Social Participation in Selected Polish Cities as an Instrument of Social Communication

Joanna Gorączko

Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

mgr, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowego studium public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W obszarze jej zainteresowań znajduje się głównie marketing polityczny.




Abstract

This article analyses the phenomenon of social participation as an instrument of communication in selected localities. The main focus of the paper is on the phenomenon of social participation as a process which affects the management of places by citizens. In the article, various definitions such as social participation as well as civil society and social communication are presented. The cities selected for the analysis of social participation include: Szczecin, Poznań, Kraków, Warsaw and Łódź. The selected initiatives include: Youth City Council, Municipal Program for Revitalisation, Cracow Smog Alarm, public participation in the spatial planning of one of the central points in the capital city and the civic budget. Based on the given examples, the main conclusions about the phenomenon of social participation were formulated.


Keywords:

social participation, civil society, programs, social initiatives, communication


Antoszewski A., Społeczeństwo obywatelskie a proces konsolidacji demokracji, w: Studia z teorii polityki, t. 3, red. A. Czajkowski, L. Sobkowiak, Wrocław 2000, s. 7–21.
Cele i przedmiot rewitalizacji, [online] <http://www.poznan.pl/mim/s8a/o-rewitalizacji,p,1025,1031.html>, dostęp: 28.07.2016.
Cele Młodzieżowej Rady Miasta Szczecin, [online] <http://www.szczecin.pl/chapter_59133.asp>,dostęp: 27.07.2016.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
Gałecki A., Budżet obywatelski w Mieście Łodzi, w: Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013, s. 57–66.
Jasiecki K., Problemy partycypacji społecznej w Polsce i ich wpływ na politykę publiczną, „Studia z Polityki Publicznej” 2015, nr 3 (7), s. 101–119.
Kania J., Komunikacja społeczna w resocjalizacji, „Edukacja Humanistyczna” 2012, nr 1 (26), s. 29–36.
Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. J. Hausner, Kraków 1999.
Kwiatkowski J., Partycypacja społeczna i rozwój społeczny, Warszawa 2003.
Laurisz N., Krakowski Alarm Smogowy, w: Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013, s. 95–105.
Miejski Program Rewitalizacji dla Miasta Poznania. Trzecia edycja. Załącznik do Uchwały Nr XXX/423/VI/2012 Rady Miasta Poznania z dnia 17 kwietnia 2012 roku, Poznań 2012.
Noworól A., Noworól K., Hałata P., Partycypacja społeczna w zarządzaniu procesami rewitalizacji, „Problemy Rozwoju Miast” 2012, nr 1, s. 26–39.
Pacut A., Udział obywateli w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego rejonu Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w: Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013, s. 182–191.
Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013.
Pawlewicz K., Pawlewicz A., Rola partycypacji społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego” 2010, nr 83, s. 71–80.
Pawłowska K., Partycypacja społeczna w podejmowaniu decyzji dotyczących przyrody w mieście, „Zrównoważony Rozwój – Zastosowania” 2012, nr 3, s. 51–70.
Pietraszko-Furmanek I., Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych, Kraków 2012.
Poprzednie edycje, [online] <http://budzet.dlalodzi.info/o_budzecie/>, dostęp: 27.07.2016.
Sasinowski H., Społeczeństwo obywatelskie i jego rola w budowie demokracji, „Economy and Management” 2012, nr 1, s. 30–47.
Siemiński W., Cele i zasady partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym – przegląd literatury, „Człowiek i Środowisko” 2007, nr 31, s. 37–59.
Sobkowiak B., Komunikowanie społeczne, w: Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1997, s. 10–21.
Społeczeństwo polskie w procesie demokratycznych przeobrażeń, red. J. Sztumski, Katowice 1993.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2009–2015. Załącznik do Uchwały nr 240/2008 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2008 roku, Warszawa 2008.
Studia z teorii polityki, t. 3, red. A. Czajkowski, L. Sobkowiak, Wrocław 2000.
Sztumski J., Problemy teoretyczne związane z przyspieszeniem zmian społeczno-gospodarczych w Polsce, w: Społeczeństwo polskie w procesie demokratycznych przeobrażeń, red. J. Sztumski, Katowice 1993, s. 9–22.
Wantuch D., Uchwała antysmogowa przyjęta! Zakaz palenia węglem i drewnem w Krakowie od 2019 r., [online] <http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,19479988,czy-w-krakowie-bedzieobowiazywal-zakaz-palenia-weglem-i-drewnem.html>, dostęp: 28.07.2016.
Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Warszawa 2008.
Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1997.

Published
2019-02-13

Cited by

Gorączko, J. (2019). Social Participation in Selected Polish Cities as an Instrument of Social Communication. Media - Culture - Social Communication, 1(12), 13–30. https://doi.org/10.31648/mkks.3037

Joanna Gorączko 
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
<p>mgr, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowego studium public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W obszarze jej zainteresowań znajduje się głównie marketing polityczny.</p>  Poland

mgr, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowego studium public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W obszarze jej zainteresowań znajduje się głównie marketing polityczny.