Spanish Synaesthesias: José Val del Omar and Fuego en Castilla

Kamila Żyto

Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki

dr, adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, wykładowca w Akademii Muzycznej w Łodzi. Filmoznawczyni. Współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna” i „Akademia Filmu Polskiego”), a także DKF-em Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Opublikowała książkę Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź 2010), współredagowała tomy: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (Łódź 2011, z Małgorzatą Jakubowską i Anną M. Zarychtą), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (Warszawa 2011, z Marcinem Pieńkowskim) oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (Warszawa 2011, z Alicją Helman).




Abstract

The author discusses the artistic achievements of José Val del Omar (1904–1982), a Spanish director whose work remains virtually unknown in Poland, as it was prominent in Franco’s Spain. Val del Omar’s artistic, as well as technical achievements, have become re-discovered and increasingly popular in Spain since the 1990s. Nowadays, he is considered an outstanding representative of the so-called “expanded cinema.” His seventeen-minute-long experimental movie Fuego en Castilla from the early 1960s is analyzed. The movie testifies to the innovative character of Val del Omar’s method and confirms his affirmation of the Spanish national culture and traditions. It is also a fine example of employing technological novelties according to the director’s theoretical assumptions, which make the movie a form of poetic manifesto. The film analysis confirms Val del Omar’s reputation as a thoroughly Spanish artist, an innovator combining visual and verbal effects and crossing the borders between media, as well as between the sender and the recipient, the senses and the text.


Keywords:

José Val del Omar, history of Spanish cinema, experimental cinema, film and media, Spanish culture, film technique


Beard T., José Val del Omar: Across Three Avant-Gardes, [online] <http://www.museoreinasofia.es/images/descargas/pdf/2010/10TB_en.pdf>, dostęp: 5.02.2013.
Bonet E., Amar : Arder. Candentes cenizas de José Val de Omar, [online] <http://www.valdelomar.com/pdf/sem/sem_9.pdf>, dostęp: 30.01.2013.
Castillo del M., Hiszpańskie czary, tłum. D. Knych-Rudzka, Warszawa 1989.
Eliot T.S., Ziemia jałowa, tłum. C. Miłosz, Warszawa 1989.
Gubern R., La neopercepción de Val del Omar, [online] <http://www.valdelomar.com/pdf/sem/sem_11.pdf>, dostęp: 4.02.2013.
[Oficjalna strona artysty], [online] <http://www.valdelomar.com/cine3.php?lang=en&menu_act=5&cine1_cod=5&cine2_cod=19>, dostęp: 11.02.2013.
Russo E.A., Conjeturas sobre José Val del Omar. El que ama, arde, [online] <http://www.valdelomar.com/pdf/sem/sem_13.pdf>, dostęp: 31.01.2013.
Val del Omar J., Teoría de la Visión Tactil, [online] <http://www.valdelomar.com/pdf/text_es/text_5.pdf>, dostęp: 6.02.2013.
Val del Omar J., Macamística del cine, [online] <http://www.valdelomar.com/pdf/text_es/text_33.pdf>, dostęp: 6.02.2013.
Val del Omar M.J., Val del Omar, renacimiento, [online] <http://www.valdelomar.com/pdf/sem/sem_10.pdf>, dostęp: 30.01.2013.

Published
2019-02-13

Cited by

Żyto, K. (2019). Spanish Synaesthesias: José Val del Omar and Fuego en Castilla. Media - Culture - Social Communication, 2(12), 81–99. https://doi.org/10.31648/mkks.3024

Kamila Żyto 
Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki
<p>dr, adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, wykładowca w Akademii Muzycznej w Łodzi. Filmoznawczyni. Współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna” i „Akademia Filmu Polskiego”), a także DKF-em Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Opublikowała książkę Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź 2010), współredagowała tomy: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (Łódź 2011, z Małgorzatą Jakubowską i Anną M. Zarychtą), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (Warszawa 2011, z Marcinem Pieńkowskim) oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (Warszawa 2011, z Alicją Helman).</p>  Poland

dr, adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, wykładowca w Akademii Muzycznej w Łodzi. Filmoznawczyni. Współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna” i „Akademia Filmu Polskiego”), a także DKF-em Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Opublikowała książkę Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź 2010), współredagowała tomy: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (Łódź 2011, z Małgorzatą Jakubowską i Anną M. Zarychtą), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (Warszawa 2011, z Marcinem Pieńkowskim) oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (Warszawa 2011, z Alicją Helman).