O wybranych strategiach rozwoju marek modowych w ofercie usług PR agencji BlackBalloon

Joanna Bachura-Wojtasik

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-3247-7420

Klaudia Kaszuba




Abstrakt

Artykuł wpisuje się w nurt badań o charakterze interdyscyplinarnym dotyczących dyskursu modowego w Polsce. Autorki zwracają uwagę na złożoność problematyki mody rozumianej z jednej strony jako dziedzina sztuki oraz filozofii, a z drugiej jako element komunikacji społecznej. Casus agencji BlackBalloon posłużył do wskazania i omówienia wyróżniających się współcześnie trendów oraz praktyk komunikacyjnych podejmowanych przez wybrane marki modowe w celu nawiązania relacji z otoczeniem. Redefinicja pojęcia luksusu, gloryfikowanie przeszłości (trend vintage), personalizacja produktów czy też strategia storytelling to zabiegi wykorzystywane przez agencję do budowania wizerunku i tożsamości danych marek modowych.


Słowa kluczowe:

dyskurs modowy, marka, luksus, vintage, storytelling

Instytucje finansujące

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Baudrillard, Jean. 2007. Wymiana symboliczna i śmierć. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bochańczyk-Kupka, Dominika. 2014. Luksus i dobra luksusowe. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 176, s. 97–108.

Boucher, François. 2003. Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku. Tłum. Piotr Wrzosek. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Gałązkiewicz, Igor. 2017. Projektowanie doświadczeń. Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli.

Instytut Ubioru w Kioto. 2012. Moda. Historia mody XX wieku. Oprac. zbiorowe. Warszawa: Taschen.

Labocha, Janina. 1996. Tekst, wypowiedź, dyskurs. W: Gajda, Stanisław, i Balowski, Mieczysław (red.). Styl a tekst. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 49–53.

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. 2013. Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania. Studia Medioznawcze, 2, s. 27–42.

Mistewicz, Eryk. 2011. Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.

Moda. Wielka księga ubiorów i stylów. 2014. Tłum. Ewa Romkowska. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Perchla-Włosik, Aleksandra. 2015. Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, 3 (223), s. 615–625.

Rejakowa, Bożena. 2010. Kulturowe aspekty języka mody. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Sikora, Tomasz. 2002. Pojęcie luksusu – definicje i cechy charakterystyczne. International Journal of Management and Economics, 12, s. 136–156.

Simmel, Georg. 1980. Filozofia mody. Tłum. Sławomir Magala. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Simmel, Georg. 2006. Most i drzwi: wybór esejów. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Smith, Adam. 1989. Teoria uczuć moralnych. Tłum. Danuta Petsch. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Stopczyńska, Kinga. 2016. Wykorzystanie storytelling w kreowaniu wizerunku marki w social media. Handel Wewnętrzny, 3 (362), s. 317–328.

Svendsen, Lars. 2006. Fashion: A Philosophy. London: Reaktion Books.

Veblen, Thorstein. 1971. Teoria klasy próżniaczej. Tłum. Janina i Krzysztof Zagórscy. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Netografia

Becker, Kara. 2017. Marka Anders, czyli hołd dla stylu vintage. [Online]. Harpersbazaar.pl. Dostęp: https://www.harpersbazaar.pl/moda/4232/marka-anders-czyli-hold-dla-stylu-vintage [29.03.2018].

Kaszuba, Klaudia. 2016a. Marka luksusowa w social media. [Online]. Phama.co. Dostęp: http://www.phama.co/markaluksusowawsm/ [29.03.2018].

Kaszuba, Klaudia. 2016b. Magia historii. [Online]. Phama.co. Dostęp: http://www.phama.co/magia-historii/ [29.03.2018].

Kaszuba, Klaudia. 2018. Luksus 2.0. Jak Millenialsi zmieniają rynek mody. [Online]. Phama.co. Dostęp: http://www.phama.co/jak-millenialsi-zmieniaja-mode/ [5.03.2018].

LaMode. 2017. Mieć versus czuć: nowa era luksusu. [Online]. LaMode.info. Dostęp: http://lamode.info/miec-versus-czuc-nowa-era-luksusu.html [5.03.2018].

Mau, Dhani. 2018. As Logo Mania Heats Up on the Runway, Vintage Retailers Reap Some of the Benefits. [Online]. Fashionista.com. Dostęp: https://fashionista.com/2018/01/vintage-fashiondesigner-logos-resale-clothes-market [29.03.2018].

Szacki, Jerzy. 2002. Coco Channel i życie umysłowe. Res Publica, 10, s. 11–14. [Online]. Respublica. Dostęp: http://publica.pl/teksty/coco-chanel-i-zycie-umyslowe-40792.html [25.02.2018].

Strony internetowe poświęcone modzie

Anders Label. Facebook. [Online]. Anders. Dostęp: https://www.facebook.com/anderslabel [29.03.2018].

Anders Label. Instagram. [Online]. Instagram. Dostęp: https://www.instagram.com/anderslabel [29.03.2018].

Anders Label. Video 1. [Online]. Anders. Dostęp: https://www.facebook.com/anderslabel/videos/1946721832261428 [29.03.2018].

Anders Label. Video 2. [Online]. Anders. Dostęp: https://www.facebook.com/anderslabel/videos/1952105758389702 [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. #Bienkowska in Paris. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/15-bienkovskainparis [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Bienkowska X Styleon. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/17-bienkovska-x-styleon [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Fala. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/12-fala [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Kim jestem? [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/pl/content/4-bienkovska [29.03.2018].

Bieńkowska, Milena. Red. [Online]. Dostęp: http://bienkovska.com/red [29.03.2018].

BlackBalloon. [Online]. Dostęp: https://blackballoon.pl [26.02.2018].

Klinika Urody. [Online]. Dostęp: http://klinika-urody.pl [29.03.2018].

La Marqueuse. Facebook. [Online]. Dostęp: https://www.facebook.com/LaMarqueuse [12.03.2018].

La Marqueuse. Instagram. [Online]. Dostęp: https://www.instagram.com/lamarqueuse [12.03.2018].

La Marqueuse. O nas. [Online]. Dostęp: https://www.lamarqueuse.pl/o-nas [12.03.2018].

Łukoszek, Dominika. Modologia. [Online]. Dostęp: http://modologia.pl [26.02.2018].

Monika Kamińska. [Online]. Dostęp: http://monikakaminska.com [12.03.2018].

Zack Roman. [Online]. Dostęp: https://zackroman.com [12.03.2018].
Pobierz


Opublikowane
2020-02-20

Cited By /
Share

Bachura-Wojtasik, J., & Kaszuba, K. (2020). O wybranych strategiach rozwoju marek modowych w ofercie usług PR agencji BlackBalloon. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(15), 81–92. https://doi.org/10.31648/mkks.5159

Joanna Bachura-Wojtasik 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-3247-7420
Klaudia Kaszuba