Radio in Politics, Politics on the Radio: Forms of Using Radio in Political Communication

Mirosława Wielopolska-Szymura

University of Silesia in Katowice
https://orcid.org/0000-0002-7951-3698


Abstract

The aim of the author of presented paper is to compare examples of radio broadcasts of political advertising from the perspective of the material used in them. What matters is the question of the forms in which this communication manifests and whether it fits the specificity of this medium. The work has a theoretical dimension, with elements of qualitative analysis serving to exemplify the deliberations under consideration. In the research, discourse analysis is used in connection with the critical discourse analysis, which allowed interesting elements resulting from the content of the messages and their form to be indicated. On the basis of the discussed examples, different ways of using the components of the phonic material were presented and the advantages
and disadvantages of specific solutions used in election advertisements were discussed. The practice of selecting radio information media in an election campaign shows that the advantages of the radio are not used to a sufficient degree, but this results both from the lack of objective benefits of such advertising and the lack of a professional approach to the audio material.


Keywords:

radio, political communication, phonic material, political radio ads

Supporting Agencies

University of Warmia and Mazury in Olsztyn


Adamik, Małgorzata. 2011. Telewizyjna a radiowa reklama polityczna u progu XXI wieku. W: Stachyra, Grażyna, i Pawlak-Hejno, Elżbieta (red.). Radio i społeczeństwo. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 401–410.

Antoine, Frederic (red.). 2016. Analyser la radio. Méthodes et mises en pratque. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur.

Baker, Frank W. 2009. Political Campaigns and Political Advertising: A Media Literacy Guide. Santa Barbara: Greenwood.

Bardijewska, Sława. 2001. Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku. Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.

Beasley, Ron, i Danesi, Marcel. 2002. Persuasive Signs: The Semiotics of Advertising. New York: Mouton de Gruyter.

Boniecka, Barbara, i Panasiuk, Jolanta. 2001. O języku audycji radiowych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Crisell, Andrew. 2002. An Introductory History of British Broadcasting. Wyd. 2. London: Routledge.

Cwalina, Wojciech, i Falkowski, Andrzej. 2006. Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dijk van, Teun A. 1988. News as Discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Dobek-Ostrowska, Bogusława. 2007. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN.

Dobek-Ostrowska, Bogusława, Fras, Janina, i Ociepka, Beata. 1999. Teoria i praktyka propagandy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Fairclough, Norman. 2003. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.

Jędrzejewski, Stanisław. 2004. Radio. Narodziny – ewolucja – perspektywy. W: Bauer, Zbigniew, i Chudziński, Edward (red.). Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas, s. 59–70.

Kall, Jacek. 1998. Reklama. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kita, Małgorzata. 2013. Dyskurs radiowy. W: Malinowska, Ewa, Nocoń, Jolanta, i Żydek-Bednarczuk, Urszula (red.). Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny. Kraków: Universitas, s. 338–346.

Kolczyński, Mariusz. 2005. Współczesne komunikowanie polityczne – między propagandą a marketingiem politycznym. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 1, s. 225–234.

Kolczyński, Mariusz. 2008. Strategie komunikowania politycznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kwiatkowski, Maciej Józef. 1980. „Tu Polskie Radio Warszawa…”. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Levinson, Paul. 2006. Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Tłum. Hanna Jankowska. Warszawa: Muza SA.

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. 2007. Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Loewe, Iwona. 2007. Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Łukasik-Turecka, Agnieszka. 2014a. Radiowa reklama wyborcza – polecać czy odradzać (uwagi politologa). Roczniki Nauk Społecznych, 1, s. 95–109.

Łukasik-Turecka, Agnieszka. 2014b. Stosunek elektoratu do radiowych reklam wyborczych. Political Preferences, 8, s. 51–60.

Łukasik-Turecka, Agnieszka. 2015. Audytywna reklama wyborcza – przeżytek czy konieczność? Zeszyty Prasoznawcze, 1 (221), s. 167–175.

Łukasik-Turecka, Agnieszka. 2018. Zmiana usytuowania radia w komunikowaniu politycznym. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Massaka, Iwona. 2009. Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Łódź: Wydawnictwo Ibidem.

Michalczyk, Stanisław. 2005. Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Ong, Walter J. 1992. Oralność i piśmienność. Tłum. Józef Japola. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Pisarek, Walery. 2008. Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rosińska, Zofia. 2001. Blaustein: Koncepcja odbioru mediów. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Sapir, Edward. 1978. Kultura. Język. Osobowość. Tłum. Barbara Stanosz i Roman Zimand. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Stachyra, Grażyna. 2008. Gatunki audycji w radiu sformatowanym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wielopolska-Szymura, Mirosława. 2013. Ethnic Community Radio in Canadian and Australian Multicultural Societies. W: Stachyra, Grażyna (red.). Radio – Community, Challenges, Aesthetics. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 97–109.

Wielopolska-Szymura, Mirosława. 2014. Radio as an Old and a New Medium: Sustaining Cultural Identities of Listeners. W: Starkey, Guy, Stachyra, Grażyna, i Oliveira, Madalena (red.). Radio: The Resilient Medium. Sunderland: Centre for Research in Media and Cultural Studies,
University of Sunderland, s. 115–124.

Wood, James. 1994. History of International Broadcasting. London: Peter Peregrinus Ltd.

Netografia

Anagnostopulu, Anna. 2010. Pupa, Osram, Siku. Najdziwniejsze nazwy firm. Polacy się śmieją i kupują. [Online]. Manager Money.pl. 7.12.2010. Dostęp: https://manager.money.pl/strategie/zarzadzanie/artykul/pupa;osram;siku;najdziwniejsze;nazwy;firm,43,0,729899.html [18.02.2019].

Dorżniemy watahy. [Online]. TVN24.pl. Dostęp: https://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/sikorskidorzniemy-watahy,175231.html?playlist_id=29830 [20.12.2018].

Poladian, Charles. 2013. ‘War of the Worlds’ Radio Broadcast Turns 75: Listen to Orson Welles’ Famous Hoax. [Online]. International Business Times. Dostęp: http://www.ibtimes.com/war-worlds-radio-broadcast-turns-75-listen-orson-welles-famous-hoax-1447470 [5.09.2014].

Pooley, Jefferson, i Socolow, Michael J. 2013. The Myth of the War of the Worlds Panic. [Online]. Slate.com. Dostęp: http://www.slate.com/articles/arts/history/2013/10/orson_welles_war_of_the_worlds_panic_myth_the_infamous_radio_broadcast_did.html [15.12.2018].

Tworzywo [hasło]. [Online]. SJPPWN.pl. Dostęp: https://sjp.pwn.pl/slowniki/tworzywo.html[17.03.2019].

Wataha [hasło]. [Online]. SJP.pl. Dostęp: https://sjp.pl/wataha [15.12.2018].

Wiater, Anna. 2019. Kolejny bardzo dobry rok dla radia w Polsce! [Online]. Komitet Badań Radiowych. Dostęp: https://badaniaradiowe.pl/kolejny-bardzo-dobry-rok-dla-radia-w-polsce/[18.02.2019].

Audycje radiowe

Komitet Wyborczy Wyborców Andrzeja Rozenka. 6 listopada 2014. Radiowy spot wyborczy w wyborach samorządowych 2014 roku. Czas trwania: 30 sek. [Online]. Youtube.com. Dostęp:https://www.youtube.com/watch?v=Yn6HME7Eitw [20.12.2018].

Komitet Wyborczy Wyborców Monarchiści. 4 listopada 2014. Radiowy spot wyborczy w wyborach samorządowych do rady miejskiej Wrocławia w 2014 roku. Czas trwania: 25 sek. [Online]. Youtube.com. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=B3vkCwL4OeA&list=WL&index=6 [20.12.2018].

Komitet Wyborczy Wyborców Piotra Masłowskiego. 2013. Radiowy spot wyborczy w wyborach uzupełniających do Senatu RP – 21 kwietnia 2013. Czas trwania: 25 sek. [Online]. Youtube.com. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=pwUoqXGG40o&list=WL&index=12&t=0s [20.12.2018].

Published
2020-02-18

Cited by

Wielopolska-Szymura, M. (2020). Radio in Politics, Politics on the Radio: Forms of Using Radio in Political Communication. Media - Culture - Social Communication, 2(15), 25–40. https://doi.org/10.31648/mkks.5133

Mirosława Wielopolska-Szymura 
University of Silesia in Katowice
https://orcid.org/0000-0002-7951-3698