“A Little Bit Different – Look at Us”: Social Campaign and Overcoming Barriers

Celina Kamecka-Antczak

Nicolaus Copernicus University in Toruń
https://orcid.org/0000-0001-8476-9738


Abstract

In this article spots of the social campaign “A Little Bit Different – Look at Us” is analysed. The goal of the campaign is to overcome social barriers related to intellectual disability. Given the scale of popularity, it enjoyed considerable success. The author of the article attempted to answer a question, whether the goal has been achieved through the form and content of the message. Whether the success of the phase of overcoming, the taming of disability, will allow us to overcome social barriers to inclusion and to adopt a disability culture as equivalent to the dominant culture.


Keywords:

intellectual disability, normalization, social barriers, disability culture, integration, inclusion, social campaigns


Baczała, Ditta. 2012. Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Baczała, Ditta, i Dąbrowska, Katarzyna. 2013. Kompetencje społeczne osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną W: Baczała, Ditta, i Błeszyński, Jacek J. (red.). Rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ograniczenia i możliwości w zakresie kompetencji społecznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 15‒62.
Barnes, Colin, i Mercer, Geof. 2008. Niepełnosprawność. Tłum. Piotr Morawski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Finkelstein, Vice. 1993. The Commonality of Disability. W: Swain, John, et al. (ed.). Disabling Barriers ‒ Enabling Environments. Londyn: Sage, s. 9‒16.
Oliver, Mike. 1996. A Sociology of Disability or a Disablist Sociology? W: Barton, Len (ed.). Disability and Society: Emerging Issues and Insights. Londyn: Longman, s. 96‒121.
Ostrowska, Anna. 2003. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych – bariery dorosłości. W: Rzedzicka, Krystyna D., i Kobylańska, Anna. (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls, s. 51–60.
Rubacha, Krzysztof. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Netografia
Kania, Ola. 2016. Kampania, która nie krzyczy „kup mnie”. [Online]. NowyMarketing. Dostęp: https://nowymarketing.pl/a/11781,kampania-ktora-nie-krzyczy-kup-mnie [2.12.2016].
Konieczny, Kinga. 2016a. Normalny facet, który lubi sport. [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp:http://trocheinaczej.pl/2016/11/normalny-facet-ktory-lubi-sport/ [2.12.2016].
Konieczny, Kinga. 2016b. Rozdajemy uśmiechy. [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp: http://trocheinaczej.pl/2016/10/krystian-lukasz-rozdaja-usmiechy-video/ [2.12.2016].
Konieczny, Kinga. 2016c. W czym Panu pomóc? [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp: http://trocheinaczej.pl/2016/11/czym-panu-pomoc-moja-historia/ [2.12.2016].
Redakcja TrocheInaczej.pl. 2016. O nas. [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp: http://trocheinaczej.pl/o-nas/ [2.12.2016].

Published
2021-01-05

Cited by

Kamecka-Antczak, C. (2021). “A Little Bit Different – Look at Us”: Social Campaign and Overcoming Barriers. Media - Culture - Social Communication, 1(16), 21–29. https://doi.org/10.31648/mkks.6281

Celina Kamecka-Antczak 
Nicolaus Copernicus University in Toruń
https://orcid.org/0000-0001-8476-9738