Iluzoryczny dotyk i pozorna głębia. Haptyczność i immersja w filmie 3D

Marcin Zwolan

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-3707-2748


Abstrakt

W niniejszym artykule złudzenie haptyczności i immersji zostaje rozpoznane jako symptomatyczne dla kina 3D. Przedmiot badań stanowią zaś rozważania nad trwałością tej iluzji. Artykuł składa się z trzech części. Pierwsza obejmuje zagadnienia teoretyczne tłumaczące taktylność i immersję w obrazie 3D za pośrednictwem koncepcji hiperhaptyczności Miriam Ross oraz hipotezy trzech rodzajów realizmu w odbiorze obrazu stereoskopowego autorstwa Yonga Liu. W drugiej części wspomniane zjawiskazostają uwzględnione w analizie czterech nietuzinkowych filmów 3D: Grawitacji Alfonso Cuaróna, Love Gaspara Noé, Harakiri: śmierci samuraja Takashiego Miike oraz Jaskini zapomnianych snów Wernera Herzoga. Trzecia część jest poświęcona filmowi. Długa podróż dnia ku nocy w reżyserii Bi Gana, który posłuży jako przykład trwałego wykorzystania immersyjnej natury obrazu 3D oraz pomoże w sformułowaniu konkluzji na temat potencjału przyszłych zastosowań tej technologii w kinie artystycznym.


Słowa kluczowe:

film 3D, taktylność, immersja, haptyczność, Bi Gan


Costanzo, William V. (2014). World Cinema Through Global Genres. Chichester: Wiley Blackwell.   Google Scholar

Eagan, Daniel (2019). A Dream Within A Dream: Bi Gan on Long Day’s Journey Into Night, [online]. Filmmaker Magazine. Access: https://filmmakermagazine.com/107170-a-dream-withina-dream/#.X9u2E9hKhPY/ [9.11.2020].   Google Scholar

Elsaesser, Thomas (2013). The Return of 3-D: On Some of the Logics and Genealogies of the Image in the Twenty-First Century. Critical Inquiry, 39(2), 217–246.
Crossref   Google Scholar

Elsaesser, Thomas (2015). The Persistence of Hollywood: From Cinephile Moments to Blockbuster Memories. London – New York: Routledge.   Google Scholar

Elsaesser, Thomas i Hagener, Malte (2015). Kino jako skóra i dotyk. W: Elsaesser, Thomas i Hagener, Malte (red.). Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły. Tłum. Konrad Wojnowski. Kraków: Universitas, 148–172.   Google Scholar

Engber, Daniel (2015). The Misunderstanding of 3D, [online]. The New Yorker. Access: https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-misunderstanding-of-3-d/ [14.11.2020].   Google Scholar

Felis, Paweł T. (2015). Porno w 3D, czyli „Love” Gaspara Noégo i seks sentymentalny, [online].Wyborcza.pl. Dostęp: https://wyborcza.pl/1,101707,17959758,Cannes_2015__Porno_w_3D__czyli__Love__Gaspara_Noego.html?disableRedirects=true/ [10.12.2020].   Google Scholar

Gencarelli, Mike (2012). Takashi Miike talks about making “Hara-Kiri: Death of a Samurai”, [online]. MediaMikes.com. Access: https://mediamikes.com/2012/07/takashi-miike-talks-aboutmaking-hara-kiri-death-of-a-samurai/ [30.11.2020].   Google Scholar

Kohn, Eric (2011). Takashi Miike’s 3-D “Hara-Kiri” Falls Short Of Its Bloody Potential, [online]. IndieWire. Access: https://www.indiewire.com/2011/05/cannes-review-takashi-miikes-3-d-harakiri-falls-short-of-its-bloody-potential-54089/ [30.11.2020].   Google Scholar

Lee, Maggie (2011). Hara-kiri: The Death of a Samurai: Cannes 2011 Review, [online]. The Hollywood Reporter. Access: https://www.hollywoodreporter.com/review/hara-kiri-death-a-samurai-190351/ [30.11.2020].   Google Scholar

Liu, Yong (2018). 3D Cinematic Aesthetics and Storytelling. London: Palgrave Macmillan.
Crossref   Google Scholar

Marks, Laura U. (2000). The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham: Duke University Press.
Crossref   Google Scholar

N.a. (2011). Tale of Hanshiro the samurai returns to the Croisette, [online]. Festival de Cannes. Access: https://www.festival-cannes.com/en/72-editions/retrospective/2011/actualites/articles/   Google Scholar

tale-of-hanshiro-the-samurai-returns-to-the-croisette/ [29.11.2020].   Google Scholar

Newman, Nick (2015). Gaspar Noé Talks the Sentimental Boner of ‘Love’, Pubic Hair, and Equal Pleasure, [online]. TheFilmStage.com. Access: https://thefilmstage.com/gaspar-noe-talks-thesentimental-boner-of-love-pubic-hair-and-equal-pleasure/ [2.12.2020].   Google Scholar

Ross, Miriam (2015). 3D Cinema: Optical Illusions and Tactile Experiences. Hampshire – New York: Palgrave Macmillan.
Crossref   Google Scholar

Sobchack, Vivian (2014). Sci-Why?: On the Decline of a Film Genre in an Age of Technological Wizardry. Science Fiction Studies, 41(2), 284–300.
Crossref   Google Scholar

Tatarska, Anna (2015). Cannes 2015, dzień dziewiąty: wytrysk w 3D. “Love” Gaspara Noe, [online]. Onet.pl. Dostęp: https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/cannes-2015-dzien-dziewiaty-wytryskw-3d-love-gaspara-noe/cgj0vjp/ [30.11.2020].   Google Scholar

Vuren, Mitchell van (2020). Lucid Dreaming in the Film Theater: A Trans-Spatial and Transcultural Approach to Long Day’s Journey into Night. Junctions: Graduate Journal of the Humanities, 5(1), 90–101.   Google Scholar

Webb, Beth (2015). Revealed: the 3D sex odyssey set to scandalise Cannes, [online]. The Telegraph. Access: https://www.telegraph.co.uk/film/love/gaspar-noe-3d-sex-cast-cannes/ [2.12.2020].   Google Scholar

Weetch, Owen (2016). Expressive Spaces in Digital 3D Cinema. London: Palgrave Macmillan.
Crossref   Google Scholar

Williams, Blake (2019). Interview: Apt Pupil: Bi Gan on Long Day’s Journey Into Night, [online]. Cinema Scope. Access: https://cinema-scope.com/cinema-scope-magazine/apt-pupil-bi-gan-onlong-days-journey-into-night/ [26.11.2020].   Google Scholar

Williams, Linda (1991). Film Bodies: Gender, Genre, and Excess. Film Quarterly, 44(4), 2–13.
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-09-15

Cited By /
Share

Zwolan, M. (2021). Iluzoryczny dotyk i pozorna głębia. Haptyczność i immersja w filmie 3D. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (17). https://doi.org/10.31648/mkks.6439

Marcin Zwolan 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-3707-2748