Articulaton disorders and physiological functions of stomatognathic system among students of primary school
Abstract
Dysfunctions of the stomatognathic system, such as inappropriate breathing, swallowing
or chewing function, may lead to speech defects due to lowered muscle tension
or motor efficiency, especially of the tongue or lips.
This paper presents the findings of the logopedic research conducted on 115 students
sixth graders, constituting the entire population in the examined age groups. The results
indicate a high number of articulatory disorders − 83%. Functional abnormalities were
found in a smaller number of the examined students, respectively: breathing disfunction
– 18 per cent, swallowing disfunction – 30 per cent, inappropriate placing of tongue at
rest – 33 per cent, lowered tongue and lips efficiency – 27 per cent. A comparison of the
quantitative data revealed that in the groups of young people with inappropriate physiological
functions there are more speech defects. The statistical analysis confirmed two
essential correlations: the way of swallowing and the position of the tongue at rest have
the influence on the quality of articulation. Articulatory disorders were confirmed in all
the children with parafunctions in the stomatognathic system.
The findings are alarming because of the epidemiology of the observed phenomena
in children.
Keywords:
speech disorders, stomatognathic system dysfunctions, breathing dysfunction, swallowing dysfunction, word aesthetics, speech disorders, stomatognathic system dysfunctions, breathing dysfunction, swallowing dysfunction, word aestheticsReferences
Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2016): Współpraca logopedy z rodzicami dzieci poddawanych terapii logopedycznej. [W:] Wczesna interwencja logopedyczna. Red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski. Gdańsk, s. 728-741. Google Scholar
Binkuńska E. (2016/2017): Artykulacja oraz cechy anatomiczne i fizjologiczne narządów mowy u dzieci pięcio- i sześcioletnich. „Biuletyn logopedyczny”. Nr 1-2, s. 55-73. Google Scholar
Cytowska B. (2008): Stymulowanie rozwoju niemowląt. [W:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków, s. 102–112. Google Scholar
Czaplewska E. (2012): Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. [W:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Red. E. Czaplewska, S. Milewski. Sopot, s. 65-120. Google Scholar
Hortis-Dzierzbicka M., Zomkowska E., Osowicka-Kondratowicz M., Gonet W. (2014/2015): Ocena foniatryczna kandydatów na studia logopedyzne - wynki badań, spostrzeżenia, uwagi. „Logopedia”. T. 43/44, s. 135-148. Google Scholar
Jastrzębowska G. (2003): Dyslalia. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 143-175. Google Scholar
Jeżewska-Krasnodębska E. (2011): Obwodowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji półgłosek u dzieci 7-letnich. [W:] Nowa Logopedia. T. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik. Kraków, s. 97-113. Google Scholar
Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin, 98-99. Google Scholar
Karłowska I. (Red.) (2008): Zarys współczesnej ortodoncji. Podręcznik dla studentów i lekarzy dentystów (wyd. 3, uaktual. i rozsz.). Warszawa, s. 64-66. Google Scholar
Konopska L. (2002): Jakość wymowy osób z wadą zgryzu. „Logopedia”. T. 31, s. 157-198. Google Scholar
Konopska L. (2007): Wymowa osób z wadą zgryzu. Szczecin, s. 118. Google Scholar
Litko M., Kleinrok J. (2007): Dysfunkcje narządu żucia u młodocianych - przegląd piśmiennictwa. „Protetyka Stomatologiczna”. T. 57. Nr 2, s. 105-111. Google Scholar
Łuszczuk M. (2013): Czynnościowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji. [W:] Nowa Logopedia. T. 4: Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń. Kraków, s. 209-220. Google Scholar
Mackiewicz B. (1992) Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym. „Magazyn Stomatologiczny”, R. 2, nr 2, s. 28-30. Google Scholar
Masgutowa S., Regner A. (2009): Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej. Wrocław, s. 17-23. Google Scholar
Minczakiewicz E. M. (1997): Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia. Kraków, s. 210-211. Google Scholar
Mirecka U. (2015): Z zagadnień oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z zaburzeniami mowy. [W:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Red. nauk. Stanisław Milewski, Katarzyna Kaczorowska-Bray. Gdańsk, 74-85. Google Scholar
Ołtuszewski W. (1905): Szkic nauki o mowie i jej zboczeniach: niemota, bełkotanie, mowa nosowa, jąkanie itd. oraz hygiena mowy. Warszawa, s. 23. Google Scholar
Ostapiuk B. (2000): Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego - propozycja terminów i klasyfikacji. „Logopedia”. T. 28, s. 123-143. Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D. (2011): O ćwiczeniach tak zwanej pionizacji języka. [W:] Nowa Logopedia. T. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik. Kraków, s. 209-221. Google Scholar
Raftowicz-Wójcik K., Matthews-Brzozowska T. (2005): Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. „Dental and medical problems”. Nr 42(1), s. 149–154. Google Scholar
Raftowicz-Wójcik K. Matthews-Brzozowska T., Kawala B. (2010): Współzależność wad zgryzu i wad wymowy. [W:] Wpływ wad wrodzonych i nabytych części twarzowej czaszki na mowę. Red. T. Matthews-Brzozowska, B. Kawala. Wrocław, s. 89-102. Google Scholar
Rokitiańska M. (2004): Podstawy ortodoncji dla logopedów, Bydgoszcz, s. 32-33 i 45-47. Google Scholar
Sambor B. (2013): Zaburzenia realizacji fonemów samogłoskowych u młodych aktorów - analiza przyczyn. „Zeszyty Naukowe PWST”. Nr 5, s. 84-93. Google Scholar
Siebert B., Kamińska B. (2014): Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego. Układ stomatognatyczny a artykulacja. [W:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 141-165. Google Scholar
Sołtys-Chmielowicz A. (2003): Problem zrozumiałości wypowiedzi w przypadkach dyslalii. „Logopedia”. T. 32, s. 157-165. Google Scholar
Sołtys-Chmielowicz A. (2008): Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków. Google Scholar
Stecko E., Hortis-Dzierzbicka M., Kulewicz M. (2005): Zależność pomiędzy oddychaniem i połykaniem a wadami zgryzu i artykulacji u małych dzieci. „Pediatria Polska”, nr 89(10), s. 895–898. Google Scholar
Spionek I. (1985): Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa, s. 154-186. Google Scholar
Walencik-Topiłko A., Banaszkiewicz A. (2016): Profilaktyka logopedyczna. [W:] Wczesna interwencja logopedyczna. Red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski. Gdańsk, s. 712-727. Google Scholar
Wojnarowska E. (1983): Zaburzenia mowy. Słownik. Warszawa, s.103. Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., Hortis-Dzierzbicka M. (2005): Lingwistyczne podstawy oceny i dokumnetacji zaburzeń mowy u dzieci z wadą rozszczepową twarzy. [W:] Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Warszawa, s. 54-79. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.