Media labs in vernacular culture context. Case study of polish institutionsMedialabs in vernacular culture context
Abstract
This article analyses the concept of research in digital humanities laboratories from the perspective of vernacular culture. The text considers the theoretical assumptions of the laboratory model and vernacular culture as a methodological proposal, also taking into account the genesis of the term. The study is based on three determinants of the concept: emergent, structural subversiveness, local and amateurishness.
The case study of Polish institutions was based on interviews with representatives of three media labs: in Gdańsk, Kraków and Katowice. The research conclusions led to a proposal to analyse media labs in the context of the title paradigm, taking into account the activities undertaken in the laboratories and the specificity of their functioning. The study focused on the aspects that define the activities of media labs: the regional historical context, social needs, local digital culture, and the Do It Yourself paradigm.
In the summary, the author proposes a broader context for future research of digital humanities laboratories in European post-socialist countries.
Keywords:
medialab, vernacular culture, local digital culture, laboratory of humanitiesSupporting Agencies
References
Filiciak, Mirosław, Tarkowski, Alek (2011). Medialab – instrukcja obsługi W: Filiciak, Mirosław, Tarkowski Alek, Jałosińska, Agata (red.). Medialab. Instrukcja obsługi. Chrzelice: Fundacja Ortus, 11-16. Google Scholar
Garda, Maria (2020). Przyswajanie kulturowe mikrokomputerów w PRL w latach osiemdziesiątych XX wieku W: Sitarski, Piotr, Garda, Mara B., Jajko, Krzysztof (red.). Nowe media w PRL. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 155-165. Google Scholar
Lévy, Pierre (1997). Collective Intelligence - Mankind's Emerging World In Cyberspace. Cambridge: Perseus Books. Google Scholar
Maj, Anna (2017). Medialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwania. Państwo i Społeczeństwo, 3, 86-103. Google Scholar
Marecki, Piotr (2018) (red.). Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Marecki, Piotr (2019). Praktyka i eksperyment. Laboratoryjny model humanistyki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Marecki, Piotr i in. (2019). UBU lab. Raporty techniczne 2016-2019. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Marecki, Piotr, Yerzmyey, Robert, ,,Hellboj”, Straka (2019). Demoscena. ZX Spectrum. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Napiórkowski, Marcin i in. (2015). Kultura wernakularna. Antropologia projektów nieudanych. Kultura Współczesna, 3(87), 14-26. Google Scholar
Orszak-Dudkowska, Katarzyna (2016). ,,Zrób to sam/Do it yourself”. Nowe oblicza rzemiosła i rękodzieła w kulturze współczesnej. Zeszyty Wiejskie, XXII, 99-107. Google Scholar
Pawlicka-Deger, Urszula (2020). The Laboratory Turn: Exploring Discourses, Landscapes, and Models of Humanities Lab. Digital Humanities Quarterly, 14.3. Dostęp: http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/14/3/000466/000466.html [12.08.202]. Google Scholar
Pawlicka, Urszula (2017). Humanistyka: pracownia, centrum czy laboratorium? Teksty Drugie, 1, 314-333.
Crossref
Google Scholar
Pawlicka, Urszula (2015). To nie jest muzeum, to jest laboratorium. Czas Kultury, 2, 60-65. Google Scholar
Rytel, Grzegorz (2015). Wernakularna, czyli jaka? Uwagi semantyczne na marginesie tematu konferencji. Budownictwo i Architektura, 3, 143-149.
Crossref
Google Scholar
Słodowy, Adam (1974). Lubię majsterkować. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Google Scholar
Wershler, Darren, Emerson, Lori, Parikka, Jussi (2021). Introduction: Everything is a Lab W: Wershler, Darren, Emerson, Lori, Parikka, Jussi. The Lab Book. Situated Practices in Media Studies, [online]. University of Minnesota Press Open-Access Library. Dostęp: https://manifold.umn.edu/read/introduction-everything-is-a-lab/section/bd82bc49-24e2-4e1d-b7d5-e2430884848a [28.11.2021]. Google Scholar
License
Copyright (c) 2022 Media - Culture - Social Communication
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.