O krótkich formach internetowych zachęcających do kliknięcia

Izabella Ławecka

Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski

mgr, doktorantka w Instytucie Polonistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwentka filologii polskiej (UW). W swoich badaniach zajmuje się internetowymi aktami i gatunkami mowy m.in. na przykładzie życzeń internetowych.


https://orcid.org/0000-0003-1646-3985


Abstrakt

Celem autorki artykułu jest podjęcie refleksji na temat krótkich form internetowych, pełniących istotną funkcję – mają one bowiem za zadanie zachęcać internautów do ogólnie rozumianego kliknięcia. Formy te są rodzajem zapowiedzi, służą do wprowadzania internauty do bardziej rozbudowanych form użytkowych funkcjonujących w Internecie lub zapraszają do uczestnictwa w mediach. Mowa na przykład o tekstach skłaniających do subskrypcji newslettera lub o samych formularzach zapisu czy wreszcie o tekstach zapraszających na dany profil w mediach społecznościowych. W opracowaniu analizowane są zabiegi językowe stosowane w tego typu komunikatach, w kręgu zainteresowań jest również to, w jaki sposób owe zabiegi mogą przekładać się na reakcje użytkowników.


Słowa kluczowe:

gatunek mowy, hybryda gatunkowa, język korzyści, reklama, Internet


Bachtin, Michaił. 1986. Problem gatunków mowy. W: Bachtin, Michaił (red.). Estetyka twórczości słownej. Tłum. Danuta Ulicka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 348–402.
Bralczyk, Jerzy. 2004. Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gajda, Stanisław. 1991. Gatunki wypowiedzi potocznych. W: Adamiszyn, Zbigniew, i Gajda, Stanisław (red.). Język potoczny jako przedmiot badań językoznawczych. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, s. 67–74.
Habrajska, Grażyna. 2010. Stylistyczne gatunki reklamy. W: Bogołębska, Barbara, i Worsowicz, Monika (red.). Styl – dyskurs – media. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 241–249.
Kwarciak, Bogusław. 1999. Co trzeba wiedzieć o reklamie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Lewiński, Piotr. 2008. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mistewicz, Eryk. 2011. Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Gliwice: Onepress.
Skowronek, Katarzyna. 1993. Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków: PAN.
Szczęsna, Ewa. 2001. Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szlak, Jacek. 2016. Opowieści w marketingu. Lublin: Słowa i Myśli.
Witosz, Bożena. 2001. Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej. Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja, 5 (70), s. 67–85.

Źródła internetowe
Materiały źródłowe

Andrzej Tucholski. [Online]. Dostęp: https://andrzejtucholski.pl [20.11.2017].
Answear. [Online]. Dostęp: http://answear.com [20.11.2017].
Bailey, Alyssa. 2017. 75 Surprising Celebrity Friendships. From Mariah Carey and Will Ferrell to Blake Lively and Florence Welch. [Online]. Elle. Dostęp: https://www.elle.com/culture/celebrities/news/g26388/most-surprising-celebrity-friendships/ [20.11.2017].
Callpage. [Online]. Dostęp: https://www.callpage.pl [20.11.2017].
Home & You. [Online]. Dostęp: http://home-you.com/pl [20.11.2017].
Jabłoński_. [Online]. Dostęp: https://arturjablonski.com [20.11.2017].
Jackson, India-Jewel. 2017. SoKo Secrets: 10 Steps to Flawless Skin. [Online]. Elle. Dostęp: https://www.elle.com/beauty/makeup-skin-care/tips/g8901/korean-beauty-skincare-routine-10-steps/[20.11.2017].
Jakoszczedzacpieniadze.pl. [Online]. Dostęp: http://jakoszczedzacpieniadze.pl [20.11.2017].
NowyMarketing. [Online]. Dostęp: http://nowymarketing.pl [20.11.2017].
Pixers. [Online]. Dostęp: http://pixers.pl [20.11.2017].
RTV.EURO.AGD. [Online]. Dostęp: http://euro.com.pl [20.11.2017].
Zalando. [Online]. Dostęp: http://zalando.pl [20.11.2017].

Pozostałe publikacje internetowe

Gniadek, Eliza. Skuteczne CTA – 13 inspirujących przykładów. [Online]. Freshmail. Dostęp: https://freshmail.pl/blog/skuteczne-cta-13-przykladow-p3 [20.11.2017].
Strzębska, Agata. 2017. Reklama pop up przyjazna SEO i użytkownikom. [Online]. EACTIVE#wiemyjak. Dostęp: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/reklama-pop-up-przyjaznaseo-i-uzytkownikom/ [20.11.2017].
Pobierz


Opublikowane
2019-02-05

Cited By /
Share

Ławecka, I. (2019). O krótkich formach internetowych zachęcających do kliknięcia. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(14), 51–63. https://doi.org/10.31648/mkks.2961

Izabella Ławecka 
Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski
<p>mgr, doktorantka w Instytucie Polonistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwentka filologii polskiej (UW). W swoich badaniach zajmuje się internetowymi aktami i gatunkami mowy m.in. na przykładzie życzeń internetowych.</p>  Polska
https://orcid.org/0000-0003-1646-3985

mgr, doktorantka w Instytucie Polonistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwentka filologii polskiej (UW). W swoich badaniach zajmuje się internetowymi aktami i gatunkami mowy m.in. na przykładzie życzeń internetowych.