Multimodalność w audiowizualnych rekamach produktów farmaceutycznych

Barbara Szwed

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7377-2090


Abstrakt

W artykule podjęto próbę omówienia zjawiska multimodalności w polskiej reklamie produktów farmaceutycznych. Za materiał badawczy posłużyły audiowizualne spoty suplementów diety i leków. Do przeprowadzenia szczegółowej analizy wybrano filmy reklamowe trzech produktów stosowanych w celu eliminowania zespołu objawów związanych z chorobą przeziębieniową. Są to produkty o zbliżonym składzie i właściwościach. Celem badania było wskazanie na polisemiotyczny charakter analizowanych przekazów. Zdaniem autorki, rozpatrując komunikacyjną rywalizację spotów audiowizualnych, należy uwzględnić zarówno estetyczną atrakcyjność przekazu, jak również jego perswazyjny charakter. Analiza zgromadzonego materiału wskazuje na współistnienie różnych systemów semiotycznych w spotach reklamowych farmaceutyków: kodu werbalnego, wyrażeń parajęzykowych, dźwięku, mimiki, muzyki, gestów oraz obrazu. Umiejętnewykorzystanie tych elementów czyni przekaz atrakcyjnym i sugestywnym.


Słowa kluczowe:

modalność, reklama produktu leczniczego, multimodalność, systemy semiotyczne

Instytucje finansujące

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Akty normatywne

Prawo farmaceutyczne. 2001. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Dz.U. 2001, nr 126, poz. 1381. [Online]. ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych. Dostęp: 24.04.2017.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia. 2008. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Dz.U. 2008, nr 81, poz. 484. [Online]. ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych. Dostęp: 24.04.2017.

Opracowania

Aronson, Elliot, Wilson, Timothy D., Akert, Robin M. 2006. Psychologia społeczna. Tłum. Joanna Gilewicz. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bralczyk, Jerzy. 2004. Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Grzegorczykowa, Renata. 2010. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Iedema, Rick. 2013. Multimodalna analiza dyskursu. Resemiotyzacja na potrzeby dyskursów użytkowych. Tłum. M. Żelewa. W: Duszak, Anna, i Kowalski, Grzegorz (red.). Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu. Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 197–227.

Kuśpit, Małgorzata. 2010. Temperament i kontrola emocjonalna a percepcja reklamy wizualnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kysztymowa, Irina. 2013. Kreacja wizerunku osobowego. Podstawy psychosemiotyki image’u. Tłum. Paulina Bogusz-Tessmar. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Lewiński, Piotr H. 1999. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Maćkiewicz, Jolanta. 2017. Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze, 2 (69), s. 33–42.

Makowski, Michał. 2013. Niewerbalna komunikacja w reklamie telewizyjnej. Zastosowanie i oddziaływanie. Warszawa: CeDeWu.

Nagórko, Alicja. 2012. Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pisarek, Walery. 2008. Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rytel, Danuta. 1984. Leksykalne środki wyrażania modalności w języku czeskim i polskim. Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Skowronek, Katarzyna. 1993. Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków: Instytut Języka Polskiego.

Załazińska, Aneta. 2016. Obraz, słowo, gest. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zeugner, Gerhard. 1965. Barwa i człowiek. Tłum. Jerzy Rogaczewski. Warszawa: Arkady.

Netografia

PEX. 2019. PEX PharmaSequence raport miesięczny – styczeń 2019. [Online]. PEX PharmaSequence. Dostęp: https://www.pexps.pl/files/upload/files/PEX_RaportMiesieczny_WWW_20190222_01_EBRpdf [25.03.2019].

Reklamy preparatów przeznaczonych do stosowania w okresie przeziębienia i grypy ACTI-trin. 2011. Reklama ACTI-trin syrop. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=_Y4A4D7Ytzg [24.04.2017].

Apap. 2014. Apap – Studentki. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=IxEL38F8gyY [24.04.2017].

Coldrex MaxGrip. 2017. Coldrex – Silniejszy od przeziębienia i grypy. [Online]. YouTube. Dostęp:https://www.youtube.com/watch?v=3_mG2BXAEk4 [27.03.2019].

Fervex. 2015. Fervex. Reklama. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=t66sA8V27p8 [26.03.2019].

Ibum zatoki. 2013. Ibum zatoki – ucisk i ból z głowy! – GPD Agency. [Online]. YouTube. Dostęp:https://www.youtube.com/watch?v=ZNFdnDXyCns [24.04.2017].

Nurofen. 2016. Nurofen dla dzieci 2016. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=7zMNQ_gq0Ac [24.04.2017].

Nurofen zatoki. 2015. Nurofen zatoki. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=PR6LCE51EJc [24.04.2017].

Rutinoscorbin. 2011. Reklama Rutinoscorbin „Dość niewyraźnie dziś wyglądasz”. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=HyNDXqqbPII [24.04.2017].

Wicks SymptoMed Complete. 2014. Vicks. [Online]. YouTube. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=16UoycugD_Q [26.03.2019].
Pobierz


Opublikowane
2020-02-19

Cited By /
Share

Szwed, B. (2020). Multimodalność w audiowizualnych rekamach produktów farmaceutycznych. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(15), 71–80. https://doi.org/10.31648/mkks.5155

Barbara Szwed 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7377-2090