References to the SARS-CoV-2 coronavirus pandemic (during its first stage) in audiovisual messages prepared by selected retail chains
Abstract
In 2020 there were references to the pandemic in messages prepared by brands representing various industries. The aim of this article is to verify the presence and indicate the methods of such references in audiovisual messages of selected retail chains, released on YouTube between 4 March and 5 June 2020. Content analysis and the technique of permanent comparison were used to achieve this goal. It was possible to distinguish seven main directions of referring to this topic with these techniques.
Keywords:
brand communication, coronavirus, pandemic, retail chains, YouTubeReferences
Auchan Polska (2020). W trosce o Was – Ważny komunikat!, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=eEwvTWlmm60 [10.02.2021]. Google Scholar
Bartkiewicz, Artur (2020). Druga fala epidemii w Polsce? A kiedy skończyła się pierwsza?, [online]. Rp.pl. Dostęp: https://www.rp.pl/Komentarze/201129881-Artur-Bartkiewicz-Druga-fala-epidemii-w-Polsce-A-kiedy-skonczyla-sie-pierwsza.html?fbclid=IwAR0yCbs_Uj-_rMjhxUuf8EfU3X9QhqtSL5vyTwUsCpyJoOL8fwoZssNBswE [25.01.2021]. Google Scholar
Biedronka (2020a). Biedronka – wydłużone godziny otwarcia – zakupy bez VAT, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=nh5dS194vEU [10.02.2021]. Google Scholar
Biedronka (2020b). Czas na pomaganie seniorom 65+, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=VXVD_B3gtQ4 [10.02.2021]. Google Scholar
Biedronka (2020c). Dziękujemy naszemu zespołowi – Biedronka, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=kXcPfmCKRDU [10.02.2021]. Google Scholar
Biedronka (2020d). Oszczędzaj połowę w Biedronce. Codziennie nowe giga promocje! W niedzielę 26 kwietnia, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=vLKD2-1up9o [10.02.2021]. Google Scholar
Biedronka (2020e). Wsparcie małych producentów, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=7t-IGpLuVYA [10.02.2021]. Google Scholar
Burgess, Jean i Green, Joshua (2011). YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa. Tłum. Tomasz Płudowski. Warszawa: PWN. Google Scholar
Carrefour Polska (2020a). „Dbaj o siebie, dbaj o innych” – nowa kampania Carrefour Polska, [online]. Infowire.pl. Dostęp: https://infowire.pl/generic/release/ 497537/dbaj-o-siebie-dbaj-o--innych-nowa-kampania-carrefour-polska [5.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020b). Carrefour | Dbaj o siebie, dbaj o innych – 150 produktów z gwarancją niezmiennej ceny, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=YGH3e_3e9nI [10.02.2021] Google Scholar
Carrefour Polska (2020c). Carrefour x Katarzyna Miller | Katarzyna Miller odpowiada na Wasze pytania cz. 2, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=vnRZY7ByutI [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020d). Carrefour x Katarzyna Miller | Nie bójmy się tego, co się nie zdarzyło, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=11cVgAForig [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020e). Carrefour x Ola Iwacz | Baw się z dzieckiem całym sobą, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=mHRKhuR04jE [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020f). Dbaj o siebie, dbaj o innych. Carrefour, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=cbtZdAVkqvQ [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020g). Dbaj o siebie, dbaj o innych: nowy katalog i puzzle dla dzieci do 25% taniej, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=bNFvWjIwrA8 [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020h). Dbamy o bezpieczeństwo, dezynfekujemy kasy i wagi sklepowe, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=2h9-Z_Miwjs [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020i). Dbamy o bezpieczeństwo i zachęcamy do płatności bezdotykowych, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=zfD9UQgVkKo [10.02.2021]. Google Scholar
Carrefour Polska (2020j). Dbamy o bezpieczeństwo w sklepie, jak i Waszych wydatków, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=QR-J-abDNSk [10.02.2021]. Google Scholar
Daniłoś, Magdalena (2016). Video marketing nie tylko na YouTube. Gliwice: Helion. Google Scholar
Eurocash (2020). Program Praktyk Letnich 2019, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=ocgKRZ2yPpw [4.02.2021]. Google Scholar
Goban-Klas, Tomasz (1997). Analiza zawartości przekazów masowych. W: Malikowski, Marian i Niezgoda, Marian (red.). Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. 2. Tyczyn: Wydawnictwo WSSG, 294–320. Google Scholar
Idzik, Jakub i Klepka, Rafał (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? W: Klepka, Rafał i Idzik, Jakub (red.). Medialne obrazy świata, t. 2: Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych. Kraków: Wydawnictwo UP, 11–31. Google Scholar
Kaufland Polska (2020). Kupuj odpowiedzialnie | Kaufland Polska, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=EVQ0VX0RWS0 [10.02.2021]. Google Scholar
Lidl Polska (2020a). Bezpieczeństwo podczas zakupów w sklepach Lidl, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=gUZFEpSdPAE [10.02.2021]. Google Scholar
Lidl Polska (2020b). Kupuj i oszczędzaj z Lidl Pay! | LIDL.PL, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=tG2o7fbB4Ag [10.02.2021]. Google Scholar
Lidl Polska (2020c). Podziękowania dla pracowników Lidla! , [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=2NzpmXZvbb0 [30.01.2021]. Google Scholar
Lipska-Konieczko, Katarzyna (2020). Koronawirus a działania reklamowe. Przegląd działań i analiza rynku, [online]. Oohmagazine.pl. Dostęp: https://oohmagazine.pl/2020/05/13/koronawirus-a-dzialania-reklamowe-przeglad-dzialan-i-analiza-rynku/ [11.04.2021]. Google Scholar
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata (2004). Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Wersja 1.1. Kraków: Wydawnictwo UJ. Google Scholar
Luciano, Kinga (2020). Koronawirus w reklamach telewizyjnych, [online]. 1000i.pl. Dostęp: https://1000i.pl/blog/creative/koronawirus-w-reklamach-telewizyjnych/ [30.01.2021]. Google Scholar
Marketingprzykawie.pl (2020). Reklamy związane z koronawirusem zyskują 9% więcej uwagi. Badanie firmy Lumen, [online]. Marketingprzykawie.pl. Dostęp: https://marketingprzykawie.pl/espresso/reklamy-zwiazane-z-koronawirusem-zyskuja-9-wiecej-uwagi-badanie-firmy-lumen/ [25.01.2021]. Google Scholar
Michalczyk, Stanisław (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, 95–109. Google Scholar
Pallus, Patryk (2020). Oto giganci handlu w Polsce. Lider ma ogromną przewagę, [online]. Businessinsider.com.pl. Dostęp: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/10-najwiekszych-firm-handlowych-w-polsce-dane-mf/g742d54 [26.01.2021]. Google Scholar
Pisarek, Walery (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: OBP. Google Scholar
Rossmann Polska (2020). By zakupy były dla wszystkich bezpieczne – zobacz nasz apel!, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=XllrkVOV3cQ [13.02.2021]. Google Scholar
Ściślak, Jarosław (2020). Komunikacja marki w dobie koronawirusa, [online]. Gazeta-msp.pl. Dostęp: https://www.gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=4645&dz_id=77 [14.02.2021]. Google Scholar
Tesco Polska (2020a). Bezpieczne zakupy dla nas wszystkich w Tesco, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=-cghQKWoBMQ [10.02.2021] Google Scholar
Tesco Polska (2020b). Tesco wspiera potrzebujących w czasie epidemii koronawirusa, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=mOshtZ1vgsA&t=63s [10.02.2021]. Google Scholar
Wiadomosci.onet.pl (2020). Koronawirus. Rozwój pandemii dzień po dniu, [online]. Wiadomosci.onet.pl. Dostęp: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/koronawirus-jak-rozwijala-sie-epidemia-w-polsce-i-na-swiecie-kalendarium/xgt8wcd [30.01.2021]. Google Scholar
Wimmer, Roger D. i Dominick, Joseph R. (2008). Mass media. Metody badań. Tłum. Tadeusz Karłowicz. Kraków: Wydawnictwo UJ. Google Scholar
Żabka Polska (2020a). Tomograf przekazany przez Żabkę szpitalowi w Gorzowie Wielkopolskim, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=gOeMggovc3w [10.02.2021]. Google Scholar
Żabka Polska (2020b). Żabka. Mały wielki sklep – Coś nowego – tydzień 21, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=HoSMc6gDUCY [10.02.2021]. Google Scholar
Żabka Polska (2020c). Żabka. Mały wielki sklep – Dobra dziewczyna – tydzień 20, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=B5jms5lkGug [10.02.2021]. Google Scholar
Żabka Polska (2020d). Żabka – odpowiedzialne zakupy nasza wspólna sprawa, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=GNgBAwM8ShQ [10.02.2021]. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.