Dlaczego Kopciuszek spóźnił się na bal. Rozwój badań nad radiem w Wielkiej Brytanii i w Europie

Guy Starkey

Faculty of Media and Communication Bournemouth University,

prof., wykładowca na Bournemouth University (Wielka Brytania). Teoretyk i praktyk radioznawca. Pracował jako dziennikarz prasowy i radiowy m.in. dla BBC Radio 4 oraz British Forces Broadcasting Service w Gibraltarze, obecnie nadaje audycje w radiostacjach internetowych. Członek m.in.: Advisory Board of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Steering Committee of the Radio Studies Network within MeCCSA oraz Groupe de Recherches et d’Etudes sur la Radio (GRER). Zasiada w jury konkursów, m.in.: The New York International Radio Awards, The Radio Academy Radio Production Awards i The Frank Gillard BBC Local Radio Awards. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się m.in. takie zagadnienia, jak: socjologiczne, ekonomiczne i polityczne wpływy na zmediatyzowane środowisko głównie poprzez takie medium, jak radio, a także praktyka dziennikarska, globalizacja, postęp technologiczny oraz zjawisko cyfrowej migracji. Autor m.in. książek: Radio in Context (London 2004, wyd. 2 London 2014), Balance and Bias in Journalism: Representation, Regulation and Democracy (London 2007), Local Radio, Going Global (London 2011, wyd. popr. London 2015); współautor m.in. opracowania: Radio Journalism (Sage 2009, współautor Andrew Crisell).




Abstrakt

W artykule omówiono powody, dla których edukacja radiowo stosunkowo późno rozwinęła się jako gałąź nauki w Wielkiej Brytanii i w innych krajach, głównie europejskich. Zwrócono uwagę na kontrast między długowiecznością tego medium, jego stuletnią historią, skutecznością w reagowaniu na wyzwania generowane przez rozwój innych mediów i stosunkowo niewielkimi kosztami kształcenia a dalekimi od imponujących osiągnięciami w dziedzinie przyciągania uwagi naukowców i studentów studiów wyższych i w procesie dalszego kształcenie. Odwołując się w zakresie edukacji medialnej do ustaleń Franka Raymonda Leavisa i innych badaczy, autor przywołuje także tradycyjne ujęcie Johna Reitha, aby wyjaśnić niedostateczną obecność radia w badaniach medioznawczych w drugiej połowie XX wieku. Porównuje i kontrastuje to medium z innymi, które przyciągnęły większą uwagę, i argumentuje, że tendencja środowisk medialnych do ignorowania radia pozostawia znaczną lukę w dziedzinie edukacji dziennikarskiej i medioznawczej. W artykule omówiono również pozytywne przykłady aktualnych badań nad radiem w Wielkiej Brytanii i Europie, łączących nauczanie i badania nad radiem w ramach sieci krajowych i międzynarodowych, oraz kilka inicjatyw mających na celu promowanie zaangażowania akademickiego w dziedzinie radioznawstwa.


Słowa kluczowe:

radio, radioznawstwo, medioznawstwo, edukacja, nauczanie


Alvarado, M., Gutch, R., and Wollen, T., Learning the Media: An Introduction to Media Teaching, London 1987.
Buckingham, D., Practical Work, in: Media Education: An Introduction, eds. M. Alvarado, and O. Boyd-Barrett, London 1992.
Buscombe, E., Television Studies in Schools and Colleges, in: Media Education: An Introduction, eds. M. Alvarado, and O. Boyd-Barrett, London 1992.
Collins, R., Television News, London 1976.
Crisell, A., Understanding Radio, London 1986.
Halesworth, B., Radio – The Cinderella Medium, “Educational Broadcasting International” 1971, vol. 5, No. 3, pp. 189–991.
Higgins, A.P., Talking about Television, London 1966.
Kitses, J., and Mercer, A., Talking about the Cinema, London 1966.
Leavis, F.R., and Thompson, D., Culture and Environment: The Training of Critical Awareness, London 1933.
Lovell, A., The BFI and Film Education, “Screen” 1971, vol. 12, No. 3, pp. 13–26.
Masterman, L., Teaching about Television, London 1980.
Masterman, L., Teaching the Media, London 1985.
Media Education: An Introduction, eds. M. Alvarado, and O. Boyd-Barrett, London 1992.
National Council for Vocational Qualifications (NCVQ), GNVQ: Media and Communication, Unit Specifications, London 1994.
Newsom, J., Half Our Future: A Report of the Central Advisory Council for Education (England), London 1963.
Skues, K., Pop Went the Pirates, Horning 1994.
Starkey, G., Balance and Bias in Journalism: Representation, Regulation and Democracy, London 2007.
University of Cambridge Local Examinations Syndicate, 1994/5 “A” Syllabus, Cambridge 1994.
Watson, J., and Hill, A., Dictionary of Media and Communication Studies, London 2000.

Related links:

European Communication Research and Education Association (ECREA), [online] <http://ecrea-radioresearch.eu/>, accessed 23 September 2016. Groupe de Recherches et d’Etudes sur la Radio (GRER), [online] <www.grer.fr>, accessed 23 September 2016.
Radio Academy, [online] <www.radioacademy.org/>, accessed 23 September 2016. Radio Studies Network (RSN), [online] <http://www.meccsa.org.uk/networks/radio-studies-network/>, accessed 23 September 2016.

Opublikowane
2019-02-12

Cited By /
Share

Starkey, G. (2019). Dlaczego Kopciuszek spóźnił się na bal. Rozwój badań nad radiem w Wielkiej Brytanii i w Europie. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(12), 11–25. https://doi.org/10.31648/mkks.3004

Guy Starkey 
Faculty of Media and Communication Bournemouth University,
<p>prof., wykładowca na Bournemouth University (Wielka Brytania). Teoretyk i praktyk radioznawca. Pracował jako dziennikarz prasowy i radiowy m.in. dla BBC Radio 4 oraz British Forces Broadcasting Service w Gibraltarze, obecnie nadaje audycje w radiostacjach internetowych. Członek m.in.: Advisory Board of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Steering Committee of the Radio Studies Network within MeCCSA oraz Groupe de Recherches et d’Etudes sur la Radio (GRER). Zasiada w jury konkursów, m.in.: The New York International Radio Awards, The Radio Academy Radio Production Awards i The Frank Gillard BBC Local Radio Awards. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się m.in. takie zagadnienia, jak: socjologiczne, ekonomiczne i polityczne wpływy na zmediatyzowane środowisko głównie poprzez takie medium, jak radio, a także praktyka dziennikarska, globalizacja, postęp technologiczny oraz zjawisko cyfrowej migracji. Autor m.in. książek: Radio in Context (London 2004, wyd. 2 London 2014), Balance and Bias in Journalism: Representation, Regulation and Democracy (London 2007), Local Radio, Going Global (London 2011, wyd. popr. London 2015); współautor m.in. opracowania: Radio Journalism (Sage 2009, współautor Andrew Crisell).</p>  Wielka Brytania

prof., wykładowca na Bournemouth University (Wielka Brytania). Teoretyk i praktyk radioznawca. Pracował jako dziennikarz prasowy i radiowy m.in. dla BBC Radio 4 oraz British Forces Broadcasting Service w Gibraltarze, obecnie nadaje audycje w radiostacjach internetowych. Członek m.in.: Advisory Board of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Steering Committee of the Radio Studies Network within MeCCSA oraz Groupe de Recherches et d’Etudes sur la Radio (GRER). Zasiada w jury konkursów, m.in.: The New York International Radio Awards, The Radio Academy Radio Production Awards i The Frank Gillard BBC Local Radio Awards. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się m.in. takie zagadnienia, jak: socjologiczne, ekonomiczne i polityczne wpływy na zmediatyzowane środowisko głównie poprzez takie medium, jak radio, a także praktyka dziennikarska, globalizacja, postęp technologiczny oraz zjawisko cyfrowej migracji. Autor m.in. książek: Radio in Context (London 2004, wyd. 2 London 2014), Balance and Bias in Journalism: Representation, Regulation and Democracy (London 2007), Local Radio, Going Global (London 2011, wyd. popr. London 2015); współautor m.in. opracowania: Radio Journalism (Sage 2009, współautor Andrew Crisell).