When does a speech and language therapist investigate ‘influence’? Experiment as a method in research on speech and language disorders

Ewa Wolańska

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534

Adam Wolański

Badacz niezależny


Abstract

Experiment is one of the fundamental methods in scientific research. It is characterized by a different relationship between the researcher and the researched phenomenon than in observation. During observation, the phenomenon under study remains unchanged. Meanwhile, experiment involves actively modifying the phenomenon which is studied. This enables the understanding of causal relationships (i.e. influence) between components or conditions of the phenomenon under study. Scrutinising influence is becoming increasingly popular in various analyses of speech and language disorders. This article
presents the experimental method specifically in the context of speech therapy research.


Keywords:

speech and language therapy (logopaedics), experimental method, scientific method, speech therapy research methods, influence, speech and language disorders


Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia.   Google Scholar

Aronson E., Ellsworth Ph.C., Carlsmith J.M., Gonzales M.H. (1990): Methods of research in social psychology. 2nd ed. New York.   Google Scholar

Brzeziński J. (1975): Metody badań psychologicznych w zarysie. Poznań.   Google Scholar

Brzeziński J. (1999): Metodologia badań psychologicznych. Wyd. 3. Warszawa.   Google Scholar

Brzeziński J. (2008): Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wyd. 2 popr. Warszawa.   Google Scholar

Dubisz S. (red.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 1. Warszawa.   Google Scholar

Góralski A. (red.) (2009): Metody badań pedagogicznych w zarysie. Warszawa.   Google Scholar

Greenwood E. (1945): Experimental sociology. A study in method. New York.
Crossref   Google Scholar

Grobler A. (2006): Metodologia nauk. Kraków.   Google Scholar

Kerlinger F.N. (1964): Foundations of behavioral research. Educational and psychological inquiry. New York.   Google Scholar

Kerlinger F.N. (1986): Foundations of behavioral research. Educational and psychological inquiry. 3rd ed. New York.   Google Scholar

Łobocki M. (1999): Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków.   Google Scholar

Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków.   Google Scholar

Maszke A.W. (2004): Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów.   Google Scholar

Pieter J. (1975): Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa.   Google Scholar

Pilch T. (1977): Zasady badań pedagogicznych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.   Google Scholar

Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa.   Google Scholar

Rubin A., Babbie E. (1997): Research methods for social work. 3rd ed. Pacific Grove.   Google Scholar

Solomon R.L. (1919): An extension of control group design. „Psychological Bulletin” 46(2), s. 137–150.
Crossref   Google Scholar

Sołoma L. (1995): Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia. Olsztyn.   Google Scholar

Sułek A. (1979): Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa.   Google Scholar

Śliwerski B. (2014): Czy pedagodzy badają wpływ? „Pedagog. Osobisty blog poświęcony pedagogice jako nauce i praktyce społecznej”. Dostępny w internecie: , dostęp: 1.12.2023.   Google Scholar

Tomaszewski T. (1971): Wstęp do psychologii. Warszawa.   Google Scholar

Wolański A. (2021): Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją rozwojową. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu. Warszawa.   Google Scholar

Zaczyński W.P. (1967): Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce. Warszawa.   Google Scholar

Zaczyński W.P. (1968): Praca badawcza nauczyciela. Warszawa.   Google Scholar

Zaczyński W.P. (1995): Praca badawcza nauczyciela. Wyd. 4. Warszawa.   Google Scholar

Żechowska B. (1985): Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice. Skrypt dla studentów pedagogiki. Katowice.   Google Scholar

Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa.   Google Scholar


Published
2024-11-30

Cited by

Wolańska, E., & Wolański, A. (2024). When does a speech and language therapist investigate ‘influence’? Experiment as a method in research on speech and language disorders. Prace Językoznawcze, 26(4), 19–36. https://doi.org/10.31648/pj.10585

Ewa Wolańska 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański 
Badacz niezależny