Opublikowane: 2019-01-301

Rewolucja kina dokumentalnego w Quebecu. O The Days Before Christmas Stanleya Jacksona, Wolfa Koeniga i Terence’a Macartneya-Filgate’a oraz Les Raquetteurs Michela Braulta i Gilles’a Groulx’a

Jędrzej Kościński
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2898

Abstrakt

Tematem artykułu jest początek nowego nurtu w filmie dokumentalnym, umożliwionego przez nowe technologie, w którym rejestrowana rzeczywistość jest możliwie niezainscenizowana, a dźwięk jest zasadniczo zsynchronizowany z obrazem. Autor stwierdza, że podział tego nurtu na wariant amerykański (direct cinema) i francuski (cinéma-vérité) jest niesprawiedliwy dla twórców z Kanady, w których upatruje rzeczywistych rewolucjonistów formuły dokumentu. Uzasadnia to analizą dwóch filmów powstałych w prowincji Quebec – The Days Before Christmas (1958, reż. Stanley Jackson, Wolf Koenig i Terence Macartney-Filgate) i Les Raquetteurs (1958, reż. Michel Brault i Gilles Groulx) – wskazując na sposoby, w jakie wypracowano techniki i zabiegi formalne, obecne w kolejnych latach w kinie bezpośrednim.

Słowa kluczowe:

film dokumentalny, kino bezpośrednie, direct cinema, Kanada, rzeczywistość, cinéma-vérité

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kościński, J. (2019). Rewolucja kina dokumentalnego w Quebecu. O The Days Before Christmas Stanleya Jacksona, Wolfa Koeniga i Terence’a Macartneya-Filgate’a oraz Les Raquetteurs Michela Braulta i Gilles’a Groulx’a. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(14), 57–75. https://doi.org/10.31648/mkks.2898

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.