Jak bingują Polacy?
Binge watching przed pandemią i w czasie jej trwania - badania reprezentatywne
Anna Jupowicz-Ginalska
Uniwersytet WarszawskiMałgorzata Kisilowska-Szurmińska
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0001-5733-5424
Łukasz Szurmiński
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0002-2918-6502
Abstrakt
Binge watching to stosunkowo nowa forma konsumpcji treści medialnych, która jednak znalazła już stałe miejsce w repertuarze zachowań odbiorczych widzów. Celem prezentowanego tu projektu było poznanie skali i zróżnicowania binge watchingu wśród polskich internautów. Badanie zrealizowano metodą ilościową (CAWI) na reprezentatywnej grupie polskich internautów w dwóch cyklach - w latach 2020 i 2021. Respondentów pytano m.in. o to czy i jakie treści bingują, a także czy pandemia wpłynęła w jakiś sposób na ich zachowania jako widzów. Wyniki pozwalają określić skalę bingowania, preferowane typy treści, a także potencjalny wpływ pandemii na badane zachowania. Uzyskano tym samym pierwszy pełny, reprezentatywny obraz zjawiska binge watchingu w społeczności polskich internautów.
Słowa kluczowe:
badania odbiorców mediów, badania reprezentatywne - Polska, binge watching, konsumpcja mediówBibliografia
Arend, Ann Kathrin, Blechert, Jens, Pannicke, Björn and Reichenberger, Julia (2021). Increased Screen Use on Days With Increased Perceived COVID-19-Related Confinements – A Day Level Ecological Momentary Assessment Study. Frontiers in Public Health, 8, 1062.
Crossref
Google Scholar
Boursier, Valentina, Musetti, Alessandro, Gioia, Francesca, Flayelle, Maèva, Billieux, Joël and Schimmenti, Adriano (2021). Is watching TV series an adaptive coping strategy during the COVID-19 pandemic? Insights from an Italian community sample. Frontiers in Psychiatry, 12, 554.
Crossref
Google Scholar
CBOS (2021). Korzystanie z internetu. Komunikat z badań 83/2021, [online]. Access: https://www. Google Scholar
cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_083_21.PDF [05.07.2022]. Google Scholar
CBOS (2022). Korzystanie z internetu. Komunikat z badań 77/2022, [online]. Access: https://cbos. Google Scholar
pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF [05.07.2022]. Google Scholar
Dixit, Ayushi, Marthoenis, Marthoenis, Arafat, Yasir S. M., Sharma, Pawan and Kar, Sujita Kumar (2020). Binge watching behavior during COVID 19 pandemic: A cross-sectional, cross-national online survey. Psychiatry Research, 289, 113089.
Crossref
Google Scholar
Flayelle, Maèva, Castro-Calvo, Jesús, Vögele, Claus, Astur, Robert, Ballester-Arnal, Rafael, Challet-Bouju, Gaëlle, Brand, Matthias, Cárdenas, Georgina, Devos, Gaëtan, Elkholy, Hussien, Grall-Bronnec, Marie, James, Richard J. E., Jiménez-Martínez, Martha, Khazaal Yasser, Valizadeh-Haghi, Saeideh, King, Daniel L., Liu, Yueheng, Lochner, Christine and Billieux, Joël (2020). Towards a cross-cultural assessment of binge-watching: Psychometric evaluation of the “watching TV series motives” and “binge-watching engagement and symptoms” questionnaires across nine languages. Computers in Human Behavior, 111, 106410.
Crossref
Google Scholar
Flayelle, Maèva, Maurage, Pierre, Karila, Laurent, Vögele, Claus and Billieux, Joël (2019). Overcoming the unitary exploration of binge-watching: A cluster analytical approach. Journal of Behavioral Addictions, 8(3), 586–602.
Crossref
Google Scholar
Forte, Giuseppe, Favieri, Francesca, Tedeschi, Domenico and Casagrande, Maria (2021). Binge-Watching: Development and Validation of the Binge-Watching Addiction Questionnaire. Behavioral Sciences, 11(2), 27.
Crossref
Google Scholar
Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata, Jupowicz-Ginalska, Anna and Szurmiński, Łukasz (2022). Binge watching jako interdyscyplinarne pole badawcze. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 19, 97–115. DOI: 10.31648/mkks.7583.7018
Crossref
Google Scholar
MediaPanel (2022). Zestawienia tematyczne i funkcjonalne – maj 2022, [online]. Access: https:// Google Scholar
media-panel.pl/pl/aktualnosci/zestawienia-tematyczne-i-funkcjonalne-maj-2022/ [05.07.2022]. Google Scholar
Riddle, Karyn, Peebles, Alanna, Davis, Catasha, Xu, Fangxin and Schroeder, Elizabeth (2018). The addictive potential of television binge watching: Comparing intentional and unintentional binges. Psychology of Popular Media Culture, 7(4), 589.
Crossref
Google Scholar
Rubenking, Bridget and Bracken, Cheryl Campanella (2018). Binge-watching: A suspenseful, emotional, habit. Communication Research Reports, 35(5), 381–391.
Crossref
Google Scholar
Rubenking, Bridget and Bracken, Cheryl Campanella (2021). Binge watching and serial viewing: Comparing new media viewing habits in 2015 and 2020. Addictive Behaviors Reports, 14, 100356.
Crossref
Google Scholar
Sigre-Leirós, Vera, Billieux, Joël, Mohr, Christine, Maurage Pierre, King, Daniel L., Schimmenti, Adriano and Flayelle, Maèva (2022). Binge-Watching in Times of COVID-19: A Longitudinal Examination of Changes in Affect and TV Series Consumption Patterns During Lockdown. Psychology of Popular Media, 12(2), 173–185. DOI: 10.1037/ppm0000390.
Crossref
Google Scholar
Song, Lianlian, Hu, Baixue and Mou, Jian (2021). Investigating consumer binge-watching behavior: A valence framework perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102604.
Crossref
Google Scholar
Starosta, Jolanta, Izydorczyk, Bernadetta and Dobrowolska, Małgorzata (2020). Personality Traits and Motivation as Factors Associated with Symptoms of Problematic Binge-Watching. Sustainability, 12(14), 5810.
Crossref
Google Scholar
Starosta, Jolanta, Izydorczyk, Bernadetta and Lizyńczyk, Sebastian (2019). Characteristics of people’s binge-watching behavior in the “entering into early adulthood” period of life. Health Psychology Report, 7(2), 149–164.
Crossref
Google Scholar
Turner, Graeme (2021). Television studies, we need to talk about “binge-viewing”. Television and New Media, 22(3), 228–240.
Crossref
Google Scholar
Uniwersytet Warszawski
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.