Opublikowane: 2023-10-041

Model podwójnego procesu i kompetytywność jako predyktory toksyczności w grach komputerowych

Michał Kostewicz
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.7721

Abstrakt

Badanie miało na celu znalezienie predyktorów toksyczności ogólnej, toksyczności związanej z płcią i seksizmu w grach. Przetestowany został model podwójnego procesu, w którym predyktorami były orientacja na dominację społeczną i prawicowy autorytaryzm, a zmiennymi zależnymi toksyczność ogólna, toksyczność związana z płcią oraz seksizm w grach. Analizie poddano wyniki ankiety internetowej 834 osób, z czego 40% to kobiety. Do analizy użyłem testów t-studenta i analizy modelu ścieżkowego. Orientacja na dominację społeczną była lepszym predyktorem obydwu toksyczności niż prawicowy autorytaryzm, co jest zgodne z wynikami poprzednich badań. Za pomocą przedstawionego modelu udało się wyjaśnić około 50% wariancji seksizmu w grach. Głównymi predyktorami seksizmu w grach były seksizm życzliwy i seksizm wrogi. Toksyczność ogólna i toksyczność związana z płcią została wyjaśniona w około 10%. Sprawdzona została także zależność między graniem w grę kompetytywną a wynikami na skali seksizmu w grach, toksyczności ogólnej oraz toksyczności związanej z płcią. Osoby grające w grę kompetytywną uzyskiwały wyższe wyniki na każdej ze skal w sposób istotny statystycznie.

Słowa kluczowe:

orientacja na dominację społeczną, prawicowy autorytaryzm, seksizm ambiwalentny, gry komputerowe, kompetytywność, toksyczność

Zasady cytowania

Kostewicz, M. (2023). Model podwójnego procesu i kompetytywność jako predyktory toksyczności w grach komputerowych. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.7721

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.