Odwołania do pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 (w czasie jej pierwszej fali) w komunikatach audiowizualnych przygotowanych przez wybrane sieci handlowe

Agnieszka Barczyk-Sitkowska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317


Abstrakt

W 2020 roku marki reprezentujące różne branże zaczęły nawiązywać w swoich komunikatach do pandemii. Celem artykułu jest zweryfikowanie obecności oraz określenie kierunków odwołań do pandemii koronawirusa, które pojawiły się przekazach audiowizualnych wybranych sieci handlowych, opublikowanych między 4 marca a 5 czerwca 2020 roku w serwisie YouTube. Aby to osiągnąć, wykorzystano analizę zawartości oraz technikę stałego porównywania. Na tej podstawie wyróżniono siedem głównych kierunków nawiązywania do omawianego tematu.


Słowa kluczowe:

komunikacja marki, koronawirus, pandemia, sieci handlowe, YouTube


Auchan Polska (2020). W trosce o Was – Ważny komunikat!, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=eEwvTWlmm60 [10.02.2021].   Google Scholar

Bartkiewicz, Artur (2020). Druga fala epidemii w Polsce? A kiedy skończyła się pierwsza?, [online]. Rp.pl. Dostęp: https://www.rp.pl/Komentarze/201129881-Artur-Bartkiewicz-Druga-fala-epidemii-w-Polsce-A-kiedy-skonczyla-sie-pierwsza.html?fbclid=IwAR0yCbs_Uj-_rMjhxUuf8EfU3X9QhqtSL5vyTwUsCpyJoOL8fwoZssNBswE [25.01.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020a). Biedronka – wydłużone godziny otwarcia – zakupy bez VAT, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=nh5dS194vEU [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020b). Czas na pomaganie seniorom 65+, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=VXVD_B3gtQ4 [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020c). Dziękujemy naszemu zespołowi – Biedronka, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=kXcPfmCKRDU [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020d). Oszczędzaj połowę w Biedronce. Codziennie nowe giga promocje! W niedzielę 26 kwietnia, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=vLKD2-1up9o [10.02.2021].   Google Scholar

Biedronka (2020e). Wsparcie małych producentów, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=7t-IGpLuVYA [10.02.2021].   Google Scholar

Burgess, Jean i Green, Joshua (2011). YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa. Tłum. Tomasz Płudowski. Warszawa: PWN.   Google Scholar

Carrefour Polska (2020a). „Dbaj o siebie, dbaj o innych” – nowa kampania Carrefour Polska, [online]. Infowire.pl. Dostęp: https://infowire.pl/generic/release/ 497537/dbaj-o-siebie-dbaj-o--innych-nowa-kampania-carrefour-polska [5.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020b). Carrefour | Dbaj o siebie, dbaj o innych – 150 produktów z gwarancją niezmiennej ceny, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=YGH3e_3e9nI [10.02.2021]   Google Scholar

Carrefour Polska (2020c). Carrefour x Katarzyna Miller | Katarzyna Miller odpowiada na Wasze pytania cz. 2, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=vnRZY7ByutI [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020d). Carrefour x Katarzyna Miller | Nie bójmy się tego, co się nie zdarzyło, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=11cVgAForig [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020e). Carrefour x Ola Iwacz | Baw się z dzieckiem całym sobą, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=mHRKhuR04jE [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020f). Dbaj o siebie, dbaj o innych. Carrefour, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=cbtZdAVkqvQ [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020g). Dbaj o siebie, dbaj o innych: nowy katalog i puzzle dla dzieci do 25% taniej, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=bNFvWjIwrA8 [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020h). Dbamy o bezpieczeństwo, dezynfekujemy kasy i wagi sklepowe, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=2h9-Z_Miwjs [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020i). Dbamy o bezpieczeństwo i zachęcamy do płatności bezdotykowych, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=zfD9UQgVkKo [10.02.2021].   Google Scholar

Carrefour Polska (2020j). Dbamy o bezpieczeństwo w sklepie, jak i Waszych wydatków, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=QR-J-abDNSk [10.02.2021].   Google Scholar

Daniłoś, Magdalena (2016). Video marketing nie tylko na YouTube. Gliwice: Helion.   Google Scholar

Eurocash (2020). Program Praktyk Letnich 2019, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=ocgKRZ2yPpw [4.02.2021].   Google Scholar

Goban-Klas, Tomasz (1997). Analiza zawartości przekazów masowych. W: Malikowski, Marian i Niezgoda, Marian (red.). Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. 2. Tyczyn: Wydawnictwo WSSG, 294–320.   Google Scholar

Idzik, Jakub i Klepka, Rafał (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? W: Klepka, Rafał i Idzik, Jakub (red.). Medialne obrazy świata, t. 2: Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych. Kraków: Wydawnictwo UP, 11–31.   Google Scholar

Kaufland Polska (2020). Kupuj odpowiedzialnie | Kaufland Polska, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=EVQ0VX0RWS0 [10.02.2021].   Google Scholar

Lidl Polska (2020a). Bezpieczeństwo podczas zakupów w sklepach Lidl, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=gUZFEpSdPAE [10.02.2021].   Google Scholar

Lidl Polska (2020b). Kupuj i oszczędzaj z Lidl Pay! | LIDL.PL, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=tG2o7fbB4Ag [10.02.2021].   Google Scholar

Lidl Polska (2020c). Podziękowania dla pracowników Lidla! , [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=2NzpmXZvbb0 [30.01.2021].   Google Scholar

Lipska-Konieczko, Katarzyna (2020). Koronawirus a działania reklamowe. Przegląd działań i analiza rynku, [online]. Oohmagazine.pl. Dostęp: https://oohmagazine.pl/2020/05/13/koronawirus-a-dzialania-reklamowe-przeglad-dzialan-i-analiza-rynku/ [11.04.2021].   Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata (2004). Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Wersja 1.1. Kraków: Wydawnictwo UJ.   Google Scholar

Luciano, Kinga (2020). Koronawirus w reklamach telewizyjnych, [online]. 1000i.pl. Dostęp: https://1000i.pl/blog/creative/koronawirus-w-reklamach-telewizyjnych/ [30.01.2021].   Google Scholar

Marketingprzykawie.pl (2020). Reklamy związane z koronawirusem zyskują 9% więcej uwagi. Badanie firmy Lumen, [online]. Marketingprzykawie.pl. Dostęp: https://marketingprzykawie.pl/espresso/reklamy-zwiazane-z-koronawirusem-zyskuja-9-wiecej-uwagi-badanie-firmy-lumen/ [25.01.2021].   Google Scholar

Michalczyk, Stanisław (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, 95–109.   Google Scholar

Pallus, Patryk (2020). Oto giganci handlu w Polsce. Lider ma ogromną przewagę, [online]. Businessinsider.com.pl. Dostęp: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/10-najwiekszych-firm-handlowych-w-polsce-dane-mf/g742d54 [26.01.2021].   Google Scholar

Pisarek, Walery (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: OBP.   Google Scholar

Rossmann Polska (2020). By zakupy były dla wszystkich bezpieczne – zobacz nasz apel!, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=XllrkVOV3cQ [13.02.2021].   Google Scholar

Ściślak, Jarosław (2020). Komunikacja marki w dobie koronawirusa, [online]. Gazeta-msp.pl. Dostęp: https://www.gazeta-msp.pl/?id=pokaz_artykul&indeks_artykulu=4645&dz_id=77 [14.02.2021].   Google Scholar

Tesco Polska (2020a). Bezpieczne zakupy dla nas wszystkich w Tesco, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=-cghQKWoBMQ [10.02.2021]   Google Scholar

Tesco Polska (2020b). Tesco wspiera potrzebujących w czasie epidemii koronawirusa, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=mOshtZ1vgsA&t=63s [10.02.2021].   Google Scholar

Wiadomosci.onet.pl (2020). Koronawirus. Rozwój pandemii dzień po dniu, [online]. Wiadomosci.onet.pl. Dostęp: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/koronawirus-jak-rozwijala-sie-epidemia-w-polsce-i-na-swiecie-kalendarium/xgt8wcd [30.01.2021].   Google Scholar

Wimmer, Roger D. i Dominick, Joseph R. (2008). Mass media. Metody badań. Tłum. Tadeusz Karłowicz. Kraków: Wydawnictwo UJ.   Google Scholar

Żabka Polska (2020a). Tomograf przekazany przez Żabkę szpitalowi w Gorzowie Wielkopolskim, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=gOeMggovc3w [10.02.2021].   Google Scholar

Żabka Polska (2020b). Żabka. Mały wielki sklep – Coś nowego – tydzień 21, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=HoSMc6gDUCY [10.02.2021].   Google Scholar

Żabka Polska (2020c). Żabka. Mały wielki sklep – Dobra dziewczyna – tydzień 20, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=B5jms5lkGug [10.02.2021].   Google Scholar

Żabka Polska (2020d). Żabka – odpowiedzialne zakupy nasza wspólna sprawa, [online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=GNgBAwM8ShQ [10.02.2021].   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-09-15

Cited By /
Share

Barczyk-Sitkowska, A. (2021). Odwołania do pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 (w czasie jej pierwszej fali) w komunikatach audiowizualnych przygotowanych przez wybrane sieci handlowe. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (17). https://doi.org/10.31648/mkks.6407

Agnieszka Barczyk-Sitkowska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317