Word formation skills of Polish-English bilingual children (a study based on selected categories)
Abstract
The process of acquiring word formation competence in Polish by bilingual children is slower compared to their monolingual peers, especially when their second language is not Slavic. This article presents linguistic challenges faced when mastering selected word formation categories – agent nouns and place names – as regards bilingual children aged 5–9 living permanently in Ireland and concurrently learning Polish and English. This is a continuation of earlier research conducted on modification derivatives (Siudzińska 2021, 2023). Its results were instrumental in identifying differences in the linguistic development of mono- and bilingual children and showcasing techniques used by children when they are unable to form a derivative or recognize the word formation structure of a word. The level of word formation skills of bilingual children was compared with the
skills of Polish-speaking children of the same age living in Poland.
Keywords:
speech development, bilingualism, word formation, mutational derivativeReferences
Borowiec H. (2007): Kategorie interpretowania rzeczywistości w języku dzieci. [W:] Język – interakcja – zaburzenia mowy. Metodologia badań. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin, s. 107–132. Google Scholar
Chmura-Klekotowa M. (1971): Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. „Prace Filologiczne” XXI, s. 103–104. Google Scholar
Dąbrowska E. (2006): Low-level schemas or general rules? The role of diminutives in the acquisition of Polish case inflections. „Language Sciences” 28, s. 120–135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langsci.2005.02.005.
Crossref
Google Scholar
Baudouin de Courtenay J.N. (1869): Einige Beobachtungen an Kindern. „Beiträge zur vergleichenden Sprachforschung” 6, s. 215–222. Google Scholar
Baudouin de Courtenay J.N. (1974): Spostrzeżenia nad językiem dziecka. Wybór i opracowanie M. Chmura-Klekotowa. Wrocław. Google Scholar
Decyk W., Dubisz S. (red.) (1988): Słownik wyrazów polonijnych. Zeszyt próbny. Warszawa. Google Scholar
Dziurda-Multan A. (2008): Dziecięce sposoby tworzenia nazw. Lublin. Google Scholar
Garrod S. (2005): Psycholinguistic Research Methods. [W:] Encyclopedia of Language & Linguistics. Red. K. Brown. Wyd. 2. Glasgow, s. 251–257.
Crossref
Google Scholar
Giermakowska A. (2012): Ocena kompetencji słowotwórczej uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. „Szkoła Specjalna” 5, s. 356–366. Google Scholar
Haman E. (2003): Early productivity in derivation. A case study of diminutives in the acquisition of Polish. „Psychology of Language and Communication” 7/1, s. 37–57. Google Scholar
Haman E. (2004): Teorie nabywania słowotwórstwa a różnice międzyjęzykowe. „Psychologia Rozwojowa” 9/5, s. 35–48. Google Scholar
Haman E. (2013): Słowotwórstwo dziecięce w badaniach psycholingwistycznych. Piaseczno. Google Scholar
Haman E., Bokus B. (2002): Butnik czy szewc? – dziecięce słowotwórstwo. „Przegląd Eureka” 1(6), s. 4–5. Google Scholar
Grosjean F. (1996): Living with two languages and two cultures. [W:] Cultural and Language Diversity and the Deaf Experience. Red. I. Parasnis. Cambridge.
Crossref
Google Scholar
Grosjean F., Li P. (2013): The Psycholinguistics of Bilingualism. Malden. Google Scholar
Jędryka B. (2012): Język polski w polonijnej szkole. Warszawa. Google Scholar
Kaczmarek L. (1953): Kształtowanie się mowy dziecka. „Prace Komisji Filologicznej” XV(2), s. 5–6. Google Scholar
Kuros-Kowalska K. (2020): Metody stymulowania rozwoju słownictwa w języku polskim u dzieci dwujęzycznych na emigracji. Katowice. Google Scholar
Lica A., Walencik-Topiłko A., Lica Z. (2018): Nazwy wykonawców czynności – teoria a umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. „Prace Językoznawcze” XX/4, s. 101–120.
Crossref
Google Scholar
Lipińska E. (2013): Polskość w Australii: o dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na Antypodach. Kraków. Google Scholar
Marciniak-Firadza R. (2018a): Kompetencje słowotwórcze dzieci w normie intelektualnej na przykładzie kategorii nazw narzędzi. „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” LXV, s. 101–117. Google Scholar
Marciniak-Firadza R. (2018b): Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dziecko na pograniczu normy intelektualnej oraz dziecko w normie i ich kompetencje słowotwórcze (na przykładzie nazw narzędzi) – studium porównawcze trzech przypadków. „Studia Pragmalingwistyczne” X, s. 185–195. Google Scholar
Marciniak-Firadza R. (2020): Słowo: struktura – znaczenie – kontekst w dziecięcym interpretowaniu rzeczywistości (neologizmy słowotwórcze i semantyczne dzieci w wieku przedszkolnym). [W:] Słowo. Struktura – znaczenie – kontekst. Red. E. Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak. Łódź, s. 269–284. Google Scholar
Marciniak-Firadza R. (2022): Baraneczka, lejek do lejenia, lokować włosy, czyli o analogii w słowotwórstwie dzieci. [W:] Wokół słów i znaczeń IX. Słowotwórstwo w systemie i tekście. Red. E. Badyda, B. Jędrzejczak. Gdańsk, s. 135–149. Google Scholar
Muzyka E. (2007): Sposoby interpretowania konstrukcji słowotwórczych przez dzieci niesłyszące. „Logopedia” 36, s. 95–115. Google Scholar
Muzyka-Furtak E. (2011): Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących. Lublin. Google Scholar
Muzyka-Furtak E. (2021): Rozwój sprawności słowotwórczych. [W:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Red. A. Domagała, U. Mirecka. T. 1. Gdańsk, s. 188–211. Google Scholar
Olpińska-Szkiełko M. (2013): Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań glottodydaktycznych. Warszawa. Google Scholar
Otwinowska A., Banasik N., Białecka-Pikul M., Kiebzak-Mandera D., Kuś K., Miękisz A., Szewczyk J., Cywińska M., Kacprzak A., Karwaia M., Kołak J., Łuniewska M., Mieszkowska K., Wodniecka Z., Haman E. (2012): Dwujęzyczność u progu edukacji szkolnej – interdyscyplinarny projekt badawczy. „Neofilolog” 39/1, s. 7–29. DOI:10.14746/n.2012.39.1.2
Crossref
Google Scholar
Puzynina J. (1966): O pojęciu potencjalnych formacji słowotwórczych. „Poradnik Językowy” 8, s. 329–338. Google Scholar
Savickienė I. (2003): The acquisition of Lithuanian noun morphology. Wien.
Crossref
Google Scholar
Savickienė I. (2006): Komunikacinė pragmatika ir kalbėjimo situacijos tikslas: deminutyvų vartojimo atvejis. „Kalbos kultura” 79, s. 256–263. Google Scholar
Siudzińska N. (2021): Kompetencje słowotwórcze polskich dzieci dwujęzycznych mieszkających w Irlandii (na przykładzie nazw osobowych żeńskich). „Orbis Linguarum” 19/3, s. 83–88. DOI: https://doi.org/10.37708/ezs.swu.bg.v19i3.8.
Crossref
Google Scholar
Siudzińska N. (2023): Kompetencje słowotwórcze polskich dzieci dwujęzycznych mieszkających w Irlandii (na przykładzie derywatów modyfikacyjnych). „Prace Filologiczne” 78, s. 359–372. DOI: https://doi.org/10.32798/pf.1216.
Crossref
Google Scholar
Siudzińska N., Jankowska E. (2022): Nabywanie umiejętności słowotwórczych przez dzieci w wieku od 3 do 6 lat (na przykładzie nomina agentis). „Slavistica Vilnensis” 67(1), s. 131–146. DOI: https://doi.org/10.15388/SlavViln.2022.67(1).88.
Crossref
Google Scholar
Synowiec H. (1985): Rozwój słownictwa nazywającego cechy osobowości w języku dzieci i młodzieży. Katowice. Google Scholar
Szuman S. (1968): O rozwoju języka i myślenia dziecka. Warszawa. Google Scholar
Szurek M. (2021): Kreatywność językowa dzieci w wieku przedszkolnym. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 33, s. 65–80.
Crossref
Google Scholar
Zarębina M. (1965): Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław. Google Scholar
Żurek A. (2018): Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech. Kraków. Google Scholar