References to the SARS-CoV-2 coronavirus pandemic (during its first stage) in audiovisual messages prepared by selected retail chains

Agnieszka Barczyk-Sitkowska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317


Abstract

In 2020 there were references to the pandemic in messages prepared by brands representing various industries. The aim of this article is to verify the presence and indicate the methods of such references in audiovisual messages of selected retail chains, released on YouTube between 4 March and 5 June 2020. Content analysis and  the technique of permanent comparison were used to achieve this goal. It was possible to distinguish seven main directions of referring to this topic with these techniques.


Keywords:

brand communication, coronavirus, pandemic, retail chains, YouTube


Auchan Polska (2020). W trosce o Was – Ważny komunikat!, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=eEwvTWlmm60 [10.02.2021].   Google Scholar

Bartkiewicz, Artur (2020). Druga fala epidemii w Polsce? A kiedy skończyła się pierwsza?, [online]. Rp.pl. Dostęp: https://www.rp.pl/Komentarze/201129881-Artur-Bartkiewicz-Druga-fala-epidemii-w-Polsce-A-kiedy-skonczyla-sie-pierwsza.html?fbclid=IwAR0yCbs_Uj-_rMjhxUuf8EfU3X9QhqtSL5vyTwUsCpyJoOL8fwoZssNBswE [25.01.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020a). Biedronka – wydłużone godziny otwarcia – zakupy bez VAT, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=nh5dS194vEU [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020b). Czas na pomaganie seniorom 65+, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=VXVD_B3gtQ4 [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020c). Dziękujemy naszemu zespołowi – Biedronka, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=kXcPfmCKRDU [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020d). Oszczędzaj połowę w Biedronce. Codziennie nowe giga promocje! W niedzielę 26 kwietnia, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=vLKD2-1up9o [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020e). Wsparcie małych producentów, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=7t-IGpLuVYA [10.02.2021].   Google Scholar

Burgess, Jean i Green, Joshua (2011). YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa. Tłum. Tomasz Płudowski. Warszawa: PWN.   Google Scholar

Carrefour Polska (2020a). „Dbaj o siebie, dbaj o innych” – nowa kampania Carrefour Polska, [online]. Infowire.pl. Dostęp: https://infowire.pl/generic/release/ 497537/dbaj-o-siebie-dbaj-o--innych-nowa-kampania-carrefour-polska [5.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020b). Carrefour | Dbaj o siebie, dbaj o innych – 150 produktów z gwarancją niezmiennej ceny, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=YGH3e_3e9nI [10.02.2021]   Google Scholar

Carrefour Polska (2020c). Carrefour x Katarzyna Miller | Katarzyna Miller odpowiada na Wasze pytania cz. 2, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=vnRZY7ByutI [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020d). Carrefour x Katarzyna Miller | Nie bójmy się tego, co się nie zdarzyło, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=11cVgAForig [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020e). Carrefour x Ola Iwacz | Baw się z dzieckiem całym sobą, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=mHRKhuR04jE [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020f). Dbaj o siebie, dbaj o innych. Carrefour, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=cbtZdAVkqvQ [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020g). Dbaj o siebie, dbaj o innych: nowy katalog i puzzle dla dzieci do 25% taniej, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=bNFvWjIwrA8 [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020h). Dbamy o bezpieczeństwo, dezynfekujemy kasy i wagi sklepowe, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=2h9-Z_Miwjs [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020i). Dbamy o bezpieczeństwo i zachęcamy do płatności bezdotykowych, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=zfD9UQgVkKo [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020j). Dbamy o bezpieczeństwo w sklepie, jak i Waszych wydatków, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=QR-J-abDNSk [10.02.2021].   Google Scholar

Daniłoś, Magdalena (2016). Video marketing nie tylko na YouTube. Gliwice: Helion.   Google Scholar

Eurocash (2020). Program Praktyk Letnich 2019, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=ocgKRZ2yPpw [4.02.2021].   Google Scholar

Goban-Klas, Tomasz (1997). Analiza zawartości przekazów masowych. W: Malikowski, Marian i Niezgoda, Marian (red.). Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. 2. Tyczyn: Wydawnictwo WSSG, 294–320.   Google Scholar

Idzik, Jakub i Klepka, Rafał (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? W: Klepka, Rafał i Idzik, Jakub (red.). Medialne obrazy świata, t. 2: Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych. Kraków: Wydawnictwo UP, 11–31.   Google Scholar

Kaufland Polska (2020). Kupuj odpowiedzialnie | Kaufland Polska, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=EVQ0VX0RWS0 [10.02.2021].   Google Scholar

Lidl Polska (2020a). Bezpieczeństwo podczas zakupów w sklepach Lidl, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=gUZFEpSdPAE [10.02.2021].   Google Scholar

Lidl Polska (2020b). Kupuj i oszczędzaj z Lidl Pay! | LIDL.PL, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=tG2o7fbB4Ag [10.02.2021].   Google Scholar

Lidl Polska (2020c). Podziękowania dla pracowników Lidla! , [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=2NzpmXZvbb0 [30.01.2021].   Google Scholar

Lipska-Konieczko, Katarzyna (2020). Koronawirus a działania reklamowe. Przegląd działań i analiza rynku, [online]. Oohmagazine.pl. Dostęp: https://oohmagazine.pl/2020/05/13/koronawirus-a-dzialania-reklamowe-przeglad-dzialan-i-analiza-rynku/ [11.04.2021].   Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata (2004). Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Wersja 1.1. Kraków: Wydawnictwo UJ.   Google Scholar

Luciano, Kinga (2020). Koronawirus w reklamach telewizyjnych, [online]. 1000i.pl. Dostęp: https://1000i.pl/blog/creative/koronawirus-w-reklamach-telewizyjnych/ [30.01.2021].   Google Scholar

Marketingprzykawie.pl (2020). Reklamy związane z koronawirusem zyskują 9% więcej uwagi. Badanie firmy Lumen, [online]. Marketingprzykawie.pl. Dostęp: https://marketingprzykawie.pl/espresso/reklamy-zwiazane-z-koronawirusem-zyskuja-9-wiecej-uwagi-badanie-firmy-lumen/ [25.01.2021].   Google Scholar

Michalczyk, Stanisław (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, 95–109.   Google Scholar

Pallus, Patryk (2020). Oto giganci handlu w Polsce. Lider ma ogromną przewagę, [online]. Businessinsider.com.pl. Dostęp: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/10-najwiekszych-firm-handlowych-w-polsce-dane-mf/g742d54 [26.01.2021].   Google Scholar

Pisarek, Walery (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: OBP.   Google Scholar

Rossmann Polska (2020). By zakupy były dla wszystkich bezpieczne – zobacz nasz apel!, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=XllrkVOV3cQ [13.02.2021].   Google Scholar

Ściślak, Jarosław (2020). Komunikacja marki w dobie koronawirusa, [online]. Gazeta-msp.pl. Dostęp: https://www.gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=4645&dz_id=77 [14.02.2021].   Google Scholar

Tesco Polska (2020a). Bezpieczne zakupy dla nas wszystkich w Tesco, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=-cghQKWoBMQ [10.02.2021]   Google Scholar

Tesco Polska (2020b). Tesco wspiera potrzebujących w czasie epidemii koronawirusa, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=mOshtZ1vgsA&t=63s [10.02.2021].   Google Scholar

Wiadomosci.onet.pl (2020). Koronawirus. Rozwój pandemii dzień po dniu, [online]. Wiadomosci.onet.pl. Dostęp: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/koronawirus-jak-rozwijala-sie-epidemia-w-polsce-i-na-swiecie-kalendarium/xgt8wcd [30.01.2021].   Google Scholar

Wimmer, Roger D. i Dominick, Joseph R. (2008). Mass media. Metody badań. Tłum. Tadeusz Karłowicz. Kraków: Wydawnictwo UJ.   Google Scholar

Żabka Polska (2020a). Tomograf przekazany przez Żabkę szpitalowi w Gorzowie Wielkopolskim, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=gOeMggovc3w [10.02.2021].   Google Scholar

Żabka Polska (2020b). Żabka. Mały wielki sklep – Coś nowego – tydzień 21, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=HoSMc6gDUCY [10.02.2021].   Google Scholar

Żabka Polska (2020c). Żabka. Mały wielki sklep – Dobra dziewczyna – tydzień 20, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=B5jms5lkGug [10.02.2021].   Google Scholar

Żabka Polska (2020d). Żabka – odpowiedzialne zakupy nasza wspólna sprawa, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=GNgBAwM8ShQ [10.02.2021].   Google Scholar


Published
2021-09-15

Cited by

Barczyk-Sitkowska, A. (2021). References to the SARS-CoV-2 coronavirus pandemic (during its first stage) in audiovisual messages prepared by selected retail chains. Media - Culture - Social Communication, (17). https://doi.org/10.31648/mkks.6407

Agnieszka Barczyk-Sitkowska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317