Reading Interests of Students of Journalism and English from the University of Information Technology and Management in Rzeszów

Wojciech Pelczar

Wydział Administracji i Nauk Społecznych Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

dr hab., prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Polonista dydaktyk, literaturoznawca i medioznawca. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje dydaktykę literatury ze szczególnym uwzględnieniem: miejsca mediów i kultury masowej w pracy nad tekstem literackim, intertekstualności kultury masowej, problematyki edukacji polonijnej, a także szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego, głównie w aspekcie roli przekazu intersemiotycznego w procesie interpretacji utworu. Autor m.in. książki Polska tradycja w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturalnego (Rzeszów 2002) oraz licznych opracowań, w tym: Sacrum, historia, patriotyzm: teksty o profilu religijnym w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego (Rzeszów 2010), Rzeczywistość „wirtualna” celebrytów a problemy i dylematy życiowe Polaków w świetle tzw. listów do redakcji publikowanych na łamach tabloidów („Komunikacja Społeczna” 2013, nr 2), Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Siedlce 2013).




Abstract

The issue of this essay is a continuation of the reflection contained in the text published by Wojciech Pelczar entitled: Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (in: Między człowiekiem i człowiekiem, eds M. Burta, M. Kryszczuk, S. Sobieraj, Siedlce 2013). The inspiration, as in the case of the current reflections, were the numerous opinions of researchers of literature reception, who anxiously highlight the presently quite common phenomenon of declining readership, especially among the younger generation of Poles. The author discusses many issues related to the readership of young people. He writes, among other things, about motivations that guide students in the selection of literature and the frequency of reaching for non-homework books as well as indicates the formal elements of texts within the interests of young people.


Keywords:

students, literature, reading habits, social sciences


Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin 2009.
Janus-Sitarz A., Lektura szkolna w dobie reality shows, w: Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku, red. D. Michułka, K. Bakuła, Wrocław 2005, s. 131–138.
Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. D. Karkut, T. Półchłopek, Rzeszów 2010.
Marzec A., Ze słowa na obraz. Lektury szkolne na ekranie, Kraków 1996.
Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku, red. D. Michułka, K. Bakuła, Wrocław 2005.
Między człowiekiem i człowiekiem, red. M. Burta, M. Kryszczuk, S. Sobieraj, Siedlce 2013.
Pasterniak W., Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, Wrocław 1977.
Pelczar W., Dialog tradycji i współczesnych zjawisk kultury popularnej na lekcjach języka polskiego, w: Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin 2009, s. 198–204.
Pelczar W., Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, w: Między człowiekiem i człowiekiem, red. M. Burta, M. Kryszczuk, S. Sobieraj, Siedlce 2013, s. 429–439.
Pelczar W., Środki audiowizualne w nauczaniu i uczeniu się literatury, Rzeszów 1984.
Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, red. J. Mazur, Lublin 2000.
Sekiguchi T., Detronizacja literatury na polonistyce japońskiej i jej kontratak, w: Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, red. J. Mazur, Lublin 2000, s. 215–224.
Skowronek B., Recepcja tekstów filmowych przez licealistów. Stan obecny – perspektywy, w: Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. D. Karkut, T. Półchłopek, Rzeszów 2010, s. 216–224.
Z problematyki kształcenia językowego, literackiego i kulturowego, red. A. Grochulska, E. Polański, Piotrków Trybunalski 2000.

Published
2019-02-13

Cited by

Pelczar, W. (2019). Reading Interests of Students of Journalism and English from the University of Information Technology and Management in Rzeszów. Media - Culture - Social Communication, 1(12), 41–55. https://doi.org/10.31648/mkks.3039

Wojciech Pelczar 
Wydział Administracji i Nauk Społecznych Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
<p>dr hab., prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Polonista dydaktyk, literaturoznawca i medioznawca. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje dydaktykę literatury ze szczególnym uwzględnieniem: miejsca mediów i kultury masowej w pracy nad tekstem literackim, intertekstualności kultury masowej, problematyki edukacji polonijnej, a także szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego, głównie w aspekcie roli przekazu intersemiotycznego w procesie interpretacji utworu. Autor m.in. książki Polska tradycja w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturalnego (Rzeszów 2002) oraz licznych opracowań, w tym: Sacrum, historia, patriotyzm: teksty o profilu religijnym w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego (Rzeszów 2010), Rzeczywistość „wirtualna” celebrytów a problemy i dylematy życiowe Polaków w świetle tzw. listów do redakcji publikowanych na łamach tabloidów („Komunikacja Społeczna” 2013, nr 2), Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Siedlce 2013).</p>  Poland

dr hab., prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Polonista dydaktyk, literaturoznawca i medioznawca. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje dydaktykę literatury ze szczególnym uwzględnieniem: miejsca mediów i kultury masowej w pracy nad tekstem literackim, intertekstualności kultury masowej, problematyki edukacji polonijnej, a także szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego, głównie w aspekcie roli przekazu intersemiotycznego w procesie interpretacji utworu. Autor m.in. książki Polska tradycja w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturalnego (Rzeszów 2002) oraz licznych opracowań, w tym: Sacrum, historia, patriotyzm: teksty o profilu religijnym w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego (Rzeszów 2010), Rzeczywistość „wirtualna” celebrytów a problemy i dylematy życiowe Polaków w świetle tzw. listów do redakcji publikowanych na łamach tabloidów („Komunikacja Społeczna” 2013, nr 2), Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Siedlce 2013).