Model podwójnego procesu i kompetytywność jako predyktory toksyczności w grach komputerowych

Michał Kostewicz

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8096-535X


Abstrakt

Badanie miało na celu znalezienie predyktorów toksyczności ogólnej, toksyczności związanej z płcią i seksizmu w grach. Przetestowany został model podwójnego procesu, w którym predyktorami były orientacja na dominację społeczną i prawicowy autorytaryzm, a zmiennymi zależnymi toksyczność ogólna, toksyczność związana z płcią oraz seksizm w grach. Analizie poddano wyniki ankiety internetowej 834 osób, z czego 40% to kobiety. Do analizy użyłem testów t-studenta i analizy modelu ścieżkowego. Orientacja na dominację społeczną była lepszym predyktorem obydwu toksyczności niż prawicowy autorytaryzm, co jest zgodne z wynikami poprzednich badań. Za pomocą przedstawionego modelu udało się wyjaśnić około 50% wariancji seksizmu w grach. Głównymi predyktorami seksizmu w grach były seksizm życzliwy i seksizm wrogi. Toksyczność ogólna i toksyczność związana z płcią została wyjaśniona w około 10%. Sprawdzona została także zależność między graniem w grę kompetytywną a wynikami na skali seksizmu w grach, toksyczności ogólnej oraz toksyczności związanej z płcią. Osoby grające w grę kompetytywną uzyskiwały wyższe wyniki na każdej ze skal w sposób istotny statystycznie.


Słowa kluczowe:

orientacja na dominację społeczną, prawicowy autorytaryzm, seksizm ambiwalentny, gry komputerowe, kompetytywność, toksyczność


Adachi, Paul. J. C., Willoughby, Teena (2011). The effect of video game competition and violence on aggressive behavior: Which characteristic has the greatest influence? Psychology of Violence, 1(4), 259–274.
Crossref   Google Scholar

Allport, Gordon W. (1979). The Nature of Prejudice. Nowy Jork: Basic Books.   Google Scholar

Altemeyer, Bob (1998). The Other “Authoritarian Personality.” Advances in Experimental Social Psychology, 30, 47–92.
Crossref   Google Scholar

Anderson, Craig A., Shibuya, Akiko, Ihori, Nobuko, Swing, Edward L., Bushman, Brad J., Sakamoto, Akira., Rothstein, Hannah R., Saleem, Muniba (2010). Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 136(2), 151–173.
Crossref   Google Scholar

Bilewicz, Michał, Marchlewska, Marta, Soral, Wiktor, Winiewski, Mikołaj (2014). Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych.   Google Scholar

Bilewicz, Michał, Soral, Wiktor, Marchlewska, Marta, Winiewski, Mikołaj (2015). When Authoritarians Confront Prejudice. Differential Effects of SDO and RWA on Support for Hate-Speech Prohibition. Political Psychology, 38(1), 87–99.
Crossref   Google Scholar

Björkqvist, Kaj (2018). Gender differences in aggression. Current Opinion in Psychology, 19, 39–42.
Crossref   Google Scholar

Bosman, Sander (2019). Women Account for 46% of All Game Enthusiasts: Watching Game Video Content and Esports Has Changed How Women and Men Alike Engage with Games. Newzoo. Dostęp: https://newzoo.com/insights/articles/women-account-for-46-of-all-game-enthusiasts-watching-game-video-content-and-esports-has-changed-how-women-and-men-alike-engage-with-games/ [25.04.2021].   Google Scholar

Chmiel, Łukasz (2018). Różnica pokoleń- stereotypy o grach i graczach. Polskie Radio Czwórka. Dostęp: https://www.polskieradio.pl/10/7128/Artykul/2211045,Roznica-pokolen-stereotypy-o-grach-i-graczach [18.05.2021].   Google Scholar

Christopher, Andrew N., Mull, Melinda S. (2006). Conservative Ideology and Ambivalent Sexism. Psychology of Women Quarterly, 30(2), 223–230.
Crossref   Google Scholar

Christopher, Andrew N., Wojda, Mark R. (2008). Social Dominance Orientation, Right-Wing Authoritarianism, Sexism, and Prejudice Toward Women in the Workforce. Psychology of Women Quarterly, 32(1), 65–73.
Crossref   Google Scholar

Cooper, Joel, Mackie, Diane (1986). Video Games and Aggression in Children. Journal of Applied Social Psychology, 16(8), 726–744.
Crossref   Google Scholar

Duckitt, John (2001). A dual-process cognitive-motivational theory of ideology and prejudice. Advances in Experimental Social Psychology, 33, 41–113.
Crossref   Google Scholar

Feather, Norman T., McKee, Ian R. (2012). Values, Right-Wing Authoritarianism, Social Dominance Orientation, and Ambivalent Attitudes Toward Women. Journal of Applied Social Psychology, 42(10), 2479–2504.
Crossref   Google Scholar

Ferguson, Christopher J. (2015). Do Angry Birds Make for Angry Children? A Meta-Analysis of Video Game Influences on Children’s and Adolescents’ Aggression, Mental Health, Prosocial Behavior, and Academic Performance. Perspectives on Psychological Science, 10(5), 646–666.
Crossref   Google Scholar

Fox, Jesse, Tang, Wai Yen (2014). Sexism in online video games: The role of conformity to masculine norms and social dominance orientation. Computers in Human Behavior, 33, 314–320.
Crossref   Google Scholar

Fox, Jesse, Tang, Wai Yen (2016). Women’s experiences with general and sexual harassment in online video games: Rumination, organizational responsiveness, withdrawal, and coping strategies. New Media & Society, 19(8), 1290–1307.
Crossref   Google Scholar

Gawinkowska, Marta, Paradowski, Michał B., Bilewicz, Michał (2013). Second Language as an Exemptor from Sociocultural Norms. Emotion-Related Language Choice Revisited. PLoS ONE, 8(12): e81225.
Crossref   Google Scholar

Glick, Peter, Fiske, Susan T. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 491–512.
Crossref   Google Scholar

Harrison, Robert L., Drenten, Jenna, Pendarvis, Nicholas (2016). Gamer Girls: Navigating a Subculture of Gender Inequality. Research in Consumer Behavior, 18, 47–64.
Crossref   Google Scholar

Hilgard, Joseph, Engelhardt, Christopher R., Rouder, Jeffrey N. (2017). Overstated evidence for short-term effects of violent games on affect and behavior: A reanalysis of Anderson et al. (2010). Psychological Bulletin, 143(7), 757–774.
Crossref   Google Scholar

Jagayat, Arvin, Choma, Becky L (2021). Cyber-aggression towards women: Measurement and psycholoigcal predictors in gaming communities. Computers in Human Behavior, 120(2021), 106753.
Crossref   Google Scholar

Khandaker, Jonathan (2019). Girl Gamers and Toxicity [praca magisterska, University of Houston].   Google Scholar

Kowert, Rachel, Festl, Ruth, Quandt, Thorsten (2014). Unpopular, Overweight, and Socially Inept: Reconsidering the Stereotype of Online Gamers. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(3), 141–146.
Crossref   Google Scholar

Kwak, Haewoon, Blackburn, Jeremy, Han, Seungyeop (2015). Exploring Cyberbullying and Other Toxic Behavior in Team Competition Online Games. Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’15.
Crossref   Google Scholar

Lapolla, Matthew (2020) Tackling toxicity: identifying and addressing toxic behavior in online video games [praca magisterska, Seton Hall University].   Google Scholar

Markey, Patrick M., Ferguson, Christopher J. (2017). Moral combat: Why the war on violent video games is wrong. Dallas, TX: BenBella Books.   Google Scholar

Martens, Marcus, Shen, Siqi, Iosup, Alexandru, Kuipers, Fernando (2015). Toxicity detection in multiplayer online games. 2015 International Workshop on Network and Systems Support for Games (NetGames).
Crossref   Google Scholar

Monge, Charles K., O’Brien, T. C. (2021) Effects of individual toxic behavior on team performance in League of Legends, Media Psychology.
Crossref   Google Scholar

Neto, Joaquim A. M., Yokoyama, Kazuki M., Becker, Karin (2017). Studying toxic behavior influence and player chat in an online video game. Proceedings of the International Conference on Web Intelligence - WI ’17.
Crossref   Google Scholar

Pietrzak, Janina, Mikołajczak, Małgorzata (2015). Seksizm w Polsce. W: Stefaniak, Anna, Bilewicz, Michał, Winiewski, Mikołaj (red.). Uprzedzenia w Polsce. Warszawa: Liberi Libri, 207-237.   Google Scholar

Pratto, Felicia, Sidanius, Jim, Stallworth, Lisa M., Malle, Bertram F. (1994). Social dominance orientation: A personality variable predicting social and political attitudes. Journal of Personality and Social Psychology, 67(4), 741–763.
Crossref   Google Scholar

Pratto, Felicia, Liu, James H., Levin, Shana, Sidanius, Jim, Shih, Margaret, Bachrach, Hagit, Hegarty, Peter (2000). Social Dominance Orientation and the Legitimization of Inequality Across Cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(3), 369–409.
Crossref   Google Scholar

Soper, D.S. (2021). Indirect Mediation Effect Confidence Interval Calculator . Dostęp: https://www.danielsoper.com/statcalc [01.06.2021].   Google Scholar

Swim, Janet K., Aikin, Kathryn J., Hall, Wayne S., Hunter, Barbara A. (1995). Sexism and racism: Old-fashioned and modern prejudices. Journal of Personality and Social Psychology, 68(2), 199–214.
Crossref   Google Scholar

Tang, Wai Yen, Fox, Jesse (2016). Men’s harassment behavior in online video games: Personality traits and game factors. Aggressive Behavior, 42(6), 513–521.
Crossref   Google Scholar

Tang, Wai Yen, Reer, Felix, Quandt, Thorsten (2020). Investigating sexual harassment in online video games: How personality and context factors are related to toxic sexual behaviors against fellow players. Aggressive Behavior, 46, 127-135.
Crossref   Google Scholar

Tuvblad, Catherine, Baker, Laura A. (2011). Human Aggression Across the Lifespan. Advanves in Genetics, 75, 171–214.
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
2023-10-04

Cited By /
Share

Kostewicz, M. (2023). Model podwójnego procesu i kompetytywność jako predyktory toksyczności w grach komputerowych. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.7721

Michał Kostewicz 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8096-535X