Avant-garde 2.0: The Appearance of the Independent Artists on the Internet Based on the Example of the Japanese Experimental Filmmakers

Agnieszka Kiejziewicz

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagielloński

mgr, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje film japoński i inne sztuki audiowizualne rozwijające się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pisała o religii shinto w dziełach kinematografii oraz japońskim niezależnym kinie cyberpunkowym. Obecnie zgłębia zagadnienia związane z awangardą filmową oraz nowym eksperymentem wizualnym, docierając do jeszcze nieopisanych dokonań młodych japońskich twórców po 2000 roku. W sztuce eksperymentalnej poszukuje nowatorskich form wyrazu, świeżego spojrzenia artystów na aktualne problemy społeczne oraz bada odniesienia do klasyki awangardy japońskiej i światowej. Jej poszukiwaniom nieprzerwanie towarzyszy skupienie na tematyce transgresji cielesnych i roli nowych technologii w życiu jednostki.




Abstract

The aim of the author of this article is to analyse the topic of the appearance of independent artists on the Internet, and the related emergence of new forms of communication between the viewers and the creators. As a case study of this article, Japanese experimental filmmakers were chosen, because it can be observed that they are the world leaders in adapting a new medium to their needs. In the first part of this article, the author describes communication between the fans of the experimental films, who share data, not only to gain profit, but also to make unique statements about the codes they choose to adapt. The second part of this article is a study of the way the artists communicate with their followers by popularizing their niche audiovisual art.


Keywords:

experimental cinema, Japan, Japanese film, communication in the Internet, Collective [], avant-garde


Aigrain P., Dzielenie się. Kultura i gospodarka epoki Internetu, tłum. W. Pędzich, Warszawa 2012.
Baumgärtel T., Art Was Only a Substitute for the Internet: Interview with Vuk Cosic, [online] <http://www.heise.de/tp/artikel/6/6158/1.html>, dostęp: 4.06.2016.
Beyl J., Bauwens J., Artist Meets Audience: Understanding the Social Meaning of Art on the Internet, „The University of Melbourne Refereed E-Journal” 2010, vol. 1, nr 5.
Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, tłum. T. Hornowski, Poznań 2003.
Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, Warszawa 2007.
Kluszczyński R.W., Film i Wielka Awangarda, w: Film awangardowy w Polsce i na świecie, red. R.W. Kluszczyński, Łódź 1989, s. 9–65.
Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, tłum. R. Próchniak, Warszawa 2009.
Mersch D., Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010.
Scott G., Duchamp’s Ideal Children: Internet Art, the Avant-Garde and the Readymade, [online] <http://pooool.info/duchamps-ideal-children-internet-art-the-avant-garde-and-the-readymade/>, dostęp: 4.06.2016.
Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014.
UbuWeb, [online] <http://www.ubuweb.com/>, dostęp: 2.06.2016.
Vacheron J., Kazuhiro Goshima: After the Metabolic Cities, w: 12th Biennial of Moving Images in Geneva, red. P. Stohler, Genève 2012, s. 42–43.

Published
2019-02-13

Cited by

Kiejziewicz, A. (2019). Avant-garde 2.0: The Appearance of the Independent Artists on the Internet Based on the Example of the Japanese Experimental Filmmakers. Media - Culture - Social Communication, 2(12), 123–133. https://doi.org/10.31648/mkks.3027

Agnieszka Kiejziewicz 
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagielloński
<p>mgr, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje film japoński i inne sztuki audiowizualne rozwijające się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pisała o religii shinto w dziełach kinematografii oraz japońskim niezależnym kinie cyberpunkowym. Obecnie zgłębia zagadnienia związane z awangardą filmową oraz nowym eksperymentem wizualnym, docierając do jeszcze nieopisanych dokonań młodych japońskich twórców po 2000 roku. W sztuce eksperymentalnej poszukuje nowatorskich form wyrazu, świeżego spojrzenia artystów na aktualne problemy społeczne oraz bada odniesienia do klasyki awangardy japońskiej i światowej. Jej poszukiwaniom nieprzerwanie towarzyszy skupienie na tematyce transgresji cielesnych i roli nowych technologii w życiu jednostki.</p>  Poland

mgr, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje film japoński i inne sztuki audiowizualne rozwijające się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pisała o religii shinto w dziełach kinematografii oraz japońskim niezależnym kinie cyberpunkowym. Obecnie zgłębia zagadnienia związane z awangardą filmową oraz nowym eksperymentem wizualnym, docierając do jeszcze nieopisanych dokonań młodych japońskich twórców po 2000 roku. W sztuce eksperymentalnej poszukuje nowatorskich form wyrazu, świeżego spojrzenia artystów na aktualne problemy społeczne oraz bada odniesienia do klasyki awangardy japońskiej i światowej. Jej poszukiwaniom nieprzerwanie towarzyszy skupienie na tematyce transgresji cielesnych i roli nowych technologii w życiu jednostki.