Opublikowane: 2019-02-061

Historia PRL-u według Smarzowskiego. Koncept interpretacyjny

Andrzej Szpulak
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2981

Abstrakt

Tematem artykułu jest koncept interpretacyjny dotyczący trzech filmów Wojciecha Smarzowskiego: Wesela (2004), Domu złego (2009) i Róży (2011). Filmy te potraktowano jako audiowizualne narracje historyczne przedstawiające rzeczywistość komunistycznej Polski (1945–1989) wraz z jej konsekwencjami dla rzeczywistości społeczeństwa żyjącego w warunkach stworzonych przez państwo postkomunistyczne po 1989 roku. Rzeczywistość ta jest analizowana na poziomie politycznym, społecznym, ekonomicznym i duchowym. Koncept polega na uchwyceniu obecnej w tych narracjach ciągłości historycznej, uniezależnionej od chronologii twórczości reżysera. Teoretyczną podstawę refleksji stanowi przywołana przez Piotra Witka (Andrzej Wajda jako historyk) koncepcja historii wizualnej, oparta przede wszystkim na refleksji Roberta A. Rosenstone’a.

Słowa kluczowe:

Wojciech Smarzowski, historia wizualna, film historyczny, film polski po 1989, historia PRL-u

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Szpulak, A. (2019). Historia PRL-u według Smarzowskiego. Koncept interpretacyjny. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(13), 25–37. https://doi.org/10.31648/mkks.2981

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.