Zainteresowania czytelnicze studentów dziennikarstwa i anglistyki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Wojciech Pelczar

Wydział Administracji i Nauk Społecznych Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

dr hab., prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Polonista dydaktyk, literaturoznawca i medioznawca. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje dydaktykę literatury ze szczególnym uwzględnieniem: miejsca mediów i kultury masowej w pracy nad tekstem literackim, intertekstualności kultury masowej, problematyki edukacji polonijnej, a także szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego, głównie w aspekcie roli przekazu intersemiotycznego w procesie interpretacji utworu. Autor m.in. książki Polska tradycja w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturalnego (Rzeszów 2002) oraz licznych opracowań, w tym: Sacrum, historia, patriotyzm: teksty o profilu religijnym w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego (Rzeszów 2010), Rzeczywistość „wirtualna” celebrytów a problemy i dylematy życiowe Polaków w świetle tzw. listów do redakcji publikowanych na łamach tabloidów („Komunikacja Społeczna” 2013, nr 2), Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Siedlce 2013).




Abstrakt

Problematyka niniejszego opracowania stanowi swego rodzaju kontynuację refleksji Wojciecha Pelczara zawartych w opublikowanym w 2013 roku tekście Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (opublikowanym w: Między człowiekiem i człowiekiem, red. M. Burta, M. Kryszczuk, S. Sobieraj, Siedlce 2013). Ich inspiracją, aktualną także w przypadku przemyśleń prezentowanych obecnie, były liczne opinie badaczy procesów recepcji literatury, podkreślających z niepokojem dość powszechne zjawisko spadku czytelnictwa, szczególnie wśród młodego pokolenia Polaków. Autor omawia wiele kwestii związanych z tym zagadnieniem. Dotyka między innymi motywacji, które kierują studentami podczas wyboru literatury, oraz częstotliwości sięgania po lektury niebędące pracą zadaną, a także wskazuje elementy formalne tekstu w zainteresowaniach młodzieży.


Słowa kluczowe:

studenci, literatura, nawyki czytelnicze, nauki społeczne


Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin 2009.
Janus-Sitarz A., Lektura szkolna w dobie reality shows, w: Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku, red. D. Michułka, K. Bakuła, Wrocław 2005, s. 131–138.
Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. D. Karkut, T. Półchłopek, Rzeszów 2010.
Marzec A., Ze słowa na obraz. Lektury szkolne na ekranie, Kraków 1996.
Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku, red. D. Michułka, K. Bakuła, Wrocław 2005.
Między człowiekiem i człowiekiem, red. M. Burta, M. Kryszczuk, S. Sobieraj, Siedlce 2013.
Pasterniak W., Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, Wrocław 1977.
Pelczar W., Dialog tradycji i współczesnych zjawisk kultury popularnej na lekcjach języka polskiego, w: Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Lublin 2009, s. 198–204.
Pelczar W., Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, w: Między człowiekiem i człowiekiem, red. M. Burta, M. Kryszczuk, S. Sobieraj, Siedlce 2013, s. 429–439.
Pelczar W., Środki audiowizualne w nauczaniu i uczeniu się literatury, Rzeszów 1984.
Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, red. J. Mazur, Lublin 2000.
Sekiguchi T., Detronizacja literatury na polonistyce japońskiej i jej kontratak, w: Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, red. J. Mazur, Lublin 2000, s. 215–224.
Skowronek B., Recepcja tekstów filmowych przez licealistów. Stan obecny – perspektywy, w: Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. D. Karkut, T. Półchłopek, Rzeszów 2010, s. 216–224.
Z problematyki kształcenia językowego, literackiego i kulturowego, red. A. Grochulska, E. Polański, Piotrków Trybunalski 2000.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-13

Cited By /
Share

Pelczar, W. (2019). Zainteresowania czytelnicze studentów dziennikarstwa i anglistyki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(12), 41–55. https://doi.org/10.31648/mkks.3039

Wojciech Pelczar 
Wydział Administracji i Nauk Społecznych Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
<p>dr hab., prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Polonista dydaktyk, literaturoznawca i medioznawca. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje dydaktykę literatury ze szczególnym uwzględnieniem: miejsca mediów i kultury masowej w pracy nad tekstem literackim, intertekstualności kultury masowej, problematyki edukacji polonijnej, a także szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego, głównie w aspekcie roli przekazu intersemiotycznego w procesie interpretacji utworu. Autor m.in. książki Polska tradycja w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturalnego (Rzeszów 2002) oraz licznych opracowań, w tym: Sacrum, historia, patriotyzm: teksty o profilu religijnym w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego (Rzeszów 2010), Rzeczywistość „wirtualna” celebrytów a problemy i dylematy życiowe Polaków w świetle tzw. listów do redakcji publikowanych na łamach tabloidów („Komunikacja Społeczna” 2013, nr 2), Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Siedlce 2013).</p>  Polska

dr hab., prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Polonista dydaktyk, literaturoznawca i medioznawca. Zainteresowaniami badawczymi obejmuje dydaktykę literatury ze szczególnym uwzględnieniem: miejsca mediów i kultury masowej w pracy nad tekstem literackim, intertekstualności kultury masowej, problematyki edukacji polonijnej, a także szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego, głównie w aspekcie roli przekazu intersemiotycznego w procesie interpretacji utworu. Autor m.in. książki Polska tradycja w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturalnego (Rzeszów 2002) oraz licznych opracowań, w tym: Sacrum, historia, patriotyzm: teksty o profilu religijnym w polonijnych podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego (Rzeszów 2010), Rzeczywistość „wirtualna” celebrytów a problemy i dylematy życiowe Polaków w świetle tzw. listów do redakcji publikowanych na łamach tabloidów („Komunikacja Społeczna” 2013, nr 2), Poezja w pozauczelnianych zainteresowaniach studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Siedlce 2013).