Virals and youth speak
Abstract
The article examines the phenomenon of (verbal) virals in the informal online discourse of young people. Multi-word structures, with the status of minimal text or quotation and an undefined (contextual) genological status (sayings, retorts, comments), when excerpted from their original context gain popularity through numerous shares, comedic transformations, and ironic parodies. Hence, it becomes essential to determine the performative process (community creation) that contributes to the viral nature of a particular structure. Using methods of cultural cartography and semantic-pragmatic analysis, the article identifies and discusses examples of functions through which the content influences the audience (playful, identity-forming, tribal, educational, creative, affect regulatory, and inspiring-motivational).
Keywords:
verbal virals, youth speak, social mediaReferences
Austin J.L. (1962): How to Do Things with Words. Londyn. Google Scholar
Bachtin M. (1986): Estetyka twórczości słownej. Przekład D. Ulicka. Warszawa. Google Scholar
Bartmiński J. (2004/2005): Pytania o przedmiot językoznawstwa: pojęcia językowego obrazu świata i tekstu w perspektywie polonistyki integralnej. „Postscriptum Polonistyczne” 1–2 (48–49), s. 114–125. Google Scholar
Berger J. (2013): Contagious: Why Things Catch On. California. Google Scholar
Bucher H.J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interpretacja. Teoretyczne Google Scholar
i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. J. Jarosz, R. Opiłowski, P. Staniewski. Wrocław–Drezno, s. 79–112. Google Scholar
Bucki R. (2019): Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści. Warszawa. Google Scholar
Burkacka I. (2016): Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury. „Poznańskie Studia Językoznawcze” 32, s. 75–91.
Crossref
Google Scholar
Chlebda W. (2005): Szkice o skrzydlatych słowach. Opole. Google Scholar
Chlebda W. (2018): Czy mikroteksty mogą być obiektami frazeografii (przekładowej)? [W:] Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. T. VII: Frazeologia z perspektywy językoznawcy i tłumacza. Red. A. Pstyga. Gdańsk, s. 40–53. Google Scholar
Deka S. (2006): O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich. [W:] Oblicza komunikacji. Red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska. Wrocław, s. 160–179. Google Scholar
Dziemidok B. (2011): O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk. Google Scholar
EK (2022): Teksty z TikToka, które zawładnęły aplikacją, , dostęp: 23.08.2023. Google Scholar
Flynn P. (2021): Superfani. Proste sposoby jak się wyróżnić, wyhodować swoje plemię i odnieść sukces w biznesie. Przekład A. Rosiak. Warszawa. Google Scholar
Gołębiewska M. (2021): Język i działanie. Performatywność słowa według Karola Irzykowskiego. „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 34(2), , dostęp: 22.10.2023. Google Scholar
Grabias S. (2003): Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Google Scholar
Kaca P. (2021): Sny z betonu. Słupsk. Google Scholar
Kamińska M. (2011): Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań. Google Scholar
Lapis W., Wierzchoń P. (2003): Rekurencja jako narzędzie do tworzenia segmentów językowych współczesnej polszczyzny. „Investigationes Linguistica” IX, s. 31–38.
Crossref
Google Scholar
Lewicki A.M. (2003): Uwagi o problemie „skrzydlatych słów”. [W:] Studia z teorii frazeologii. Red. A.M. Lewicki. Łask, s. 301–305. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2(69), s. 33–42.
Crossref
Google Scholar
Malczyk M. (2022): TV Kongo przejmuje polskiego Twicha, , dostęp: 23.11.2023. Google Scholar
Michalak P., Daszkiewicz D., Musz A. (2009): Marketing wirusowy w internecie. Gliwice. Google Scholar
Pajdzińska A. (2004): Wielonurtowość współczesnych badań frazeologicznych. „Poradnik Językowy” 2, s. 27–38. Google Scholar
Penenberg A. (2008): Ning’s infinite ambition. Nowy York. Google Scholar
Pinet S. (2017): Diagrammatic thought in medieval literature. [W:] Literature and cartography. Theories, histories, genres. Red. A. Engberg-Pedersen. Cambridge. s. 173–197.
Crossref
Google Scholar
Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków. Google Scholar
Subramani R., Rajagopalan B. (2003): Knowledge-Sharing and Influence in Online Social Networks via Viral Marketing. „Communications of the ACM” 8(12), s. 300–307.
Crossref
Google Scholar
Szlendak T., Olechnicki K. (2017): Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa. Google Scholar
Szpila G. (2003): Krótko o przysłowiu. Kraków. Google Scholar
Walczak M. (2021): Jak różne generacje korzystają z social mediów?, , dostęp: 14.09.2023. Google Scholar
Wileczek A. (2018): Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych. Warszawa. Google Scholar