łączy działalność naukową z potrzebami praktyki. Sporządził kilkadziesiąt opinii prawnych i ekspertyz dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, sądów powszechnych, redakcji prasy ogólnopolskiej i lokalnej z zakresu prawa prasowego i polityki medialnej. Zainteresowania naukowe koncentruje głównie wokół problematyki funkcjonowania mediów, szczególnie radiofonii i telewizji oraz nowych mediów, a także prawa autorskiego i praw pokrewnych, prawa prasowego oraz sytuacji mediów publicznych. Autor m.in.: monografii Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji (Poznań 2011) oraz współredaktor książki Professionalism in Journalism in the Era of New Media (Berlin 2015, współredaktor Jacek Sobczak).




Abstract

The process of digitization of terrestrial radio broadcasting in Poland has provoked much controversy. DAB+ offers easier, (ultimately) cheaper and clear reception without interference, lower transmission costs (except a simulcast), energy savings (digital transmitters require less power) and, finally, a wide variety of programs. Critics emphasize that digital radio of the DAB+ standard is not as attractive for listeners as audio broadcasting available on the Internet and it is connected with huge costs for broadcasters, listeners and the state and can pose a threat to the current market position of commercial broadcasters. DAB/DAB+ is an alternative to AM/FM and not to webcasting. Certainly, appropriate impetus for regulations at the European Union level could support the development of this new technology. It is necessary to adopt a national strategy to implement digital radio broadcasting and an act on digitization that will cover issues of digital conversion.


Keywords:

DAB, digital radio, media policy


Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Transition from Analogue to Digital Broadcasting (from Digital „Switchover” to Analogue „Switch-off”), COM 2003, 541 (SEC 2003, 992), [online] <http://eur-<lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=-COM:2003:0541:FIN:EN:PDF/>, dostęp: 11.01.2016.
Comparing Media System in Central Europe. Between Commercialization and Politicization, red. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Wrocław 2008.
Fidler R.F., Mediamorphosis: Understanding New Media, Thousand Oaks–London 1997.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
Goban-Klas T., Radiomorphosis: Cultural and Technological Aspects of Radio Development, w: The Medium with Promising Future. Radio in Central and Eastern European Countries, red. S. Jędrzejewski, Lublin 2007, s. 13–20.
Goban-Klas T., Zygzaki polityki medialnej, w: Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995, red. G.G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep, Kraków 1996, s. 163–173.
Hart J.A., Technology, Television and Competition: The Politics of Digital TV, Cambridge 2004.
Informacja o wynikach kontroli NIK. Cyfryzacja radia w Polsce. Numer ewidencyjny 188/2015/P/15/024/KNO, [online] <https://www.nik.gov.pl/plik/id,9913,vp,12212.pdf />, dostęp: 1.03.2016.
Jędrzejewski S., Proces wprowadzania nowych mediów w perspektywie badawczej: koncepcja monitoringu, w: Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną, red. J. Fras, Toruń 2007, s. 256–266.

Jędrzejewski S., PSB Radio in Central and Eastern European Countries – The State and Prospects, w: Comparing Media System in Central Europe. Between Commercialization and Politicization, red. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Wrocław 2008, s. 71–84.
Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Kraków 2010.
Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie. Program, finansowanie, technologia, audytorium, Warszawa 2015.
Jędrzejewski S., Radio w świecie cyfrowym, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, Internet, red. M. Jeziński, Toruń 2009, s. 44–56.
Jędrzejewski S., Strategie rozwoju radia 2.0, w: Nowe media i komunikowanie wizualne, red S. Jędrzejewski, P. Francuz, Lublin 2010, s. 155–166.
Jung B., Nowe technologie w mediach elektronicznych. Cyfryzacja, Internet i co dalej?, „Studia Medioznawcze” 2005, nr 3, s. 17–35.
Kowalski T., Mediamorfoza – rzecz o przyszłości mediów i mediach przyszłości w aspekcie konwergencji, „Studia Medioznawcze” 2001, nr 1, s. 22–31.
Łódzki B., Radio and New Technology, w: The Medium with Promising Future. Radio in Central and Eastern European Countries, red. S. Jędrzejewski, Lublin 2007, s. 177–186.
Łódzki B., Radio cyfrowe – przyszłość radiofonii w XXI w., „Studia Medioznawcze” 2006, nr 3, s. 139–148.
Market Insights: Digital Radio 2016. Media Intelligence Service, February 2016, [online] <https:// www.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Publications/EBU-MIS%20-%20Digital%20Radio%20 Report%202016.pdf>, dostęp: 10.07.2016.
Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995, red. G.G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep, Kraków 1996.
Media, komunikacja, biznes elektroniczny, red. B. Jung, Warszawa 2001.
Mierzejewska B., Polityka medialna, w: Media, komunikacja, biznes elektroniczny, red. B. Jung, Warszawa 2001, s. 227–238.
Międzyresortowy Zespół ds. Wprowadzania Telewizji i Radiofonii Cyfrowej w Polsce, Strategia przejścia z techniki analogowej na cyfrową w zakresie telewizji naziemnej, Warszawa 2005, [online] <http://www.krrit.gov.pl/bip/Portals/0/radiofonia%20i%20telewizja%20cyfrowa/cyfr_strategia. pdf> dostęp: 10.10.2016.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, Internet, red. M. Jeziński, Toruń 2009.
Nowe media i komunikowanie wizualne, red. S. Jędrzejewski, P. Francuz, Lublin 2010.
Radio cyfrowe więcej niż radio. Zielona Księga cyfryzacji radia w Polsce, [online] <http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/zielona-ksiega/zielona-ksiega-cyfryzacjiradia-w-polsce.pdf />, dostęp: 2.03.2016.
Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Poznań 2011.
Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną, red. J. Fras, Toruń 2007.
The Medium with Promising Future. Radio in Central and Eastern European Countries, red. S. Jędrzejewski, Lublin 2007.

Published
2019-02-12

Cited by

Skrzypczak, J. (2019). Terrestrial Radio Broadcasting in the Face of Challenges of the Digital Era. Media - Culture - Social Communication, 4(12), 25–41. https://doi.org/10.31648/mkks.3005

Jędrzej Skrzypczak 
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
<p>dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prawnik i politolog. Kierownik Zakładu Systemów Prasowych i Prawa Prasowego na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Członek American Political Science Association i International Political Science Association, sekretarz Polskiego Towarzystwa Naukowego Prawa Prasowego. Ekspert m.in. w projektach Media Policy Project The London School of Economics oraz Strengthening Journalism in Europe: Tools, Networking, Training, Centre for Media Pluralism and Media Freedom – Robert Schuman Centre for Advanced Studies – European University Institute (CMPF EUI 2014), Media Pluralism Monitor, Centre for Media Pluralism and Media Freedom – (CMPF EUI 2015–2016). Łączy działalność naukową z potrzebami praktyki. Sporządził kilkadziesiąt opinii prawnych i ekspertyz dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, sądów powszechnych, redakcji prasy ogólnopolskiej i lokalnej z zakresu prawa prasowego i polityki medialnej. Zainteresowania naukowe koncentruje głównie wokół problematyki funkcjonowania mediów, szczególnie radiofonii i telewizji oraz nowych mediów, a także prawa autorskiego i praw pokrewnych, prawa prasowego oraz sytuacji mediów publicznych. Autor m.in.: monografii Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji (Poznań 2011) oraz współredaktor książki Professionalism in Journalism in the Era of New Media (Berlin 2015, współredaktor Jacek Sobczak).</p>  Poland

dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prawnik i politolog. Kierownik Zakładu Systemów Prasowych i Prawa Prasowego na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Członek American Political Science Association i International Political Science Association, sekretarz Polskiego Towarzystwa Naukowego Prawa Prasowego. Ekspert m.in. w projektach Media Policy Project The London School of Economics oraz Strengthening Journalism in Europe: Tools, Networking, Training, Centre for Media Pluralism and Media Freedom – Robert Schuman Centre for Advanced Studies – European University Institute (CMPF EUI 2014), Media Pluralism Monitor, Centre for Media Pluralism and Media Freedom – (CMPF EUI 2015–2016). Łączy działalność naukową z potrzebami praktyki. Sporządził kilkadziesiąt opinii prawnych i ekspertyz dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, sądów powszechnych, redakcji prasy ogólnopolskiej i lokalnej z zakresu prawa prasowego i polityki medialnej. Zainteresowania naukowe koncentruje głównie wokół problematyki funkcjonowania mediów, szczególnie radiofonii i telewizji oraz nowych mediów, a także prawa autorskiego i praw pokrewnych, prawa prasowego oraz sytuacji mediów publicznych. Autor m.in.: monografii Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji (Poznań 2011) oraz współredaktor książki Professionalism in Journalism in the Era of New Media (Berlin 2015, współredaktor Jacek Sobczak).