From a Far Country: Karol Wojtyła Perceived from a Long Distance

Marek Lis Lis

Wydział Teologiczny Uniwersytet Opolski

dr hab., prof. Uniwersytetu Opolskiego. Teolog i filmoznawca. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem, jest także członkiem ekumenicznego jury na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in. w Erywaniu, Warszawie (2010), Fryburgu (2011) i Cannes (2013). Opublikował m.in. książki: Audiowizualny przekład Biblii (Opole 2002), 100 filmów biblijnych. Leksykon (Kraków 2005), Figury Chrystusa w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego (Opole 2007, 2013) oraz Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny (Opole 2015). Redaktor m.in. opracowań: Ukryta religijność kina (Opole 2002), Światowa encyklopedia filmu religijnego (Kraków 2007, z Adamem Garbiczem), Cinematic Transformations of the Gospel (Opole 2013), Kieślowski czyta Dekalog (Opole 2014, z Michałem Leganem), SIGNIS and Cinema. Looking for God Behind the Screen (Bruxelles–Opole 2016).




Abstract

Krzysztof Zanussi’s film Z dalekiego kraju [From a Far Country] is not a complete biography of Karol Wojtyła. The director’s intent was to present the people, places and events that influenced the personality of the future Pope from Poland, unknown to most viewers from behind the Iron Curtain. Unlike later productions (Karol: il Papa rimasto uomo; Pope John Paul II), the figure of Karol Wojtyła is not central to the film: the director introduces narrator’s commentaries and fragments of documentaries, explaining what was happening in Poland during its history (World War II, the period of communism, hope after the election of John Paul II), meanwhile the protagonist is seen from a distance or only mentioned in dialogues of his friends. The paper stresses that, in this way, Poland is not a faraway country; Wojtyła becomes near and recognizable in documentary shots as the Pope. In this way, Zanussi avoids the danger of creating a hagiographic narration.


Keywords:

Krzysztof Zanussi, John Paul II, film, From a Far Country


Garbicz A., Lis M., Filmowe portrety pontyfikatu. Jan Paweł II w 100 odsłonach, Katowice 2007.
Krzysztof Zanussi. Sylwetka artysty. Rozmawia Iga Czarnawska, Warszawa 2008.
Kucharczak P., Królowa na plan, „Gość Niedzielny” 2007, nr 22, s. 50.
Lever F., Il papa e i media nei primi cento giorni di pontificato, w: Karol Wojtyła, un pontefice in diretta, red. G. Mazza, Roma 2006, s. 91–108.
Lis M., Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny, Opole 2015.
Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009.
Marczak M., Niepokój i tęsknota. Kino wobec wartości. O filmach Krzysztofa Zanussiego, Olsztyn 2011.
Pieńkowska B., Ikona czy człowiek, „Kino” 2006, nr 11, s. 57
Rusin W., Zanussi jako były genealog moralności, w: Zanussi. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. J. Majmurek, Warszawa 2014, s. 6–34.
Tagliabue C., Ludzie nie patrzą w niebo, w: Światowa encyklopedia filmu religijnego, red. M. Lis, A. Garbicz, Kraków 2007, s. 290.
Weigel G., Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, tłum. J. Piątkowska, Kraków 2000.
Zanussi K., Osądy moralne muszą istnieć. Z Krzysztofem Zanussim rozmawia J. Majmurek, w: Zanussi. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. J. Majmurek, Warszawa 2014, s. 178–190.
Zanussi K., Pora umierać, Warszawa 1999.
Zanussi – przemiany, red. S. Zawiśliński, Kraków 2009.
Zanussi. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. J. Majmurek, Warszawa 2014.

Published
2019-02-13

Cited by

Lis, M. L. (2019). From a Far Country: Karol Wojtyła Perceived from a Long Distance. Media - Culture - Social Communication, 2(12), 33–43. https://doi.org/10.31648/mkks.3020

Marek Lis Lis 
Wydział Teologiczny Uniwersytet Opolski
<p>dr hab., prof. Uniwersytetu Opolskiego. Teolog i filmoznawca. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem, jest także członkiem ekumenicznego jury na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in. w Erywaniu, Warszawie (2010), Fryburgu (2011) i Cannes (2013). Opublikował m.in. książki: Audiowizualny przekład Biblii (Opole 2002), 100 filmów biblijnych. Leksykon (Kraków 2005), Figury Chrystusa w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego (Opole 2007, 2013) oraz Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny (Opole 2015). Redaktor m.in. opracowań: Ukryta religijność kina (Opole 2002), Światowa encyklopedia filmu religijnego (Kraków 2007, z Adamem Garbiczem), Cinematic Transformations of the Gospel (Opole 2013), Kieślowski czyta Dekalog (Opole 2014, z Michałem Leganem), SIGNIS and Cinema. Looking for God Behind the Screen (Bruxelles–Opole 2016).</p>  Poland

dr hab., prof. Uniwersytetu Opolskiego. Teolog i filmoznawca. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem, jest także członkiem ekumenicznego jury na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in. w Erywaniu, Warszawie (2010), Fryburgu (2011) i Cannes (2013). Opublikował m.in. książki: Audiowizualny przekład Biblii (Opole 2002), 100 filmów biblijnych. Leksykon (Kraków 2005), Figury Chrystusa w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego (Opole 2007, 2013) oraz Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny (Opole 2015). Redaktor m.in. opracowań: Ukryta religijność kina (Opole 2002), Światowa encyklopedia filmu religijnego (Kraków 2007, z Adamem Garbiczem), Cinematic Transformations of the Gospel (Opole 2013), Kieślowski czyta Dekalog (Opole 2014, z Michałem Leganem), SIGNIS and Cinema. Looking for God Behind the Screen (Bruxelles–Opole 2016).