Opublikowane: 2019-02-061

Dokąd ucieka polski dokument? Refleksje na początku drugiego stulecia jego historii

Jadwiga Hučková
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2971

Abstrakt

W 2016 roku Koło Dokumentalistów Stowarzyszenia Filmowców Polskich zorganizowało w Warszawie przegląd nazwany „100/100. Epoka polskiego filmu dokumentalnego”. W wyniku przeprowadzonego plebiscytu wyłoniono dziesiątkę najlepszych dokumentów w historii polskiego filmu. Zarówno rezultat głosowania, jak i towarzyszące przeglądowi publikacje internetowe zasługują na komentarz. Z wielu zaprezentowanych wówczas wątków podjęto w niniejszym artykule kwestię ucieczki dokumentalistów od problemów krajowych. Z jednej strony jest to realizowanie filmów za granicami Polski i podejmowanie tematów dotyczących spraw tam się dziejących, czyli wyraźne trendy eskapistyczne, z drugiej – autoekspresja i ucieczka w prywatność własnego domu i życia rodzinnego, które stają się przedmiotem opisu.

Słowa kluczowe:

polski film dokumentalny, funkcja poznawcza filmu, postkolonializm, dokument autobiograficzny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Hučková, J. (2019). Dokąd ucieka polski dokument? Refleksje na początku drugiego stulecia jego historii. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(13), 11–29. https://doi.org/10.31648/mkks.2971

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.