Word formation skills of Polish-English bilingual children (a study based on selected categories)

Natalia Siudzińska

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-3741-6627


Abstract

The process of acquiring word formation competence in Polish by bilingual children is slower compared to their monolingual peers, especially when their second language is not Slavic. This article presents linguistic challenges faced when mastering selected word formation categories – agent nouns and place names – as regards bilingual children aged 5–9 living permanently in Ireland and concurrently learning Polish and English. This is a continuation of earlier research conducted on modification derivatives (Siudzińska 2021, 2023). Its results were instrumental in identifying differences in the linguistic development of mono- and bilingual children and showcasing techniques used by children when they are unable to form a derivative or recognize the word formation structure of a word. The level of word formation skills of bilingual children was compared with the
skills of Polish-speaking children of the same age living in Poland.


Keywords:

speech development, bilingualism, word formation, mutational derivative


Borowiec H. (2007): Kategorie interpretowania rzeczywistości w języku dzieci. [W:] Język – interakcja – zaburzenia mowy. Metodologia badań. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin, s. 107–132.   Google Scholar

Chmura-Klekotowa M. (1971): Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. „Prace Filologiczne” XXI, s. 103–104.   Google Scholar

Dąbrowska E. (2006): Low-level schemas or general rules? The role of diminutives in the acquisition of Polish case inflections. „Language Sciences” 28, s. 120–135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langsci.2005.02.005.
Crossref   Google Scholar

Baudouin de Courtenay J.N. (1869): Einige Beobachtungen an Kindern. „Beiträge zur vergleichenden Sprachforschung” 6, s. 215–222.   Google Scholar

Baudouin de Courtenay J.N. (1974): Spostrzeżenia nad językiem dziecka. Wybór i opracowanie M. Chmura-Klekotowa. Wrocław.   Google Scholar

Decyk W., Dubisz S. (red.) (1988): Słownik wyrazów polonijnych. Zeszyt próbny. Warszawa.   Google Scholar

Dziurda-Multan A. (2008): Dziecięce sposoby tworzenia nazw. Lublin.   Google Scholar

Garrod S. (2005): Psycholinguistic Research Methods. [W:] Encyclopedia of Language & Linguistics. Red. K. Brown. Wyd. 2. Glasgow, s. 251–257.
Crossref   Google Scholar

Giermakowska A. (2012): Ocena kompetencji słowotwórczej uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. „Szkoła Specjalna” 5, s. 356–366.   Google Scholar

Haman E. (2003): Early productivity in derivation. A case study of diminutives in the acquisition of Polish. „Psychology of Language and Communication” 7/1, s. 37–57.   Google Scholar

Haman E. (2004): Teorie nabywania słowotwórstwa a różnice międzyjęzykowe. „Psychologia Rozwojowa” 9/5, s. 35–48.   Google Scholar

Haman E. (2013): Słowotwórstwo dziecięce w badaniach psycholingwistycznych. Piaseczno.   Google Scholar

Haman E., Bokus B. (2002): Butnik czy szewc? – dziecięce słowotwórstwo. „Przegląd Eureka” 1(6), s. 4–5.   Google Scholar

Grosjean F. (1996): Living with two languages and two cultures. [W:] Cultural and Language Diversity and the Deaf Experience. Red. I. Parasnis. Cambridge.
Crossref   Google Scholar

Grosjean F., Li P. (2013): The Psycholinguistics of Bilingualism. Malden.   Google Scholar

Jędryka B. (2012): Język polski w polonijnej szkole. Warszawa.   Google Scholar

Kaczmarek L. (1953): Kształtowanie się mowy dziecka. „Prace Komisji Filologicznej” XV(2), s. 5–6.   Google Scholar

Kuros-Kowalska K. (2020): Metody stymulowania rozwoju słownictwa w języku polskim u dzieci dwujęzycznych na emigracji. Katowice.   Google Scholar

Lica A., Walencik-Topiłko A., Lica Z. (2018): Nazwy wykonawców czynności – teoria a umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. „Prace Językoznawcze” XX/4, s. 101–120.
Crossref   Google Scholar

Lipińska E. (2013): Polskość w Australii: o dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na Antypodach. Kraków.   Google Scholar

Marciniak-Firadza R. (2018a): Kompetencje słowotwórcze dzieci w normie intelektualnej na przykładzie kategorii nazw narzędzi. „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” LXV, s. 101–117.   Google Scholar

Marciniak-Firadza R. (2018b): Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dziecko na pograniczu normy intelektualnej oraz dziecko w normie i ich kompetencje słowotwórcze (na przykładzie nazw narzędzi) – studium porównawcze trzech przypadków. „Studia Pragmalingwistyczne” X, s. 185–195.   Google Scholar

Marciniak-Firadza R. (2020): Słowo: struktura – znaczenie – kontekst w dziecięcym interpretowaniu rzeczywistości (neologizmy słowotwórcze i semantyczne dzieci w wieku przedszkolnym). [W:] Słowo. Struktura – znaczenie – kontekst. Red. E. Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak. Łódź, s. 269–284.   Google Scholar

Marciniak-Firadza R. (2022): Baraneczka, lejek do lejenia, lokować włosy, czyli o analogii w słowotwórstwie dzieci. [W:] Wokół słów i znaczeń IX. Słowotwórstwo w systemie i tekście. Red. E. Badyda, B. Jędrzejczak. Gdańsk, s. 135–149.   Google Scholar

Muzyka E. (2007): Sposoby interpretowania konstrukcji słowotwórczych przez dzieci niesłyszące. „Logopedia” 36, s. 95–115.   Google Scholar

Muzyka-Furtak E. (2011): Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących. Lublin.   Google Scholar

Muzyka-Furtak E. (2021): Rozwój sprawności słowotwórczych. [W:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Red. A. Domagała, U. Mirecka. T. 1. Gdańsk, s. 188–211.   Google Scholar

Olpińska-Szkiełko M. (2013): Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań glottodydaktycznych. Warszawa.   Google Scholar

Otwinowska A., Banasik N., Białecka-Pikul M., Kiebzak-Mandera D., Kuś K., Miękisz A., Szewczyk J., Cywińska M., Kacprzak A., Karwaia M., Kołak J., Łuniewska M., Mieszkowska K., Wodniecka Z., Haman E. (2012): Dwujęzyczność u progu edukacji szkolnej – interdyscyplinarny projekt badawczy. „Neofilolog” 39/1, s. 7–29. DOI:10.14746/n.2012.39.1.2
Crossref   Google Scholar

Puzynina J. (1966): O pojęciu potencjalnych formacji słowotwórczych. „Poradnik Językowy” 8, s. 329–338.   Google Scholar

Savickienė I. (2003): The acquisition of Lithuanian noun morphology. Wien.
Crossref   Google Scholar

Savickienė I. (2006): Komunikacinė pragmatika ir kalbėjimo situacijos tikslas: deminutyvų vartojimo atvejis. „Kalbos kultura” 79, s. 256–263.   Google Scholar

Siudzińska N. (2021): Kompetencje słowotwórcze polskich dzieci dwujęzycznych mieszkających w Irlandii (na przykładzie nazw osobowych żeńskich). „Orbis Linguarum” 19/3, s. 83–88. DOI: https://doi.org/10.37708/ezs.swu.bg.v19i3.8.
Crossref   Google Scholar

Siudzińska N. (2023): Kompetencje słowotwórcze polskich dzieci dwujęzycznych mieszkających w Irlandii (na przykładzie derywatów modyfikacyjnych). „Prace Filologiczne” 78, s. 359–372. DOI: https://doi.org/10.32798/pf.1216.
Crossref   Google Scholar

Siudzińska N., Jankowska E. (2022): Nabywanie umiejętności słowotwórczych przez dzieci w wieku od 3 do 6 lat (na przykładzie nomina agentis). „Slavistica Vilnensis” 67(1), s. 131–146. DOI: https://doi.org/10.15388/SlavViln.2022.67(1).88.
Crossref   Google Scholar

Synowiec H. (1985): Rozwój słownictwa nazywającego cechy osobowości w języku dzieci i młodzieży. Katowice.   Google Scholar

Szuman S. (1968): O rozwoju języka i myślenia dziecka. Warszawa.   Google Scholar

Szurek M. (2021): Kreatywność językowa dzieci w wieku przedszkolnym. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 33, s. 65–80.
Crossref   Google Scholar

Zarębina M. (1965): Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław.   Google Scholar

Żurek A. (2018): Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech. Kraków.   Google Scholar


Published
2025-03-22

Cited by
Crossref
0
Scopus
0

Siudzińska, N. (2025). Word formation skills of Polish-English bilingual children (a study based on selected categories). Prace Językoznawcze, 27(1), 77–93. https://doi.org/10.31648/pj.10947

Natalia Siudzińska 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-3741-6627