Awangarda 2.0. Obecność artystów niezależnych w Internecie na przykładzie japońskich twórców filmów eksperymentalnych
Agnieszka Kiejziewicz
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagiellońskimgr, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje film japoński i inne sztuki audiowizualne rozwijające się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pisała o religii shinto w dziełach kinematografii oraz japońskim niezależnym kinie cyberpunkowym. Obecnie zgłębia zagadnienia związane z awangardą filmową oraz nowym eksperymentem wizualnym, docierając do jeszcze nieopisanych dokonań młodych japońskich twórców po 2000 roku. W sztuce eksperymentalnej poszukuje nowatorskich form wyrazu, świeżego spojrzenia artystów na aktualne problemy społeczne oraz bada odniesienia do klasyki awangardy japońskiej i światowej. Jej poszukiwaniom nieprzerwanie towarzyszy skupienie na tematyce transgresji cielesnych i roli nowych technologii w życiu jednostki.
Abstrakt
Celem autorki niniejszego artykułu jest analiza zjawiska obecności artystów niezależnych w Internecie, a co za tym idzie, wytworzenia nowych form komunikacji pomiędzy odbiorcami i twórcami. Przykładem badawczym uczyniono społeczność japońskich reżyserów filmów eksperymentalnych, którzy przodują w adaptowaniu nowego medium do swoich potrzeb. W pierwszej części pracy opisano komunikację fanów awangardy, dzielących się zasobami na podstawie przyjętych przez siebie kodeksów postępowania. Drugą część artykułu stanowi omówienie sposobu, w jaki artyści nawiązują dialog z widzami, podejmując działania prowadzące do popularyzacji niszowych form sztuki audiowizualnej.
Słowa kluczowe:
kino eksperymentalne, Japonia, film japoński, komunikacja w Internecie, Collective [ ], awangardaBibliografia
Baumgärtel T., Art Was Only a Substitute for the Internet: Interview with Vuk Cosic, [online] <http://www.heise.de/tp/artikel/6/6158/1.html>, dostęp: 4.06.2016.
Beyl J., Bauwens J., Artist Meets Audience: Understanding the Social Meaning of Art on the Internet, „The University of Melbourne Refereed E-Journal” 2010, vol. 1, nr 5.
Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, tłum. T. Hornowski, Poznań 2003.
Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, Warszawa 2007.
Kluszczyński R.W., Film i Wielka Awangarda, w: Film awangardowy w Polsce i na świecie, red. R.W. Kluszczyński, Łódź 1989, s. 9–65.
Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, tłum. R. Próchniak, Warszawa 2009.
Mersch D., Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010.
Scott G., Duchamp’s Ideal Children: Internet Art, the Avant-Garde and the Readymade, [online] <http://pooool.info/duchamps-ideal-children-internet-art-the-avant-garde-and-the-readymade/>, dostęp: 4.06.2016.
Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014.
UbuWeb, [online] <http://www.ubuweb.com/>, dostęp: 2.06.2016.
Vacheron J., Kazuhiro Goshima: After the Metabolic Cities, w: 12th Biennial of Moving Images in Geneva, red. P. Stohler, Genève 2012, s. 42–43.
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagielloński
<p>mgr, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje film japoński i inne sztuki audiowizualne rozwijające się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pisała o religii shinto w dziełach kinematografii oraz japońskim niezależnym kinie cyberpunkowym. Obecnie zgłębia zagadnienia związane z awangardą filmową oraz nowym eksperymentem wizualnym, docierając do jeszcze nieopisanych dokonań młodych japońskich twórców po 2000 roku. W sztuce eksperymentalnej poszukuje nowatorskich form wyrazu, świeżego spojrzenia artystów na aktualne problemy społeczne oraz bada odniesienia do klasyki awangardy japońskiej i światowej. Jej poszukiwaniom nieprzerwanie towarzyszy skupienie na tematyce transgresji cielesnych i roli nowych technologii w życiu jednostki.</p> Polska
mgr, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje film japoński i inne sztuki audiowizualne rozwijające się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pisała o religii shinto w dziełach kinematografii oraz japońskim niezależnym kinie cyberpunkowym. Obecnie zgłębia zagadnienia związane z awangardą filmową oraz nowym eksperymentem wizualnym, docierając do jeszcze nieopisanych dokonań młodych japońskich twórców po 2000 roku. W sztuce eksperymentalnej poszukuje nowatorskich form wyrazu, świeżego spojrzenia artystów na aktualne problemy społeczne oraz bada odniesienia do klasyki awangardy japońskiej i światowej. Jej poszukiwaniom nieprzerwanie towarzyszy skupienie na tematyce transgresji cielesnych i roli nowych technologii w życiu jednostki.