Metaforyka gier przeglądarkowych w perspektywach: historycznej, medioznawczej i metaforologicznej

Miłosz Babecki

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-9749-9351


Abstrakt

W latach 2005/2006–2020 do sieci internetowej trafiło prawdopodobnie 51 polskich przeglądarkowych gier metafor dotyczących wątków z najnowszej historii Polski. W aplikacjach tych najczęściej podejmowano tematy: działania systemu parlamentarnego; procedur wybierania osób mających piastować najwyższe urzędy; wykonywania przez te osoby swoich obowiązków; stosunku wobec niektórych zachowań polityków; warunków bytowych Polaków. Gry te nie przedstawiały zdarzeń spoza mediów tak, jakby to były przekazy informacyjne obecne w prasie, radiu i telewizji. Polscy twórcy zdecydowali o komentowaniu tej rzeczywistości, sięgając po konstrukcje metaforyczne. Trzy główne cele zostały zrealizowane w związku z tym w niniejszym opracowaniu. Pierwszy cel to identyfikacja i opis cech, jakie muszą posiadać przeglądarkowe gry media, aby móc przenosić przekazy metaforyczne. Drugi to ukazanie ewolucyjnego procesu metaforyzacji polskich gier przeglądarkowych. Trzeci zaś to wyjaśnienie, jak ów proces zachodzi.


Słowa kluczowe:

gra przeglądarkowa, metafora ekspresywna, metafora wyjaśniająca, media taktyczne, gry spogry społecznego oddziaływania


Austin, Roland G. 1940. Greek Board Games. Antiquity, 14 (55), s. 257–271.
Babecki, Miłosz. 2016. Informacyjny i operacyjny potencjał poważnych gier internetowych w systemie komunikowania społecznego. Analiza struktury, tematyzacji, funkcji. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Babecki, Miłosz. 2020. Metaforyka polskich politycznych gier przeglądarkowych. Konteksty – porównania – analizy. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Binsbergen, Wim van. 1996. Time, Space and History in African Divination and Board-Games. W: Tiemersma, Douve; i Oosterling, Henk A.F. (eds.). Time and Temporality in Intercultural
Perspective: Studies in Intercultural Philosophy. Amsterdam: Rodopi, s. 105–125.
Black, Max. 1971. Metafora. Tłum. Józef Japola. Pamiętnik Literacki, 3 (62), s. 217–234.
Bogost, Ian. 2007. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA: The MIT Press.
Campbell, Donald T. 1974. Evolutionary Epistemology. W: Schilpp, Paul A. (ed.). The Philosophy of Karl Popper. La Salle: Open Court Publishing Company, s. 412–463.
Dobrzyńska, Teresa. 1983. Tworzywo metafory. W: Głowiński, Michał; i Okopień-Sławińska, Aleksandra (red.). Studia o metaforze II. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 119–138.
Dovey, Jon; i Kennedy, Helen W. 2011. Kultura gier komputerowych. Tłum. Tomasz Macios i Anna Oksiuta. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Flanagan, Mary. 2009. Critical Play: Radical Game Design. Cambridge, MA: The MIT Press.
Guedes Bailey, Olga; Cammaerts, Bart; i Carpentier, Nico. 2012. Media alternatywne. Tłum. Anna Gąsior-Niemiec. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Heath, Chip; i Heath, Dan. 2020. Przyczepne historie. Tłum. Monika Malcherek. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Klimmt, Christoph; Schmid, Hannah; i Orthmann, Julia. 2009. Exploring the Enjoyment of Playing Browser Games. Cyberpsychology and Behavior, 2 (12), s. 231–234.
Kurke, Leslie. 1999. Ancient Greek Board Games. Classical Philology, 3 (94), s. 247–267.
Kuźma, Erazm. 1976. Z problemów świadomości literackiej i artystycznej ekspresjonizmu w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Lakoff, George; i Johnson, Mark. 2010. Metafory w naszym życiu. Tłum. Tomasz P. Krzeszowski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Lovink, Geert. 2003. Dark Fiber: Tracking Critical Internet Culture. Cambridge, MA: The MIT Press.
Mersch, Dieter. 2010. Teorie mediów. Tłum. Ewa Krauss. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Montola, Markus; Stenros, Jaakko; i Waern, Annika. 2009. Pervasive Games: Experiences on the Boundary between Life and Play. Burlington: Elsevier.
Murray, Ruthven. 1952. A History of Board-Games Other Than Chess. Oxford: The Clarendon Press.
Nowottny, Winifred. 1971. Metafora. Pamiętnik Literacki, 4 (62), s. 221–242.
Pawelec, Andrzej. 2006. Metafora pojęciowa a tradycja. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Raley, Rita. 2009. Introduction: Tactical Media as Virtuosic Performance. W: Raley, Rita (ed.).
Tactical Media. Minneapolis: University of Minnesota Press, s. 1–30.
Renzi, Alessandra. 2008. The Space of Tactical Media. W: Boler, Megan (ed.). Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. Cambridge, MA: The MIT Press.
Rose, Gilian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Tłum. Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sontag, Susan. 2009. O fotografii. Tłum. Sławomir Magala. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Stockwell, Peter. 2006. Poetyka kognitywna. Wprowadzenie. Tłum. Anna Skucińska. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwo Autorów.
Such, Jan; i Szcześniak, Małgorzata. 1997. Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Sztumski, Janusz. 1995. Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Turkle, Sherry. 1980. Computer as Rorschach. Society/Transaction, 2 (17), s. 15–24.
Weinschenk, Susan. 2014. Motywacja i perswazja. Jak sprawić, by inni robili to, co chcesz. Tłum. Marian Leon Kalinowski. Warszawa: Samo Sedno.

Netografia
Głosowanie korespondencyjne. 2020. [Online]. Itch.io. Dostęp: https://tiny.pl/7fqxw [16.07.2020].
Johnson, Jason. 2013. Inside the Failed, Utopian New Games Movement. [Online]. Kill Screen. Dostęp: https://killscreen.com/articles/inside-failed-utopian-new-games-movement/ [1.08.2020].
Korona wybory. 2020. [Online]. Kongregate. Dostęp: https://tiny.pl/7g4gh [6.05.2020].
Metaphor_games. 2020. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/channel/UCz8eG-Jst7DkPTP_M6gdBIQ/featured [20.10.2020].
Pobierz


Opublikowane
2021-05-18

Cited By /
Share

Babecki, M. (2021). Metaforyka gier przeglądarkowych w perspektywach: historycznej, medioznawczej i metaforologicznej. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(16), 61–85. https://doi.org/10.31648/mkks.6748

Miłosz Babecki 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-9749-9351