Images of the Carnality of Women Practicing Martial Arts and Combat Sports in Media Discourse: Outline of Issues

Przemysław Pawelec

The Pontifical University of John Paul II in Krakow
https://orcid.org/0000-0003-1658-6133

Wojciech Jan Cynarski

University of Rzeszów
https://orcid.org/0000-0003-1252-5456


Abstract

In this article, the topic of occurrence in media discourses of the corporeal images of women practicing martial arts and combat sports was mentioned. The purpose of the authors of this publication is to characterize selected discourses related to women who engage in various forms of physical activity to improve their own psychophysical condition. The outline of this issue is presented based on the participation of women 1) in various forms of training processes, 2) in undertaking the fight against oneʼs own weaknesses and 3) in the competition with selected opponents. As the research method, selected elements of the media discourse analysis were used, which were selected based on the initial content analysis.


Keywords:

mass media, martial arts, combat sports, women, carnality


Bendelow, Gillian, i Williams, Simon J. 2002. The Lived Body: Sociological Themes, Embodied Issues. London: Routledge.
Berthelot, Jean M. 1991. Sociological Discourse and the Body. Theory, Culture and Society, 3 (3), s. 155–164.
Bińczyk, Ewa. 2001. Na obrzeżach konstruktywizmu – na obrzeżach myślenia. Er(r)go. Teoria – literatura – kultura, 2, s. 49–57.
Blood, Sylvia K. 2005. Body Work: The Social Construction of Womenʼs Body Image. London: Routledge.
Channon, Alex, i Jennings, George. 2014. Exploring Embodiment Through Martial Arts and Combat Sports: A Review of Empirical Research. Sport in Society, 6, s. 773–789.
Cohen, Einat B.-O. 2006. Kime and the Moving Body: Somatic Codes in Japanese Martial Arts. Body and Society, 4, s. 73–93.
Cynarski, Wojciech J. 2019. Martial Arts and Combat Sports: Towards the General Theory of Fighting Arts. Gdańsk: Wydawnictwo Katedra.
Cynarski, Wojciech J., i Lee-Barron, James. 2014. Philosophies of Martial Arts and Their Pedagogical Consequences. Ido Movement for Culture: Journal of Martial Arts Antropology, 1, s. 11–19.
Czuba, Krystyna. 1995. Media i władza. Warszawa: Inicjatywa Wydawnicza „Ad Astra”.
Daniels, Kevin, i Thorton, Everard W. 1990. An Analysis of the Relationship Between Hostility and Training in the Martial Arts. Journal of Sports Sciences, 8, s. 95–101.
Dec-Pietrowska, Joanna, i Paprzycka, Emilia. 2016. Społeczne konstruowanie cielesności i seksualności. Analiza wybranego kontekstu edukacji seksualnej. Dyskursy Młodych Andragogów, 17, s. 325–339.
Dunkle, Roger. 2008. Gladiators: Violence and Spectacle in Ancient Rome. London: Routledge.
Gromysz, Jowita. 2016. Świat Barbie jako utopia ciała idealnego. W: Gromysz, Jowita, i Włodarczyk, Rafał (red.). Utopia a edukacja. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 143–154.
Gross, Paul R., i Levitt, Norman. 1994. Higher Superstition: The Academic Left and Its Quarrels with Science. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Harrison, Kristen, i Fredrickson, Barbara L. 2003. Womenʼs Sports Media, Self-Objectification, and Mental Health in Black and White Adolescent Females. Journal of Communication, 2, s. 216–232.
Hartmann-Tews, Ilse, i Pfister, Gertrud (ed.). 2003. Sport and Women: Social Issues in International Perspective. New York: Routledge.
Izydorczyk, Bernadetta, i Rybicka-Klimczyk, Adriana. 2009. Środki masowego przekazu i ich rola w kształtowaniu wizerunku ciała u zróżnicowanych wiekiem życia kobiet polskich (analiza badań własnych). Problemy Medycyny Rodzinnej, 3, s. 20–32.
Kluczyńska, Urszula. 2016. Ciało jako obszar refleksji naukowej i jako projekt. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 3, s. 277–284.
Kozłowska, Anna. 2013. Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace, 1, s. 111–135.
Królikowska, Sabina. 2000. Wizerunek kobiety w prasie kobiecej lat dziewięćdziesiątych. [Praca doktorska powstała pod kierunkiem dr hab. Anny Michalskiej]. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
Łączyński, Marcin. 2008. Wizerunek. W: Gackowski, Tomasz, i Łączyński, Marcin (red.). Analiza wizerunku w mediach. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 79–104.
Łebkowska, Anna. 2011. Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki. Teksty Drugie, 4, s. 11–27.
Mirucka, Beata. 2003. Poszukiwanie znaczenia cielesności i ja cielesnego. Przegląd Psychologiczny, 2, s. 209–223.
Nitsch, Katarzyna, Prajs, Elżbieta, Kurpisz, Jacek, i Tyburski, Ernest. 2012. Obraz ciała i jego zaburzenia. Aspekty teoretyczne w kontekście wybranych jednostek psychopatologicznych. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 3, s. 176–182.
Ortner, Sherry B. 1972. Is Female to Male as Nature Is to Culture? Feminist Studies, 1, s. 5–31.
Pawelec, Przemysław. 2015a. Model Shannona i Weavera a tworzenie własnego wizerunku medialnego (na przykładzie mistrzów i nie-mistrzów sztuk, sportów i systemów walki). W: Hofman, Iwona, i Kępa-Figura, Danuta (red.). Współczesne media. Medialny obraz świata. Zagadnienia teoretyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 251–265.
Pawelec, Przemysław. 2015b. „Wojownik-Wamp” jako przykład wykreowanego obrazu kobiety w mediach. W: Pataj, Magdalena (red.). Kobieta w sferze publicznej. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 126–141.
Pawłucki, Andrzej. 2015. Nauki o kulturze fizycznej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Roguska, Agnieszka. 2010. Współczesna edukacja kulturowa z udziałem mass mediów w dobie globalizacji. W: Roguska, Agnieszka, i Danielak-Chomać, Małgorzata (red.). Współczesna edukacja kulturowa. Oblicza – przemiany – perspektywy. Siedlce: Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli, s. 153–165.
Sassatelli, Roberta. 2010. Fitness Culture Gyms and the Commercialisation of Discipline and Fun. New York: Palgrave Macmillan.
Sieber, Lothar, i Pawelec, Przemysław. 2016. Professors of Martial Arts: Holders of This Title in Martial Arts Science. Ido Movement for Culture: Journal of Martial Arts Anthropology, 3, s. 15–26.
Silverstein, Brett, Perdue, Lauren, Peterson, Barbara, i Kelly, Eileen. 1986. The Role of the Mass Media in Promoting a Thin Standard of Bodily Attractiveness for Women. Sex Roles, 9–10, s. 519–532.
Swami, Viren, Steadman, Laura, i Tovée, Martin J. 2009. A Comparison of Body Size Ideals, Body Dissatisfaction, and Media Influence Between Female Track Athletes, Martial Artists, and Non-Athletes. Psychology of Sport and Exercise, 6, s. 609–614.
Wolska, Beata, Adam, Marek, i Mekic, Amel. 2016. The Correlation of General and Special Physical Fitness Indices with Somatic Indicators in 16–18-Year-Old Female Judokas. Ido Movement for Culture: Journal of Martial Arts Anthropology, 3, s. 27–33.
Young, Richard A., i Collin, Audrey. 2004. Introduction: Constructivism and Social Constructionism in the Career Field. Journal of Vocational Behavior, 3, s. 373–388.
Zwierżdżyński, Marcin K. 2012. Konstruktywizm a konstrukcjonizm. Principia, 56, s. 117–135.

Netografia
Rogaliński, Paweł. 2012. Tworzenie wizerunku a image. [Online]. Przegląd Dziennikarski.pl. Dostęp: http://www.przegladdziennikarski.pl/tworzenie-wizerunku-a-image [13.09.2012].

Published
2021-01-07

Cited by

Pawelec, P., & Cynarski, W. J. (2021). Images of the Carnality of Women Practicing Martial Arts and Combat Sports in Media Discourse: Outline of Issues. Media - Culture - Social Communication, 2(16), 77–88. https://doi.org/10.31648/mkks.6294

Przemysław Pawelec 
The Pontifical University of John Paul II in Krakow
https://orcid.org/0000-0003-1658-6133
Wojciech Jan Cynarski 
University of Rzeszów
https://orcid.org/0000-0003-1252-5456