Logopaedics of the 21st century – its own methodology, new research perspectives

Jolanta Panasiuk

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-5666-4899


Abstract

During its sixty-year-long history, Polish logopaedics has become transdisciplinary; it encompasses a separate area of knowledge, has a distinct object of study, uses its own terminology and concepts, has developed standards of diagnostic and therapeutic procedures as well as seeking to become an independent discipline. At the same time, speech therapists aspire to have their profession regulated in the legal system. In Polish logopaedics, the second half of the 20th century was the time of building academic structures and developing programmes for training speech therapists, the period of integration of the professional community, and first of all, the period of developing a distinct research methodology. It is a feature of all scholarly studies that they see some sphere of reality from the perspective of the adopted methodology, documented by theoretical and/or empirical evidence. The article presents limitations resulting from
the current research into speech disorders and outlines research possibilities offered by
the interaction theory embraced as the research paradigm of the 21st century logopaedics.


Keywords:

language behaviours, speech disorders, linguistic competence, linguistic skill, interaction


Bernstein B. (1980): Odtwarzanie kultury. Przekład Z. Bokszański. Warszawa.   Google Scholar

Chomsky N. (1982): Zagadnienia teorii składni. Przekład I. Jakubczak. Wrocław.   Google Scholar

Grabias S. (1997a): Język w zachowaniach społecznych. Lublin.   Google Scholar

Grabias S. (1997b): Mowa i jej zaburzenia. „Audiofonologia” X, s. 9−36.   Google Scholar

Grabias S. (2001): Perspektywy opisu zaburzeń mowy. [W:] Mowa. Teoria. Praktyka. T. 1: Zaburzenia mowy. Red. S. Grabias. Lublin, s. 1143.   Google Scholar

Grabias S. (2007): Język, poznanie, interakcja. [W:] Mowa. Teoria – Praktyka. T. 2: Język, interakcja, zaburzenia mowy. Metodologia badań. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin, s. 355−377.   Google Scholar

Grabias S. (2010/2011): Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. „Logopedia” 39/40, s. 9−34.   Google Scholar

Grabias S. (2012): O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania. [W:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 56−69.   Google Scholar

Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (2015): Wprowadzenie. [W:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 9–11.   Google Scholar

Habermas J. (1999): Teoria działania komunikacyjnego (uwagi wyjaśniające). „Kultura i Społeczeństwo” 30(3), s. 21–44.   Google Scholar

Heinz A. (1988): Język i językoznawstwo. Warszawa.   Google Scholar

Hymes D. (1980): Socjolingwistyka i etnografia mówienia. Przekład K. Biskupski. [W:] Język i społeczeństwo. Red. M. Głowiński. Warszawa, s. 46–54.   Google Scholar

Jakobson R. (1989): W poszukiwaniu istoty języka. Cz. 1. Przekład M.R. Mayenowa. Warszawa.   Google Scholar

Kaczmarek L. (1988): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.   Google Scholar

Michalik M. (2015): Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią. [W:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 32–46.   Google Scholar

Michalik M. (2023): Logopedia jako nauka sensu largo a logopedia jako nauka sensu stricto. Różnicowa refleksja metalogopedyczna. [W:] Logopedia jako nauka 1: Przedmiot i metodologia badań. Red. J. Panasiuk. Warszawa, s. 13−34.   Google Scholar

Mystkowska H. (1970): Właściwości mowy dziecka sześcio-, siedmioletniego. Warszawa.   Google Scholar

Panasiuk J. (2012): Afazja a interakcja. TEKST – metaTEKST – konTEKST. Lublin.   Google Scholar

Panasiuk J. (red.) (2023a): Logopedia jako nauka 1: Przedmiot i metodologia badań. Warszawa.   Google Scholar

Panasiuk J. (2023b): Logopedia dziś – wczoraj – jutro. „Wielkopolski Przegląd Logopedyczny” 1(20), s. 9−17.   Google Scholar

Panasiuk J. (2023c): Jestem normalny/jestem normalna, czyli… Norma, normalność i neuroróżnorodność. [W:] Edukacja dla równości. Przewodnik dla nauczycielek i nauczycieli. Red. U. Majcher-Legawiec. Kraków, s. 10−29.   Google Scholar

Patočka J. (1993): Filozofia kryzysu nauki według Edmunda Husserla i jego koncepcji fenomenologii „świata przeżywanego. Przekład J. Zychowicz. [W:] Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne. Red. Z. Krasnodębski, K. Nellen. Warszawa, s. 25–47.   Google Scholar

Peirce C.S. (1997): Wybór pism semiotycznych. Przekład R. Mirek, A. Nowak. Warszawa.   Google Scholar

Pruszewicz A. (red.) (1992): Foniatria kliniczna. Warszawa.   Google Scholar

Schütz A. (1984): Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. Przekład D. Lachowska. [W:] Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej 1. Red. E. Mokrzycki. Warszawa, s. 137–192.   Google Scholar

Styczek I. (1970): Zarys logopedii. Warszawa.   Google Scholar

Tarkowski Z., Janas-Kaszczyk J. (1991): O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii. Lublin.   Google Scholar


Published
2024-11-30

Cited by

Panasiuk, J. (2024). Logopaedics of the 21st century – its own methodology, new research perspectives. Prace Językoznawcze, 26(4), 5–18. https://doi.org/10.31648/pj.10584

Jolanta Panasiuk 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-5666-4899