Articulaton disorders and physiological functions of stomatognathic system among students of primary school

Agnieszka Banaszkiewicz

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-5630-7237


Abstract

Dysfunctions of the stomatognathic system, such as inappropriate breathing, swallowing
or chewing function, may lead to speech defects due to lowered muscle tension
or motor efficiency, especially of the tongue or lips.
This paper presents the findings of the logopedic research conducted on 115 students
sixth graders, constituting the entire population in the examined age groups. The results
indicate a high number of articulatory disorders − 83%. Functional abnormalities were
found in a smaller number of the examined students, respectively: breathing disfunction
– 18 per cent, swallowing disfunction – 30 per cent, inappropriate placing of tongue at
rest – 33 per cent, lowered tongue and lips efficiency – 27 per cent. A comparison of the
quantitative data revealed that in the groups of young people with inappropriate physiological
functions there are more speech defects. The statistical analysis confirmed two
essential correlations: the way of swallowing and the position of the tongue at rest have
the influence on the quality of articulation. Articulatory disorders were confirmed in all
the children with parafunctions in the stomatognathic system.
The findings are alarming because of the epidemiology of the observed phenomena
in children.


Keywords:

speech disorders, stomatognathic system dysfunctions, breathing dysfunction, swallowing dysfunction, word aesthetics, speech disorders, stomatognathic system dysfunctions, breathing dysfunction, swallowing dysfunction, word aesthetics


Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2016): Współpraca logopedy z rodzicami dzieci poddawanych terapii logopedycznej. [W:] Wczesna interwencja logopedyczna. Red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski. Gdańsk, s. 728-741.   Google Scholar

Binkuńska E. (2016/2017): Artykulacja oraz cechy anatomiczne i fizjologiczne narządów mowy u dzieci pięcio- i sześcioletnich. „Biuletyn logopedyczny”. Nr 1-2, s. 55-73.   Google Scholar

Cytowska B. (2008): Stymulowanie rozwoju niemowląt. [W:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków, s. 102–112.   Google Scholar

Czaplewska E. (2012): Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. [W:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Red. E. Czaplewska, S. Milewski. Sopot, s. 65-120.   Google Scholar

Hortis-Dzierzbicka M., Zomkowska E., Osowicka-Kondratowicz M., Gonet W. (2014/2015): Ocena foniatryczna kandydatów na studia logopedyzne - wynki badań, spostrzeżenia, uwagi. „Logopedia”. T. 43/44, s. 135-148.   Google Scholar

Jastrzębowska G. (2003): Dyslalia. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 143-175.   Google Scholar

Jeżewska-Krasnodębska E. (2011): Obwodowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji półgłosek u dzieci 7-letnich. [W:] Nowa Logopedia. T. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik. Kraków, s. 97-113.   Google Scholar

Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin, 98-99.   Google Scholar

Karłowska I. (Red.) (2008): Zarys współczesnej ortodoncji. Podręcznik dla studentów i lekarzy dentystów (wyd. 3, uaktual. i rozsz.). Warszawa, s. 64-66.   Google Scholar

Konopska L. (2002): Jakość wymowy osób z wadą zgryzu. „Logopedia”. T. 31, s. 157-198.   Google Scholar

Konopska L. (2007): Wymowa osób z wadą zgryzu. Szczecin, s. 118.   Google Scholar

Litko M., Kleinrok J. (2007): Dysfunkcje narządu żucia u młodocianych - przegląd piśmiennictwa. „Protetyka Stomatologiczna”. T. 57. Nr 2, s. 105-111.   Google Scholar

Łuszczuk M. (2013): Czynnościowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji. [W:] Nowa Logopedia. T. 4: Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń. Kraków, s. 209-220.   Google Scholar

Mackiewicz B. (1992) Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym. „Magazyn Stomatologiczny”, R. 2, nr 2, s. 28-30.   Google Scholar

Masgutowa S., Regner A. (2009): Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej. Wrocław, s. 17-23.   Google Scholar

Minczakiewicz E. M. (1997): Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia. Kraków, s. 210-211.   Google Scholar

Mirecka U. (2015): Z zagadnień oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z zaburzeniami mowy. [W:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Red. nauk. Stanisław Milewski, Katarzyna Kaczorowska-Bray. Gdańsk, 74-85.   Google Scholar

Ołtuszewski W. (1905): Szkic nauki o mowie i jej zboczeniach: niemota, bełkotanie, mowa nosowa, jąkanie itd. oraz hygiena mowy. Warszawa, s. 23.   Google Scholar

Ostapiuk B. (2000): Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego - propozycja terminów i klasyfikacji. „Logopedia”. T. 28, s. 123-143.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2011): O ćwiczeniach tak zwanej pionizacji języka. [W:] Nowa Logopedia. T. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik. Kraków, s. 209-221.   Google Scholar

Raftowicz-Wójcik K., Matthews-Brzozowska T. (2005): Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. „Dental and medical problems”. Nr 42(1), s. 149–154.   Google Scholar

Raftowicz-Wójcik K. Matthews-Brzozowska T., Kawala B. (2010): Współzależność wad zgryzu i wad wymowy. [W:] Wpływ wad wrodzonych i nabytych części twarzowej czaszki na mowę. Red. T. Matthews-Brzozowska, B. Kawala. Wrocław, s. 89-102.   Google Scholar

Rokitiańska M. (2004): Podstawy ortodoncji dla logopedów, Bydgoszcz, s. 32-33 i 45-47.   Google Scholar

Sambor B. (2013): Zaburzenia realizacji fonemów samogłoskowych u młodych aktorów - analiza przyczyn. „Zeszyty Naukowe PWST”. Nr 5, s. 84-93.   Google Scholar

Siebert B., Kamińska B. (2014): Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego. Układ stomatognatyczny a artykulacja. [W:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 141-165.   Google Scholar

Sołtys-Chmielowicz A. (2003): Problem zrozumiałości wypowiedzi w przypadkach dyslalii. „Logopedia”. T. 32, s. 157-165.   Google Scholar

Sołtys-Chmielowicz A. (2008): Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków.   Google Scholar

Stecko E., Hortis-Dzierzbicka M., Kulewicz M. (2005): Zależność pomiędzy oddychaniem i połykaniem a wadami zgryzu i artykulacji u małych dzieci. „Pediatria Polska”, nr 89(10), s. 895–898.   Google Scholar

Spionek I. (1985): Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa, s. 154-186.   Google Scholar

Walencik-Topiłko A., Banaszkiewicz A. (2016): Profilaktyka logopedyczna. [W:] Wczesna interwencja logopedyczna. Red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski. Gdańsk, s. 712-727.   Google Scholar

Wojnarowska E. (1983): Zaburzenia mowy. Słownik. Warszawa, s.103.   Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., Hortis-Dzierzbicka M. (2005): Lingwistyczne podstawy oceny i dokumnetacji zaburzeń mowy u dzieci z wadą rozszczepową twarzy. [W:] Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Warszawa, s. 54-79.   Google Scholar


Published
2019-04-12

Cited by

Banaszkiewicz, A. (2019). Articulaton disorders and physiological functions of stomatognathic system among students of primary school. Prace Językoznawcze, 21(1), 5–21. https://doi.org/10.31648/pj.3699

Agnieszka Banaszkiewicz 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-5630-7237