Virals and youth speak

Anna Wileczek

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://orcid.org/0000-0002-9851-6114


Abstract

The article examines the phenomenon of (verbal) virals in the informal online discourse of young people. Multi-word structures, with the status of minimal text or quotation and an undefined (contextual) genological status (sayings, retorts, comments), when excerpted from their original context gain popularity through numerous shares, comedic transformations, and ironic parodies. Hence, it becomes essential to determine the performative process (community creation) that contributes to the viral nature of a particular structure. Using methods of cultural cartography and semantic-pragmatic analysis, the article identifies and discusses examples of functions through which the content influences the audience (playful, identity-forming, tribal, educational, creative, affect regulatory, and inspiring-motivational).


Keywords:

verbal virals, youth speak, social media


Austin J.L. (1962): How to Do Things with Words. Londyn.   Google Scholar

Bachtin M. (1986): Estetyka twórczości słownej. Przekład D. Ulicka. Warszawa.   Google Scholar

Bartmiński J. (2004/2005): Pytania o przedmiot językoznawstwa: pojęcia językowego obrazu świata i tekstu w perspektywie polonistyki integralnej. „Postscriptum Polonistyczne” 1–2 (48–49), s. 114–125.   Google Scholar

Berger J. (2013): Contagious: Why Things Catch On. California.   Google Scholar

Bucher H.J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interpretacja. Teoretyczne   Google Scholar

i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. J. Jarosz, R. Opiłowski, P. Staniewski. Wrocław–Drezno, s. 79–112.   Google Scholar

Bucki R. (2019): Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści. Warszawa.   Google Scholar

Burkacka I. (2016): Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury. „Poznańskie Studia Językoznawcze” 32, s. 75–91.
Crossref   Google Scholar

Chlebda W. (2005): Szkice o skrzydlatych słowach. Opole.   Google Scholar

Chlebda W. (2018): Czy mikroteksty mogą być obiektami frazeografii (przekładowej)? [W:] Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. T. VII: Frazeologia z perspektywy językoznawcy i tłumacza. Red. A. Pstyga. Gdańsk, s. 40–53.   Google Scholar

Deka S. (2006): O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich. [W:] Oblicza komunikacji. Red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska. Wrocław, s. 160–179.   Google Scholar

Dziemidok B. (2011): O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk.   Google Scholar

EK (2022): Teksty z TikToka, które zawładnęły aplikacją, , dostęp: 23.08.2023.   Google Scholar

Flynn P. (2021): Superfani. Proste sposoby jak się wyróżnić, wyhodować swoje plemię i odnieść sukces w biznesie. Przekład A. Rosiak. Warszawa.   Google Scholar

Gołębiewska M. (2021): Język i działanie. Performatywność słowa według Karola Irzykowskiego. „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 34(2), , dostęp: 22.10.2023.   Google Scholar

Grabias S. (2003): Język w zachowaniach społecznych. Lublin.   Google Scholar

Kaca P. (2021): Sny z betonu. Słupsk.   Google Scholar

Kamińska M. (2011): Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań.   Google Scholar

Lapis W., Wierzchoń P. (2003): Rekurencja jako narzędzie do tworzenia segmentów językowych współczesnej polszczyzny. „Investigationes Linguistica” IX, s. 31–38.
Crossref   Google Scholar

Lewicki A.M. (2003): Uwagi o problemie „skrzydlatych słów”. [W:] Studia z teorii frazeologii. Red. A.M. Lewicki. Łask, s. 301–305.   Google Scholar

Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2(69), s. 33–42.
Crossref   Google Scholar

Malczyk M. (2022): TV Kongo przejmuje polskiego Twicha, , dostęp: 23.11.2023.   Google Scholar

Michalak P., Daszkiewicz D., Musz A. (2009): Marketing wirusowy w internecie. Gliwice.   Google Scholar

Pajdzińska A. (2004): Wielonurtowość współczesnych badań frazeologicznych. „Poradnik Językowy” 2, s. 27–38.   Google Scholar

Penenberg A. (2008): Ning’s infinite ambition. Nowy York.   Google Scholar

Pinet S. (2017): Diagrammatic thought in medieval literature. [W:] Literature and cartography. Theories, histories, genres. Red. A. Engberg-Pedersen. Cambridge. s. 173–197.
Crossref   Google Scholar

Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.   Google Scholar

Subramani R., Rajagopalan B. (2003): Knowledge-Sharing and Influence in Online Social Networks via Viral Marketing. „Communications of the ACM” 8(12), s. 300–307.
Crossref   Google Scholar

Szlendak T., Olechnicki K. (2017): Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa.   Google Scholar

Szpila G. (2003): Krótko o przysłowiu. Kraków.   Google Scholar

Walczak M. (2021): Jak różne generacje korzystają z social mediów?, , dostęp: 14.09.2023.   Google Scholar

Wileczek A. (2018): Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych. Warszawa.   Google Scholar


Published
2025-03-22

Cited by
Crossref
0
Scopus
0

Wileczek, A. . (2025). Virals and youth speak. Prace Językoznawcze, 27(1), 131–147. https://doi.org/10.31648/pj.10950

Anna Wileczek 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://orcid.org/0000-0002-9851-6114