Jak bingują Polacy?

Binge watching przed pandemią i w czasie jej trwania - badania reprezentatywne

Anna Jupowicz-Ginalska

Uniwersytet Warszawski

Małgorzata Kisilowska-Szurmińska

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0001-5733-5424

Łukasz Szurmiński

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-2918-6502


Abstrakt

Binge watching to stosunkowo nowa forma konsumpcji treści medialnych, która jednak znalazła już stałe miejsce w repertuarze zachowań odbiorczych widzów. Celem prezentowanego tu projektu było poznanie skali i zróżnicowania binge watchingu wśród polskich internautów. Badanie zrealizowano metodą ilościową (CAWI) na reprezentatywnej grupie polskich internautów w dwóch cyklach - w latach 2020 i 2021. Respondentów pytano m.in. o to czy i jakie treści bingują, a także czy pandemia wpłynęła w jakiś sposób na ich zachowania jako widzów. Wyniki pozwalają określić skalę bingowania, preferowane typy treści, a także potencjalny wpływ pandemii na badane zachowania.  Uzyskano tym samym pierwszy pełny, reprezentatywny obraz zjawiska binge watchingu w społeczności polskich internautów.


Słowa kluczowe:

badania odbiorców mediów, badania reprezentatywne - Polska, binge watching, konsumpcja mediów


Arend, Ann Kathrin, Blechert, Jens, Pannicke, Björn and Reichenberger, Julia (2021). Increased Screen Use on Days With Increased Perceived COVID-19-Related Confinements – A Day Level Ecological Momentary Assessment Study. Frontiers in Public Health, 8, 1062.
Crossref   Google Scholar

Boursier, Valentina, Musetti, Alessandro, Gioia, Francesca, Flayelle, Maèva, Billieux, Joël and Schimmenti, Adriano (2021). Is watching TV series an adaptive coping strategy during the COVID-19 pandemic? Insights from an Italian community sample. Frontiers in Psychiatry, 12, 554.
Crossref   Google Scholar

CBOS (2021). Korzystanie z internetu. Komunikat z badań 83/2021, [online]. Access: https://www.   Google Scholar

cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_083_21.PDF [05.07.2022].   Google Scholar

CBOS (2022). Korzystanie z internetu. Komunikat z badań 77/2022, [online]. Access: https://cbos.   Google Scholar

pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF [05.07.2022].   Google Scholar

Dixit, Ayushi, Marthoenis, Marthoenis, Arafat, Yasir S. M., Sharma, Pawan and Kar, Sujita Kumar (2020). Binge watching behavior during COVID 19 pandemic: A cross-sectional, cross-national online survey. Psychiatry Research, 289, 113089.
Crossref   Google Scholar

Flayelle, Maèva, Castro-Calvo, Jesús, Vögele, Claus, Astur, Robert, Ballester-Arnal, Rafael, Challet-Bouju, Gaëlle, Brand, Matthias, Cárdenas, Georgina, Devos, Gaëtan, Elkholy, Hussien, Grall-Bronnec, Marie, James, Richard J. E., Jiménez-Martínez, Martha, Khazaal Yasser, Valizadeh-Haghi, Saeideh, King, Daniel L., Liu, Yueheng, Lochner, Christine and Billieux, Joël (2020). Towards a cross-cultural assessment of binge-watching: Psychometric evaluation of the “watching TV series motives” and “binge-watching engagement and symptoms” questionnaires across nine languages. Computers in Human Behavior, 111, 106410.
Crossref   Google Scholar

Flayelle, Maèva, Maurage, Pierre, Karila, Laurent, Vögele, Claus and Billieux, Joël (2019). Overcoming the unitary exploration of binge-watching: A cluster analytical approach. Journal of Behavioral Addictions, 8(3), 586–602.
Crossref   Google Scholar

Forte, Giuseppe, Favieri, Francesca, Tedeschi, Domenico and Casagrande, Maria (2021). Binge-Watching: Development and Validation of the Binge-Watching Addiction Questionnaire. Behavioral Sciences, 11(2), 27.
Crossref   Google Scholar

Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata, Jupowicz-Ginalska, Anna and Szurmiński, Łukasz (2022). Binge watching jako interdyscyplinarne pole badawcze. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 19, 97–115. DOI: 10.31648/mkks.7583.7018
Crossref   Google Scholar

MediaPanel (2022). Zestawienia tematyczne i funkcjonalne – maj 2022, [online]. Access: https://   Google Scholar

media-panel.pl/pl/aktualnosci/zestawienia-tematyczne-i-funkcjonalne-maj-2022/ [05.07.2022].   Google Scholar

Riddle, Karyn, Peebles, Alanna, Davis, Catasha, Xu, Fangxin and Schroeder, Elizabeth (2018). The addictive potential of television binge watching: Comparing intentional and unintentional binges. Psychology of Popular Media Culture, 7(4), 589.
Crossref   Google Scholar

Rubenking, Bridget and Bracken, Cheryl Campanella (2018). Binge-watching: A suspenseful, emotional, habit. Communication Research Reports, 35(5), 381–391.
Crossref   Google Scholar

Rubenking, Bridget and Bracken, Cheryl Campanella (2021). Binge watching and serial viewing: Comparing new media viewing habits in 2015 and 2020. Addictive Behaviors Reports, 14, 100356.
Crossref   Google Scholar

Sigre-Leirós, Vera, Billieux, Joël, Mohr, Christine, Maurage Pierre, King, Daniel L., Schimmenti, Adriano and Flayelle, Maèva (2022). Binge-Watching in Times of COVID-19: A Longitudinal Examination of Changes in Affect and TV Series Consumption Patterns During Lockdown. Psychology of Popular Media, 12(2), 173–185. DOI: 10.1037/ppm0000390.
Crossref   Google Scholar

Song, Lianlian, Hu, Baixue and Mou, Jian (2021). Investigating consumer binge-watching behavior: A valence framework perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102604.
Crossref   Google Scholar

Starosta, Jolanta, Izydorczyk, Bernadetta and Dobrowolska, Małgorzata (2020). Personality Traits and Motivation as Factors Associated with Symptoms of Problematic Binge-Watching. Sustainability, 12(14), 5810.
Crossref   Google Scholar

Starosta, Jolanta, Izydorczyk, Bernadetta and Lizyńczyk, Sebastian (2019). Characteristics of people’s binge-watching behavior in the “entering into early adulthood” period of life. Health Psychology Report, 7(2), 149–164.
Crossref   Google Scholar

Turner, Graeme (2021). Television studies, we need to talk about “binge-viewing”. Television and New Media, 22(3), 228–240.
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
2024-07-02

Cited By /
Share

Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska-Szurmińska, M., & Szurmiński, Łukasz. (2024). Jak bingują Polacy? : Binge watching przed pandemią i w czasie jej trwania - badania reprezentatywne. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (20). https://doi.org/10.31648/mcsc.8878

Anna Jupowicz-Ginalska 
Uniwersytet Warszawski
Małgorzata Kisilowska-Szurmińska 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0001-5733-5424
Łukasz Szurmiński 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-2918-6502