„Trochę inaczej – popatrz na nas”. Kampania społeczna a przełamywanie barier

Celina Kamecka-Antczak

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
https://orcid.org/0000-0001-8476-9738


Abstrakt

W artykule dokonano analizy wybranych spotów kampanii społecznej „Trochę inaczej – popatrz na nas”. Celem kampanii jest przełamywanie społecznych barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną. Biorąc pod uwagę skalę popularności, odniosła ona znaczny sukces. Autorka artykułu podjęła kwestię wymagającą refleksji, mianowicie czy za pomocą wybranej formy i treści przekazu cel został osiągnięty. Czy powodzenie fazy „przełamywania się” – oswajania niepełnosprawności pozwoli na przełamanie społecznych barier inkluzji i przyjęcie kultury niepełnosprawności jako równorzędnej kulturze dominującej.


Słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, normalizacja, bariery społeczne, kultura niepełnosprawności, integracja, inkluzja, kampanie społeczne


Baczała, Ditta. 2012. Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Baczała, Ditta, i Dąbrowska, Katarzyna. 2013. Kompetencje społeczne osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną W: Baczała, Ditta, i Błeszyński, Jacek J. (red.). Rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ograniczenia i możliwości w zakresie kompetencji społecznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 15‒62.
Barnes, Colin, i Mercer, Geof. 2008. Niepełnosprawność. Tłum. Piotr Morawski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Finkelstein, Vice. 1993. The Commonality of Disability. W: Swain, John, et al. (ed.). Disabling Barriers ‒ Enabling Environments. Londyn: Sage, s. 9‒16.
Oliver, Mike. 1996. A Sociology of Disability or a Disablist Sociology? W: Barton, Len (ed.). Disability and Society: Emerging Issues and Insights. Londyn: Longman, s. 96‒121.
Ostrowska, Anna. 2003. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych – bariery dorosłości. W: Rzedzicka, Krystyna D., i Kobylańska, Anna. (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls, s. 51–60.
Rubacha, Krzysztof. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Netografia
Kania, Ola. 2016. Kampania, która nie krzyczy „kup mnie”. [Online]. NowyMarketing. Dostęp: https://nowymarketing.pl/a/11781,kampania-ktora-nie-krzyczy-kup-mnie [2.12.2016].
Konieczny, Kinga. 2016a. Normalny facet, który lubi sport. [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp:http://trocheinaczej.pl/2016/11/normalny-facet-ktory-lubi-sport/ [2.12.2016].
Konieczny, Kinga. 2016b. Rozdajemy uśmiechy. [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp: http://trocheinaczej.pl/2016/10/krystian-lukasz-rozdaja-usmiechy-video/ [2.12.2016].
Konieczny, Kinga. 2016c. W czym Panu pomóc? [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp: http://trocheinaczej.pl/2016/11/czym-panu-pomoc-moja-historia/ [2.12.2016].
Redakcja TrocheInaczej.pl. 2016. O nas. [Online]. Trocheinaczej.pl. Dostęp: http://trocheinaczej.pl/o-nas/ [2.12.2016].
Pobierz


Opublikowane
2021-01-05

Cited By /
Share

Kamecka-Antczak, C. (2021). „Trochę inaczej – popatrz na nas”. Kampania społeczna a przełamywanie barier. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(16), 21–29. https://doi.org/10.31648/mkks.6281

Celina Kamecka-Antczak 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
https://orcid.org/0000-0001-8476-9738