Analiza zjawiska partycypacji społecznej w wybranych polskich miastach jako narzędzia komunikacji społecznej

Joanna Gorączko

Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

mgr, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowego studium public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W obszarze jej zainteresowań znajduje się głównie marketing polityczny.




Abstrakt

W artykule przedstawiono zjawisko partycypacji społecznej jako narzędzie komunikacji na przykładzie wybranych polskich miejscowości. Głównym celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie partycypacji społecznej jako procesu wpływającego na współrządzenie miejscowościami przez obywateli. Zaprezentowano definicje takich zjawisk, jak partycypacja społeczna, społeczeństwo obywatelskie i komunikacja społeczna. Wśród wybranych miejscowości, na podstawie których przeanalizowano zjawisko partycypacji społecznej, znalazły się: Szczecin, Poznań, Kraków, Warszawa oraz Łódź. Do wybranych inicjatyw należą takie, jak: Młodzieżowa Rada Miasta, Miejski Program Rewitalizacji, Krakowski Alarm Smogowy, udział społeczeństwa w zagospodarowaniu przestrzennym jednego z centralnych punktów stolicy oraz budżet obywatelski. Na podstawie wybranych przykładów sformułowano wnioski dotyczące znaczenia zjawiska partycypacji społecznej


Słowa kluczowe:

partycypacja społeczna, społeczeństwo obywatelskie, programy, inicjatywy społeczne, komunikacja


Antoszewski A., Społeczeństwo obywatelskie a proces konsolidacji demokracji, w: Studia z teorii polityki, t. 3, red. A. Czajkowski, L. Sobkowiak, Wrocław 2000, s. 7–21.
Cele i przedmiot rewitalizacji, [online] <http://www.poznan.pl/mim/s8a/o-rewitalizacji,p,1025,1031.html>, dostęp: 28.07.2016.
Cele Młodzieżowej Rady Miasta Szczecin, [online] <http://www.szczecin.pl/chapter_59133.asp>,dostęp: 27.07.2016.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
Gałecki A., Budżet obywatelski w Mieście Łodzi, w: Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013, s. 57–66.
Jasiecki K., Problemy partycypacji społecznej w Polsce i ich wpływ na politykę publiczną, „Studia z Polityki Publicznej” 2015, nr 3 (7), s. 101–119.
Kania J., Komunikacja społeczna w resocjalizacji, „Edukacja Humanistyczna” 2012, nr 1 (26), s. 29–36.
Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. J. Hausner, Kraków 1999.
Kwiatkowski J., Partycypacja społeczna i rozwój społeczny, Warszawa 2003.
Laurisz N., Krakowski Alarm Smogowy, w: Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013, s. 95–105.
Miejski Program Rewitalizacji dla Miasta Poznania. Trzecia edycja. Załącznik do Uchwały Nr XXX/423/VI/2012 Rady Miasta Poznania z dnia 17 kwietnia 2012 roku, Poznań 2012.
Noworól A., Noworól K., Hałata P., Partycypacja społeczna w zarządzaniu procesami rewitalizacji, „Problemy Rozwoju Miast” 2012, nr 1, s. 26–39.
Pacut A., Udział obywateli w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego rejonu Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w: Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013, s. 182–191.
Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk, red. M. Ćwiklicki, M. Frączak, Kraków 2013.
Pawlewicz K., Pawlewicz A., Rola partycypacji społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego” 2010, nr 83, s. 71–80.
Pawłowska K., Partycypacja społeczna w podejmowaniu decyzji dotyczących przyrody w mieście, „Zrównoważony Rozwój – Zastosowania” 2012, nr 3, s. 51–70.
Pietraszko-Furmanek I., Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych, Kraków 2012.
Poprzednie edycje, [online] <http://budzet.dlalodzi.info/o_budzecie/>, dostęp: 27.07.2016.
Sasinowski H., Społeczeństwo obywatelskie i jego rola w budowie demokracji, „Economy and Management” 2012, nr 1, s. 30–47.
Siemiński W., Cele i zasady partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym – przegląd literatury, „Człowiek i Środowisko” 2007, nr 31, s. 37–59.
Sobkowiak B., Komunikowanie społeczne, w: Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1997, s. 10–21.
Społeczeństwo polskie w procesie demokratycznych przeobrażeń, red. J. Sztumski, Katowice 1993.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2009–2015. Załącznik do Uchwały nr 240/2008 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2008 roku, Warszawa 2008.
Studia z teorii polityki, t. 3, red. A. Czajkowski, L. Sobkowiak, Wrocław 2000.
Sztumski J., Problemy teoretyczne związane z przyspieszeniem zmian społeczno-gospodarczych w Polsce, w: Społeczeństwo polskie w procesie demokratycznych przeobrażeń, red. J. Sztumski, Katowice 1993, s. 9–22.
Wantuch D., Uchwała antysmogowa przyjęta! Zakaz palenia węglem i drewnem w Krakowie od 2019 r., [online] <http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,19479988,czy-w-krakowie-bedzieobowiazywal-zakaz-palenia-weglem-i-drewnem.html>, dostęp: 28.07.2016.
Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Warszawa 2008.
Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1997.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-13

Cited By /
Share

Gorączko, J. (2019). Analiza zjawiska partycypacji społecznej w wybranych polskich miastach jako narzędzia komunikacji społecznej. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(12), 13–30. https://doi.org/10.31648/mkks.3037

Joanna Gorączko 
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
<p>mgr, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowego studium public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W obszarze jej zainteresowań znajduje się głównie marketing polityczny.</p>  Polska

mgr, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowego studium public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W obszarze jej zainteresowań znajduje się głównie marketing polityczny.