Metaphorics of Browser Games in Historical, Media Studies and Metaphorological Perspectives

Miłosz Babecki

University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0001-9749-9351


Abstract

In the years 2005/2006–2020, around 51 Polish browser metaphor games concerning threads from the recent history of Poland were released on the Internet. These applications were based on these main themes: the functioning of the parliamentary system; procedures of selecting persons for the highest offices; the performance of duties by politicians; attitudes towards some behaviours of the politicians; living conditions in Poland. These games did not present events occurring outside the media as if they were news broadcasts published in the press, radio and television. Polish developers decided to comment on this reality by reaching for metaphorical constructions. This study, therefore, pursues
three main objectives. The first goal is to identify and describe the features that browser games must have to be able to convey metaphorical messages. The second objective is to show the evolutionary process of metaphorising Polish browser games, while the third goal is to explain how this process works. 


Keywords:

browser game, expressive metaphor, explanatory metaphor, tactical media, social impact games


Austin, Roland G. 1940. Greek Board Games. Antiquity, 14 (55), s. 257–271.
Babecki, Miłosz. 2016. Informacyjny i operacyjny potencjał poważnych gier internetowych w systemie komunikowania społecznego. Analiza struktury, tematyzacji, funkcji. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Babecki, Miłosz. 2020. Metaforyka polskich politycznych gier przeglądarkowych. Konteksty – porównania – analizy. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Binsbergen, Wim van. 1996. Time, Space and History in African Divination and Board-Games. W: Tiemersma, Douve; i Oosterling, Henk A.F. (eds.). Time and Temporality in Intercultural
Perspective: Studies in Intercultural Philosophy. Amsterdam: Rodopi, s. 105–125.
Black, Max. 1971. Metafora. Tłum. Józef Japola. Pamiętnik Literacki, 3 (62), s. 217–234.
Bogost, Ian. 2007. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA: The MIT Press.
Campbell, Donald T. 1974. Evolutionary Epistemology. W: Schilpp, Paul A. (ed.). The Philosophy of Karl Popper. La Salle: Open Court Publishing Company, s. 412–463.
Dobrzyńska, Teresa. 1983. Tworzywo metafory. W: Głowiński, Michał; i Okopień-Sławińska, Aleksandra (red.). Studia o metaforze II. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 119–138.
Dovey, Jon; i Kennedy, Helen W. 2011. Kultura gier komputerowych. Tłum. Tomasz Macios i Anna Oksiuta. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Flanagan, Mary. 2009. Critical Play: Radical Game Design. Cambridge, MA: The MIT Press.
Guedes Bailey, Olga; Cammaerts, Bart; i Carpentier, Nico. 2012. Media alternatywne. Tłum. Anna Gąsior-Niemiec. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Heath, Chip; i Heath, Dan. 2020. Przyczepne historie. Tłum. Monika Malcherek. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Klimmt, Christoph; Schmid, Hannah; i Orthmann, Julia. 2009. Exploring the Enjoyment of Playing Browser Games. Cyberpsychology and Behavior, 2 (12), s. 231–234.
Kurke, Leslie. 1999. Ancient Greek Board Games. Classical Philology, 3 (94), s. 247–267.
Kuźma, Erazm. 1976. Z problemów świadomości literackiej i artystycznej ekspresjonizmu w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Lakoff, George; i Johnson, Mark. 2010. Metafory w naszym życiu. Tłum. Tomasz P. Krzeszowski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Lovink, Geert. 2003. Dark Fiber: Tracking Critical Internet Culture. Cambridge, MA: The MIT Press.
Mersch, Dieter. 2010. Teorie mediów. Tłum. Ewa Krauss. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Montola, Markus; Stenros, Jaakko; i Waern, Annika. 2009. Pervasive Games: Experiences on the Boundary between Life and Play. Burlington: Elsevier.
Murray, Ruthven. 1952. A History of Board-Games Other Than Chess. Oxford: The Clarendon Press.
Nowottny, Winifred. 1971. Metafora. Pamiętnik Literacki, 4 (62), s. 221–242.
Pawelec, Andrzej. 2006. Metafora pojęciowa a tradycja. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Raley, Rita. 2009. Introduction: Tactical Media as Virtuosic Performance. W: Raley, Rita (ed.).
Tactical Media. Minneapolis: University of Minnesota Press, s. 1–30.
Renzi, Alessandra. 2008. The Space of Tactical Media. W: Boler, Megan (ed.). Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. Cambridge, MA: The MIT Press.
Rose, Gilian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Tłum. Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sontag, Susan. 2009. O fotografii. Tłum. Sławomir Magala. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Stockwell, Peter. 2006. Poetyka kognitywna. Wprowadzenie. Tłum. Anna Skucińska. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwo Autorów.
Such, Jan; i Szcześniak, Małgorzata. 1997. Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Sztumski, Janusz. 1995. Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Turkle, Sherry. 1980. Computer as Rorschach. Society/Transaction, 2 (17), s. 15–24.
Weinschenk, Susan. 2014. Motywacja i perswazja. Jak sprawić, by inni robili to, co chcesz. Tłum. Marian Leon Kalinowski. Warszawa: Samo Sedno.

Netografia
Głosowanie korespondencyjne. 2020. [Online]. Itch.io. Dostęp: https://tiny.pl/7fqxw [16.07.2020].
Johnson, Jason. 2013. Inside the Failed, Utopian New Games Movement. [Online]. Kill Screen. Dostęp: https://killscreen.com/articles/inside-failed-utopian-new-games-movement/ [1.08.2020].
Korona wybory. 2020. [Online]. Kongregate. Dostęp: https://tiny.pl/7g4gh [6.05.2020].
Metaphor_games. 2020. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/channel/UCz8eG-Jst7DkPTP_M6gdBIQ/featured [20.10.2020].

Published
2021-05-18

Cited by

Babecki, M. (2021). Metaphorics of Browser Games in Historical, Media Studies and Metaphorological Perspectives. Media - Culture - Social Communication, 4(16), 61–85. https://doi.org/10.31648/mkks.6748

Miłosz Babecki 
University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0001-9749-9351