Communication emotional strategies in media political discourse

Edyta Pałuszyńska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-3036-0827


Abstract

The aim of the article is to examine how the colloquial image of emotions, which is in the social consciousness, is used strategically in political discourse. Important elements of this image include: opposing emotions to reason, spontaneity, truthfulness, violence. I define emotional strategy as a kind of deliberate and deliberate action that instrumentally uses knowledge about the social rules of expressing emotions and reading or interpreting signs of emotions in order to persuasively construct a communication situation. The research material were recordings of the "Morning Radio of the Radio Tok FM" broadcast from April 1, 2017 to March 30, 2018. The analytical part contains examples of emotional strategies, along with a discussion of their mechanisms and effects.


Keywords:

discourse, media, political communication, emotions, strategy


Cwalina W., 2000, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.   Google Scholar

Data K., 2000, W jaki sposób językoznawcy opisują emocje?, w: Język a Kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście, I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.),Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.   Google Scholar

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa, PWN.   Google Scholar

Foucault M., 1977, Archeologia wiedzy, przekł. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.   Google Scholar

Foucault M., 1995, Historia seksualności, przekł. B. Banasiak i in., Warszawa, Czytelnik.   Google Scholar

Golec A., 2002, Konflikt polityczny: myślenie i emocje, Warszawa, Dialog.   Google Scholar

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.   Google Scholar

Grzesiuk A., 1995, Składnia wypowiedzi emocjonalnych, Lublin, Wydawnictwo UMCS.   Google Scholar

Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków, Wydawnictwo „Universitas".   Google Scholar

Labocha J., 2008, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Michalewski K. (red.), 2006, Wyrażanie emocji, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Nowakowska-Kempna I., 1986, Konstrukcje zdaniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć, Katowice, Wydawca : Uniwersytet Śląski.   Google Scholar

Oatley K., Jenkins J. M., 2003, Zrozumieć emocje, Warszawa, PWN.   Google Scholar

Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź, Wydawnictwo „Piktor”.   Google Scholar

Pałuszyńska E., 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie telewizyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.   Google Scholar

Pawełczyk P., 2000, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.   Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2010, Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar


Published
2019-08-20

Cited by

Pałuszyńska, E. (2019). Communication emotional strategies in media political discourse. Prace Językoznawcze, 21(3), 161–171. https://doi.org/10.31648/pj.4437

Edyta Pałuszyńska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-3036-0827