The Role of Holocaust Museums and Their Auditorium in Shaping the Memory of the Holocaust in the Context of New Media

Adriana Krawiec

Jagiellonian University in Kraków
https://orcid.org/0000-0002-9552-2818


Abstract

By means of social media, understood as new media, public museums conduct a discourse with their online auditors. The presented research aims to answer the question of whether Internet audiences, which in the 21st century take part in the discourse on such a painful topic as the Holocaust, can build Holocaust museum exhibitions in the Internet environment thanks to new media. In the study, the term “building exhibitions” was understood as influencing the exposure of the Holocaust and the narrative of selected museums on the Internet. New media have an impact on the audience in contact with a museum institution, as they strengthen the reception of the exhibition and engage the
attention of visitors, but also allow them to move beyond the physical object. Thanks to social media, there is also a change in the communication process between the museum and the audience ‒ the museumʼs audience asks questions and shares the experience gained from the exhibition and not only passively sightseeing, traversing museum rooms in real space. According to Susan Hazan (2006), an auditorium can build an exhibition thanks to new media. The author of this study does not fully confirm Hazanʼs thesis. She derives her opinion from the analysis of the presence in social media of the two largest Holocaust museums in Poland and the United States: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (The Auschwitz-Birkenau State Museum in Oświęcim) and The United States Holocaust Memorial Museum in Washington.


Keywords:

museum's auditorium, Holocaust museums, new media, memory policy


Dijk, Teun A. van. 2008. Discourse and Context: A Sociocognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Dijk, Teun A. van. 2015. Critical Discourse Analysis. W: Tannen, Deborah, Hamilton, Heidi E., i Schiffrin, Deborah (ed.). The Handbook of Discourse Analysis, 2. Oxford: Bloomsbury Publishing PLC, s. 466‒485.
Folga-Januszewska, Dorota. 2015. Muzeum: fenomeny i problemy. Warszawa: Universitas i Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Galon, Maksymilian. 2019. Demokracja w Internecie, Internet w demokracji. Wybrane aspekty zarządzania państwem w warunkach rozwijającej się sieci Internet. Kraków: AT Wydawnictwo.
Gwóźdź, Sandra, i Machnik, Bartłomiej. 2014. Media społecznościowe w teorii mediów i teorii społecznej. W: Opioła, Wojciech, i Popiołek, Malwina (red.). Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 13‒32.
Heim, Hilde. 2000. The Museum in Transition: A Philosophical Perspective. Washington: Smithsonian Books.
Krantz, Tomasz. 2000. Miejsca pamięci czy pamięć miejsc. Rozważania o roli upamiętniania w przekazie społeczno-historycznym. Pro Memoria. Biuletyn informacyjny Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka, Fundacji Pamięci Ofiar Obozu Zagłady Auschwitz-Birkenau, 13, s. 75‒78.
Krantz, Tomasz. 2002. Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki. Lublin: Stowarzyszenie „Dialog i Współpraca”.
Kreft, Jan. 2015. Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kubiszyn, Marta. 2019. Niepamięć ‒ postpamięć ‒ współpamięć. Zagłada lubelskich Żydów jako przedmiot kultury pamięci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Linenthal, Edward T. 2001. Preserving Memory: The Struggle to Create Americaʼs Holocaust Museum. New York: Columbia University Press.
McLuhan, Marshall. 1975. Wybór pism. Tłum. Karol Jakubowicz. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
McLuhan, Marshall, i Fiore, Quentin. 1967. The Medium is the Message. New York: Bantam Books.
Mendel, Maria, i Theiss, Wiesław. 2019. Pamięci miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Novick, Peter. 2001. The Holocaust and Collective Memory: The American Experience. London: Bloomsbury.
Nowak-Far, Artur, i Zamęcki, Łukasz. 2015. Defective Codes of Memory: How the Memory of International Crimes Is Distorted in Public Discourse. Warszawa: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Olender, Kamil. 2019. Wartości we wpisach polskich partii politycznych w Internecie w okresie okołowyborczym w 2015 roku. Wrocław: Libron, AT.
Stenogram z wykładów. 2012‒2013. Studia podyplomowe na kierunku marketing internetowy, nowy PR, zrealizowane w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Tischnera w Krakowie w 2012 i 2013 roku [w posiadaniu autorki badań].
Young, James E. 1993. The Texture of Memory. New Haven ‒ London: Yale University Press.
Ziębińska-Witek, Anna. 2011. Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Netografia
Clement, J. 2019. Facebook: Number of Monthly Active Users Worldwide 2008‒2019. [Online].
Statista Database Company. Dostęp: https://www.statista.com/statistics/264810/number-of--monthly-active-facebook-users-worldwide/ [19.03.2020].
Hazan, Susan. 2006. A Crisis of Authority: New Lamps for Old. [Online]. Dostęp: https://www.academia.edu/603893/A_Crisis_of_Authority_New_Lamps_for_Old [19.03.2020].
Strategic Plan Summary. 2018. Strategic Plan Summary 2013–2018. [Online]. The United States Holocaust Memorial Museum. Dostęp: https://www.ushmm.org/m/pdfs/Strategic-Plan-2013-2018.pdf [14.12.2019].
United States Holocaust Memorial Council. 1980. An Act to Establish the United States Holocaust Memorial Council. Public Law 96‒388. [Online]. United States Holocaust Memorial Museum. Dostęp: https://www.ushmm.org/information/about-the-museum/council/act-establishing-united-states-holocaust-memorial-council [19.03.2020].
Voices of #AskWhy. 2018. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.google.com/searchei=LegWX8zoD4XurgSE5pvQCA&q=Voices+of+%23AskWhy&oq=Voices+of+%23AskWhy&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQDFAAWABg0iZoAHAAeACAAQCIAQCSAQCYAQCqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiMs_LBtN7qAhUFt4sKHQTzBooQ4dUDCAw [14.12.2019].
Zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 2013. Zarządzenie Ministra Kulturyi Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie nadania statutu PaństwowemuMuzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. [Online]. INFOR. Dostęp: https://www.infor.pl/akt-prawny/U26.2013.003.0000008,zarzadzenie-ministra-kultury-i-dziedzictwa-narodowego--w-sprawie-nadania-statutu-panstwowemu-muzeum-auschwitzbirkenau-w-oswiecimiu.html[14.12.2019].

Published
2021-01-05

Cited by

Krawiec, A. (2021). The Role of Holocaust Museums and Their Auditorium in Shaping the Memory of the Holocaust in the Context of New Media. Media - Culture - Social Communication, 2(16), 21–42. https://doi.org/10.31648/mkks.6287

Adriana Krawiec 
Jagiellonian University in Kraków
https://orcid.org/0000-0002-9552-2818