Communication emotional strategies in media political discourse
Abstract
The aim of the article is to examine how the colloquial image of emotions, which is in the social consciousness, is used strategically in political discourse. Important elements of this image include: opposing emotions to reason, spontaneity, truthfulness, violence. I define emotional strategy as a kind of deliberate and deliberate action that instrumentally uses knowledge about the social rules of expressing emotions and reading or interpreting signs of emotions in order to persuasively construct a communication situation. The research material were recordings of the "Morning Radio of the Radio Tok FM" broadcast from April 1, 2017 to March 30, 2018. The analytical part contains examples of emotional strategies, along with a discussion of their mechanisms and effects.
Keywords:
discourse, media, political communication, emotions, strategyReferences
Cwalina W., 2000, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL. Google Scholar
Data K., 2000, W jaki sposób językoznawcy opisują emocje?, w: Język a Kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście, I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.),Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa, PWN. Google Scholar
Foucault M., 1977, Archeologia wiedzy, przekł. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy. Google Scholar
Foucault M., 1995, Historia seksualności, przekł. B. Banasiak i in., Warszawa, Czytelnik. Google Scholar
Golec A., 2002, Konflikt polityczny: myślenie i emocje, Warszawa, Dialog. Google Scholar
Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie. Google Scholar
Grzesiuk A., 1995, Składnia wypowiedzi emocjonalnych, Lublin, Wydawnictwo UMCS. Google Scholar
Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków, Wydawnictwo „Universitas". Google Scholar
Labocha J., 2008, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Michalewski K. (red.), 2006, Wyrażanie emocji, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Nowakowska-Kempna I., 1986, Konstrukcje zdaniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć, Katowice, Wydawca : Uniwersytet Śląski. Google Scholar
Oatley K., Jenkins J. M., 2003, Zrozumieć emocje, Warszawa, PWN. Google Scholar
Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź, Wydawnictwo „Piktor”. Google Scholar
Pałuszyńska E., 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie telewizyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Google Scholar
Pawełczyk P., 2000, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. Google Scholar
Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2010, Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.