Didactic narrative strategies at A1/A2 level. Linguistic and cultural education within the framework of the “Polish language beyond borders” project
Małgorzata Rzeszutko
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0002-5416-3724
Monika Gabryś-Sławińska
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0001-8611-3978
Abstract
The aim of the article is to present didactic narrative strategies applied at the A1/A2 level in a group of adults of Polish origin living in Brazil (a case study). The beneficiaries of the “Polish language beyond borders” project learnt the Polish language and culture in an integrated way with the use of the series of educational videos entitled Lublin snapshots and educational packages accompanying them. Learning a language through the presentation of culture and contact with it produces the most optimal results. This type of didactic approach is in line with Content and Language Integrated Learning (CLIL Education), which offers a student’s overall development involving sociological, intellectual and emotional aspects. The applied didactic narrative strategies such as: SATISFACTION, DIALOGUE, CHALLENGE and MULTICULTURALISM created an opportunity for the learners to form independent utterances based on authentic communicative situations. The educational task was to shape and develop both receptive and productive skills, with emphasis on listening, speaking and reading practice. The implementation of the four didactic narrative strategies facilitated an interesting way of transferring linguistic and cultural knowledge, properly motivating students, enhancing their linguistic and cultural creativity as well as guiding them in getting acquainted with cultural realities. All this made it possible to create A SATISFACTORY DIALOGUE in the context of the CHALLENGES OF MULTICULTURALISM.
Keywords:
didactic narrative strategy, glottodidactics, linguistic and cultural educationReferences
Carr D. (2003): Making sense of education: an introduction to the philosophy and theory of education. London. Google Scholar
Coyle D., Hood P., Marsh D. (2010): Content and Language Integrated Learning. Cambridge. Google Scholar
Czerkies T. (2012): Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej). Kraków. Google Scholar
Frejlich A. (2021): Królewska kaplica Trójcy Świętej. [W:] Muzeum Narodowe w Lublinie. Przewodnik. Kaplica Trójcy Świętej, galerie, donżon. Lublin, pp. 6–14. Google Scholar
Garncarek P. (2006): Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Warszawa. Google Scholar
Gębal P., Miodunka W. (2020): Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Warszawa. Google Scholar
Handzel A. (2014): Content and Language Integrated Learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych. “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, pp. 145–153.
Crossref
Google Scholar
Humboldt W. (2001): Rozmaitość języków a rozwój umysłowy ludzkości. Przekład E.M. Kowalska. Lublin. Google Scholar
Janowska I. (2011): Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Kraków. Google Scholar
Janowska I. (2019): Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków.
Crossref
Google Scholar
Janus-Sitarz A. (2013): Polskie i europejskie doświadczenie pedagogiki CLIL (Content and Language Integrated Learning). [W:] Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (eds). Vol. 1. Lublin, pp. 231–241. Google Scholar
Komorowska H. (2003): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa. Google Scholar
Kotorova E. (2021): Methodology of Cross-Cultural Description of Speech Behaviour: A Case Study of INVITATION in German and Russian Discourse. “GEMA Online® Journal of Language Studies” 21(1).
Crossref
Google Scholar
Lipińska E. (2006): Nauczanie „zintegrowane” – autorski program tematyczny. [W:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego. E. Lipińska, A. Seretny (eds). Kraków, pp. 177–187. Google Scholar
Makarewicz R. (2016): CLIL w nauczaniu języka ojczystego jako drugiego. Podstawy teoretyczne i rozwiązania dydaktyczne. [W:] Z problematyki kształcenia językowego. E. Awramiuk, M. Karolczuk (eds). Białystok, pp. 55–68. Google Scholar
Muszyńska B., Papaja K. (2019): Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Content and language integrated learning (CLIL). Wprowadzenie. Warszawa. Google Scholar
Nunan D. (1999): Second Language Teaching & Learning. Boston. Google Scholar
Papaja K. (2024): A Reflective CLIL Teacher: A Way to Enrich the CLIL Teaching Professional Practice in the Polish Context. Leiden.
Crossref
Google Scholar
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 (2011). I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (eds). Kraków. Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M. (2014): Język polski czy polskawy? – kształcenie językowe w dobie zmian językowo-kulturowych. [W:] Z problematyki kształcenia językowego. Vol. V. E. Awramiuk (ed.). Białystok, pp. 135–159. Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M. (2016a): Pedagogika CLIL, czyli o nauczaniu językowo-przedmiotowym na lektoracie języka polskiego jako obcego. [W:] Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje. Vol. 1. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (eds). Lublin, pp. 331–347. Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M. (2016b): Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL. “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, Vol. 23, pp. 97–115.
Crossref
Google Scholar
Rzeszutko M.: Edukacyjne strategie narracyjne (zarys problematyki) (in print). Google Scholar
Sapir E. (1978): Kultura, język, osobowość. Przekład B. Stanosz, R. Zimand. Warszawa. Google Scholar
Tokarski R. (2014): Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin. Google Scholar
Whorf B.L. (1982): Język, myślenie, rzeczywistość. Przekład T. Hołówka. Warszawa. Google Scholar
Zarzycka G. (2019): Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej. “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, Vol. 26, pp. 425–442.
Crossref
Google Scholar
Zienkiewicz A. (2007): Studium mediacji. Od teorii ku praktyce. Warszawa. Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (2015): Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice. Google Scholar
, access: 17.07.2025. Google Scholar
, access: 17.07.2025. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-5416-3724
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-8611-3978
