“It’s complicated” – on communicative relations on the Internet and their determinants (a case study)
Alina Naruszewicz-Duchlińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWMhttps://orcid.org/0000-0002-6214-5454
Abstract
This article analyses the causes, course, and consequences of communicative interactions on the Internet, particularly when verbal exchanges between a content creator and their online audience shift from being neutral and factual to becoming either a verbal conflict or a display of individual and collective support for the creator who perceives themselves as threatened. The point of departure for this discussion is the video “Nie czuję się bezpiecznie na YouTubie” [I don’t feel safe on YouTube] published on November 13, 2023, on the channel “Uwaga! Naukowy bełkot” [Attention! Scientific gibberish] by its founder, scientist, and science communicator Dawid Myśliwiec. The paper explores the dynamics within the triangle of the sender (content creator) – the medium (social media platform) – the audience (commenters) as contextual factors shaping both the creation of the message
and its reception. It also identifies and categorizes the types of verbal reactions elicited
from the audience.
Keywords:
communicative relations, hate speech, online content creators, verbal aggression, online empathy, YouTube as a social mediumReferences
Bryant L.V. (2020): The YouTube Algorithm and the Alt-Right Filter Bubble, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/opis-2020-0007/html, dostęp: 08.04.2025. Google Scholar
Cyrek B. (2020): YouTube jako serwis społecznościowy – w stronę klasyfikacji witryny. „Zarządzanie Mediami”, t. 8, nr 2, s. 119–152.
Crossref
Google Scholar
Dąbkowska A. (2019): Od prywatnego do publicznego. Zwierzenie tradycyjne i zwierzenie w sieci. Warszawa. Google Scholar
Eves D. (2021): The YouTube Formula: How Anyone Can Unlock the Algorithm to Drive Views, Build an Audience, and Grow Revenue. Hoboken. Google Scholar
Kaczorowska U. (2024): Algorytmy YouTube rekomendują mniej ekstremistycznych treści, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C100890%2Calgorytmy-youtube-rekomenduja-mniej-ekstremistycznych-tresci.html, dostęp: 08.04.2025. Google Scholar
Karpman S. (1968): Fairy tales and script drama analysis. „Transactional Analysis Bulletin” nr 7 (26), s. 39–43. Cyt. za: https://calisphere.org/item/52ceb48d-c76a-4df3-934d-88d7096f3b29/, dostęp: 11.06.2025. Google Scholar
Kosińska O. (2019): Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną. „Kultura Współczesna” 1(104), s. 99–111. Google Scholar
Naruszewicz-Duchlińska A. (2014): Intencjonalne językowe zakłócenia komunikacji internetowej (trolling, flaming, hejting). „Prace Językoznawcze” XVI/4, s. 89–97. Google Scholar
Yin R.K. (2014): Case study research. Design and methods (5th ed.). Thousand Oaks. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-6214-5454
