Rola muzeów Holokaustu i ich audytoriów w kształtowaniu pamięci o Holokauście w kontekście nowych mediów

Adriana Krawiec

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-9552-2818


Abstrakt

Za pomocą mediów społecznościowych, rozumianych jako nowe media, muzea publiczne prowadzą dyskurs ze swoimi audytoriami internetowymi. Celem zaprezentowanych badań jest odpowiedź na pytanie, czy audytoria internetowe, które w XXI wieku biorą udział w dyskursie na temat tak bolesnego tematu jak Holokaust, za sprawą nowych mediów mogą budować wystawy muzeów Holokaustu w środowisku internetowym. W badaniu określenie „budowanie wystaw” rozumiano jako wpływanie na ekspozycję Holokaustu oraz na narrację wybranych muzeów w Internecie. Nowe media mają wpływ na doświadczenie audytorium w kontakcie z instytucją muzealną, ponieważ wzmacniają odbiór ekspozycji oraz angażują uwagę zwiedzających, ale także sprawiają, że mogą się oni przenieść poza fizyczny obiekt. Dzięki mediom społecznościowym zachodzi też zmiana w procesie komunikacji między muzeum a audytorium ‒ publiczność muzeum zadaje pytania oraz dzieli się doświadczeniem wyniesionym z wystawy, a nie tylko biernie zwiedza, przemierzając muzealne sale w przestrzeni realnej. Audytorium, zdaniemSusan Hazan (2006), może więc budować wystawę dzięki nowym mediom. Autorka
niniejszych badań nie potwierdza w pełni tezy Hazan. Swoje zdanie wywodzi z analizy obecności w mediach społecznościowych dwóch największych muzeów Holokaustu w Polsce i w Stanach Zjednoczonych: Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu oraz The United States Holocaust Memorial Museum in Washington (Narodowego Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie). 


Słowa kluczowe:

audytorium muzeum, muzea Holokaustu, nowe media, polityka pamięci


Dijk, Teun A. van. 2008. Discourse and Context: A Sociocognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Dijk, Teun A. van. 2015. Critical Discourse Analysis. W: Tannen, Deborah, Hamilton, Heidi E., i Schiffrin, Deborah (ed.). The Handbook of Discourse Analysis, 2. Oxford: Bloomsbury Publishing PLC, s. 466‒485.
Folga-Januszewska, Dorota. 2015. Muzeum: fenomeny i problemy. Warszawa: Universitas i Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Galon, Maksymilian. 2019. Demokracja w Internecie, Internet w demokracji. Wybrane aspekty zarządzania państwem w warunkach rozwijającej się sieci Internet. Kraków: AT Wydawnictwo.
Gwóźdź, Sandra, i Machnik, Bartłomiej. 2014. Media społecznościowe w teorii mediów i teorii społecznej. W: Opioła, Wojciech, i Popiołek, Malwina (red.). Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 13‒32.
Heim, Hilde. 2000. The Museum in Transition: A Philosophical Perspective. Washington: Smithsonian Books.
Krantz, Tomasz. 2000. Miejsca pamięci czy pamięć miejsc. Rozważania o roli upamiętniania w przekazie społeczno-historycznym. Pro Memoria. Biuletyn informacyjny Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka, Fundacji Pamięci Ofiar Obozu Zagłady Auschwitz-Birkenau, 13, s. 75‒78.
Krantz, Tomasz. 2002. Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki. Lublin: Stowarzyszenie „Dialog i Współpraca”.
Kreft, Jan. 2015. Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kubiszyn, Marta. 2019. Niepamięć ‒ postpamięć ‒ współpamięć. Zagłada lubelskich Żydów jako przedmiot kultury pamięci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Linenthal, Edward T. 2001. Preserving Memory: The Struggle to Create Americaʼs Holocaust Museum. New York: Columbia University Press.
McLuhan, Marshall. 1975. Wybór pism. Tłum. Karol Jakubowicz. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
McLuhan, Marshall, i Fiore, Quentin. 1967. The Medium is the Message. New York: Bantam Books.
Mendel, Maria, i Theiss, Wiesław. 2019. Pamięci miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Novick, Peter. 2001. The Holocaust and Collective Memory: The American Experience. London: Bloomsbury.
Nowak-Far, Artur, i Zamęcki, Łukasz. 2015. Defective Codes of Memory: How the Memory of International Crimes Is Distorted in Public Discourse. Warszawa: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Olender, Kamil. 2019. Wartości we wpisach polskich partii politycznych w Internecie w okresie okołowyborczym w 2015 roku. Wrocław: Libron, AT.
Stenogram z wykładów. 2012‒2013. Studia podyplomowe na kierunku marketing internetowy, nowy PR, zrealizowane w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Tischnera w Krakowie w 2012 i 2013 roku [w posiadaniu autorki badań].
Young, James E. 1993. The Texture of Memory. New Haven ‒ London: Yale University Press.
Ziębińska-Witek, Anna. 2011. Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Netografia
Clement, J. 2019. Facebook: Number of Monthly Active Users Worldwide 2008‒2019. [Online].
Statista Database Company. Dostęp: https://www.statista.com/statistics/264810/number-of--monthly-active-facebook-users-worldwide/ [19.03.2020].
Hazan, Susan. 2006. A Crisis of Authority: New Lamps for Old. [Online]. Dostęp: https://www.academia.edu/603893/A_Crisis_of_Authority_New_Lamps_for_Old [19.03.2020].
Strategic Plan Summary. 2018. Strategic Plan Summary 2013–2018. [Online]. The United States Holocaust Memorial Museum. Dostęp: https://www.ushmm.org/m/pdfs/Strategic-Plan-2013-2018.pdf [14.12.2019].
United States Holocaust Memorial Council. 1980. An Act to Establish the United States Holocaust Memorial Council. Public Law 96‒388. [Online]. United States Holocaust Memorial Museum. Dostęp: https://www.ushmm.org/information/about-the-museum/council/act-establishing-united-states-holocaust-memorial-council [19.03.2020].
Voices of #AskWhy. 2018. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.google.com/searchei=LegWX8zoD4XurgSE5pvQCA&q=Voices+of+%23AskWhy&oq=Voices+of+%23AskWhy&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQDFAAWABg0iZoAHAAeACAAQCIAQCSAQCYAQCqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiMs_LBtN7qAhUFt4sKHQTzBooQ4dUDCAw [14.12.2019].
Zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 2013. Zarządzenie Ministra Kulturyi Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie nadania statutu PaństwowemuMuzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. [Online]. INFOR. Dostęp: https://www.infor.pl/akt-prawny/U26.2013.003.0000008,zarzadzenie-ministra-kultury-i-dziedzictwa-narodowego--w-sprawie-nadania-statutu-panstwowemu-muzeum-auschwitzbirkenau-w-oswiecimiu.html[14.12.2019].
Pobierz


Opublikowane
2021-01-05

Cited By /
Share

Krawiec, A. (2021). Rola muzeów Holokaustu i ich audytoriów w kształtowaniu pamięci o Holokauście w kontekście nowych mediów. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(16), 21–42. https://doi.org/10.31648/mkks.6287

Adriana Krawiec 
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-9552-2818