On Selected Strategies for the Development of Fashion Brands in the BlackBalloon Agency’s PR

Joanna Bachura-Wojtasik

University of Łódź
https://orcid.org/0000-0003-3247-7420

Klaudia Kaszuba




Abstract

This article is part of the interdisciplinary research trend concerning fashion discourse in Poland. It draws attention to the complexity of fashion issues understood as the field of art and philosophy, on the one hand, and as an element of social communication on the other. The BlackBalloon agency was used to describe and discuss contemporary trends that stand out and communication practices undertaken by selected fashion brands with consumers. Redefining the concept of luxury, glorifying the past (vintage trend), personalizing products, or a storytelling strategy are applied by the agency to build both the image and identity of given fashion brands.


Keywords:

fashion discourse, brand, luxury, vintage trend, storytelling

Supporting Agencies

University of Warmia and Mazury in Olsztyn


Baudrillard, Jean. 2007. Wymiana symboliczna i śmierć. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bochańczyk-Kupka, Dominika. 2014. Luksus i dobra luksusowe. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 176, s. 97–108.

Boucher, François. 2003. Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku. Tłum. Piotr Wrzosek. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Gałązkiewicz, Igor. 2017. Projektowanie doświadczeń. Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli.

Instytut Ubioru w Kioto. 2012. Moda. Historia mody XX wieku. Oprac. zbiorowe. Warszawa: Taschen.

Labocha, Janina. 1996. Tekst, wypowiedź, dyskurs. W: Gajda, Stanisław, i Balowski, Mieczysław (red.). Styl a tekst. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 49–53.

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. 2013. Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania. Studia Medioznawcze, 2, s. 27–42.

Mistewicz, Eryk. 2011. Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.

Moda. Wielka księga ubiorów i stylów. 2014. Tłum. Ewa Romkowska. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Perchla-Włosik, Aleksandra. 2015. Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, 3 (223), s. 615–625.

Rejakowa, Bożena. 2010. Kulturowe aspekty języka mody. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Sikora, Tomasz. 2002. Pojęcie luksusu – definicje i cechy charakterystyczne. International Journal of Management and Economics, 12, s. 136–156.

Simmel, Georg. 1980. Filozofia mody. Tłum. Sławomir Magala. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Simmel, Georg. 2006. Most i drzwi: wybór esejów. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Smith, Adam. 1989. Teoria uczuć moralnych. Tłum. Danuta Petsch. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Stopczyńska, Kinga. 2016. Wykorzystanie storytelling w kreowaniu wizerunku marki w social media. Handel Wewnętrzny, 3 (362), s. 317–328.

Svendsen, Lars. 2006. Fashion: A Philosophy. London: Reaktion Books.

Veblen, Thorstein. 1971. Teoria klasy próżniaczej. Tłum. Janina i Krzysztof Zagórscy. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Netografia

Becker, Kara. 2017. Marka Anders, czyli hołd dla stylu vintage. [Online]. Harpersbazaar.pl. Dostęp: https://www.harpersbazaar.pl/moda/4232/marka-anders-czyli-hold-dla-stylu-vintage [29.03.2018].

Kaszuba, Klaudia. 2016a. Marka luksusowa w social media. [Online]. Phama.co. Dostęp: http://www.phama.co/markaluksusowawsm/ [29.03.2018].

Kaszuba, Klaudia. 2016b. Magia historii. [Online]. Phama.co. Dostęp: http://www.phama.co/magia-historii/ [29.03.2018].

Kaszuba, Klaudia. 2018. Luksus 2.0. Jak Millenialsi zmieniają rynek mody. [Online]. Phama.co. Dostęp: http://www.phama.co/jak-millenialsi-zmieniaja-mode/ [5.03.2018].

LaMode. 2017. Mieć versus czuć: nowa era luksusu. [Online]. LaMode.info. Dostęp: http://lamode.info/miec-versus-czuc-nowa-era-luksusu.html [5.03.2018].

Mau, Dhani. 2018. As Logo Mania Heats Up on the Runway, Vintage Retailers Reap Some of the Benefits. [Online]. Fashionista.com. Dostęp: https://fashionista.com/2018/01/vintage-fashiondesigner-logos-resale-clothes-market [29.03.2018].

Szacki, Jerzy. 2002. Coco Channel i życie umysłowe. Res Publica, 10, s. 11–14. [Online]. Respublica. Dostęp: http://publica.pl/teksty/coco-chanel-i-zycie-umyslowe-40792.html [25.02.2018].

Strony internetowe poświęcone modzie

Anders Label. Facebook. [Online]. Anders. Dostęp: https://www.facebook.com/anderslabel [29.03.2018].

Anders Label. Instagram. [Online]. Instagram. Dostęp: https://www.instagram.com/anderslabel [29.03.2018].

Anders Label. Video 1. [Online]. Anders. Dostęp: https://www.facebook.com/anderslabel/videos/1946721832261428 [29.03.2018].

Anders Label. Video 2. [Online]. Anders. Dostęp: https://www.facebook.com/anderslabel/videos/1952105758389702 [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. #Bienkowska in Paris. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/15-bienkovskainparis [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Bienkowska X Styleon. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/17-bienkovska-x-styleon [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Fala. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/12-fala [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Kim jestem? [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/4-bienkovska [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Red. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/red [29.03.2018].

BlackBalloon. [Online]. Dostęp: https://blackballoon.pl [26.02.2018].

Klinika Urody. [Online]. Dostęp: http://klinika-urody.pl [29.03.2018].

La Marqueuse. Facebook. [Online]. Dostęp: https://www.facebook.com/LaMarqueuse [12.03.2018].

La Marqueuse. Instagram. [Online]. Dostęp: https://www.instagram.com/lamarqueuse [12.03.2018].

La Marqueuse. O nas. [Online]. Dostęp: https://www.lamarqueuse.pl/o-nas [12.03.2018].

Łukoszek, Dominika. Modologia. [Online]. Dostęp: http://modologia.pl [26.02.2018].

Monika Kamińska. [Online]. Dostęp: http://monikakaminska.com [12.03.2018].

Zack Roman. [Online]. Dostęp: https://zackroman.com [12.03.2018].

Published
2020-02-20

Cited by

Bachura-Wojtasik, J., & Kaszuba, K. (2020). On Selected Strategies for the Development of Fashion Brands in the BlackBalloon Agency’s PR. Media - Culture - Social Communication, 3(15), 81–92. https://doi.org/10.31648/mkks.5159

Joanna Bachura-Wojtasik 
University of Łódź
https://orcid.org/0000-0003-3247-7420
Klaudia Kaszuba