Didactic narrative strategies at A1/A2 level. Linguistic and cultural education within the framework of the “Polish language beyond borders” project

Małgorzata Rzeszutko

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-5416-3724

Monika Gabryś-Sławińska

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-8611-3978


Abstract

The aim of the article is to present didactic narrative strategies applied at the A1/A2 level in a group of adults of Polish origin living in Brazil (a case study). The beneficiaries of the “Polish language beyond borders” project learnt the Polish language and culture in an integrated way with the use of the series of educational videos entitled Lublin snapshots and educational packages accompanying them. Learning a language through the presentation of culture and contact with it produces the most optimal results. This type of didactic approach is in line with Content and Language Integrated Learning (CLIL Education), which offers a student’s overall development involving sociological, intellectual and emotional aspects. The applied didactic narrative strategies such as: SATISFACTION, DIALOGUE, CHALLENGE and MULTICULTURALISM created an opportunity for the learners to form independent utterances based on authentic communicative situations. The educational task was to shape and develop both receptive and productive skills, with emphasis on listening, speaking and reading practice. The implementation of the four didactic narrative strategies facilitated an interesting way of transferring linguistic and cultural knowledge, properly motivating students, enhancing their linguistic and cultural creativity as well as guiding them in getting acquainted with cultural realities. All this made it possible to create A SATISFACTORY DIALOGUE in the context of the CHALLENGES OF MULTICULTURALISM.


Keywords:

didactic narrative strategy, glottodidactics, linguistic and cultural education


Carr D. (2003): Making sense of education: an introduction to the philosophy and theory of education. London.   Google Scholar

Coyle D., Hood P., Marsh D. (2010): Content and Language Integrated Learning. Cambridge.   Google Scholar

Czerkies T. (2012): Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej). Kraków.   Google Scholar

Frejlich A. (2021): Królewska kaplica Trójcy Świętej. [W:] Muzeum Narodowe w Lublinie. Przewodnik. Kaplica Trójcy Świętej, galerie, donżon. Lublin, pp. 6–14.   Google Scholar

Garncarek P. (2006): Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Warszawa.   Google Scholar

Gębal P., Miodunka W. (2020): Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Warszawa.   Google Scholar

Handzel A. (2014): Content and Language Integrated Learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych. “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, pp. 145–153.
Crossref   Google Scholar

Humboldt W. (2001): Rozmaitość języków a rozwój umysłowy ludzkości. Przekład E.M. Kowalska. Lublin.   Google Scholar

Janowska I. (2011): Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Kraków.   Google Scholar

Janowska I. (2019): Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków.
Crossref   Google Scholar

Janus-Sitarz A. (2013): Polskie i europejskie doświadczenie pedagogiki CLIL (Content and Language Integrated Learning). [W:] Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (eds). Vol. 1. Lublin, pp. 231–241.   Google Scholar

Komorowska H. (2003): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.   Google Scholar

Kotorova E. (2021): Methodology of Cross-Cultural Description of Speech Behaviour: A Case Study of INVITATION in German and Russian Discourse. “GEMA Online® Journal of Language Studies” 21(1).
Crossref   Google Scholar

Lipińska E. (2006): Nauczanie „zintegrowane” – autorski program tematyczny. [W:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego. E. Lipińska, A. Seretny (eds). Kraków, pp. 177–187.   Google Scholar

Makarewicz R. (2016): CLIL w nauczaniu języka ojczystego jako drugiego. Podstawy teoretyczne i rozwiązania dydaktyczne. [W:] Z problematyki kształcenia językowego. E. Awramiuk, M. Karolczuk (eds). Białystok, pp. 55–68.   Google Scholar

Muszyńska B., Papaja K. (2019): Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Content and language integrated learning (CLIL). Wprowadzenie. Warszawa.   Google Scholar

Nunan D. (1999): Second Language Teaching & Learning. Boston.   Google Scholar

Papaja K. (2024): A Reflective CLIL Teacher: A Way to Enrich the CLIL Teaching Professional Practice in the Polish Context. Leiden.
Crossref   Google Scholar

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 (2011). I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (eds). Kraków.   Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M. (2014): Język polski czy polskawy? – kształcenie językowe w dobie zmian językowo-kulturowych. [W:] Z problematyki kształcenia językowego. Vol. V. E. Awramiuk (ed.). Białystok, pp. 135–159.   Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M. (2016a): Pedagogika CLIL, czyli o nauczaniu językowo-przedmiotowym na lektoracie języka polskiego jako obcego. [W:] Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje. Vol. 1. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (eds). Lublin, pp. 331–347.   Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M. (2016b): Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL. “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, Vol. 23, pp. 97–115.
Crossref   Google Scholar

Rzeszutko M.: Edukacyjne strategie narracyjne (zarys problematyki) (in print).   Google Scholar

Sapir E. (1978): Kultura, język, osobowość. Przekład B. Stanosz, R. Zimand. Warszawa.   Google Scholar

Tokarski R. (2014): Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin.   Google Scholar

Whorf B.L. (1982): Język, myślenie, rzeczywistość. Przekład T. Hołówka. Warszawa.   Google Scholar

Zarzycka G. (2019): Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej. “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, Vol. 26, pp. 425–442.
Crossref   Google Scholar

Zienkiewicz A. (2007): Studium mediacji. Od teorii ku praktyce. Warszawa.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2015): Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice.   Google Scholar

, access: 17.07.2025.   Google Scholar

, access: 17.07.2025.   Google Scholar


Published
2025-12-11

Cited by

Rzeszutko, M., & Gabryś-Sławińska , M. (2025). Didactic narrative strategies at A1/A2 level. Linguistic and cultural education within the framework of the “Polish language beyond borders” project. Papers in Linguistics, 27(4), 107–127. https://doi.org/10.31648/pj.11842

Małgorzata Rzeszutko 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-5416-3724
Monika Gabryś-Sławińska  
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-8611-3978