„Bajki samograjki”, czyli o słuchowiskach i książkach do słuchania w rozwoju mowy dziecka
Magdalena Osowicka-Kondratowicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, OlsztynAbstract
The article describes selected possibilities of using radio plays and audio books in the course of speech therapy and it shows what competencies and skills are shaped during the reception of audio works.
Keywords:
audiobook, słuchowisko, logopedia, rozwój mowy dzieckaReferences
Albińska K. (2012): Ku nauce i zabawie: refleksja nad edurozrywkowym potencjałem słuchowisk i audiobooków: aspekt szkolny i pozaszkolny. „Zeszyt Naukowy – Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie” z. 26, s. 58–72. Google Scholar
Albińska K. (2013): Nie taki diabeł straszny jak go malują?: literatura audialna w kontekście szans i zagrożeń dla rozwoju czytelnictwa współczesnej młodzieży. [W:] M. Antczak, Google Scholar
A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.): Media a czytelnicy: studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia. Łódź, s. 183–219. Google Scholar
Bachura J. (2008): Tekst audialny jako element humanistycznej edukacji gimnazjalistów. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 11, s. 275–286. Google Scholar
Bachura J. (2009): Semiotyczno-audialne znaki radiowe a rzeczywistość przedstawiona w wybranych słuchowiskach radiowych: (motyw lasu). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 12, s. 397–408. Google Scholar
Bachura J. (2010): Analiza semiologiczna współczesnego słuchowiska. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 13, s. 475–488. Google Scholar
Bachura J. (2011): O sytuacji odbiorcy współczesnego słuchowiska. [W:] K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek (red.): Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa. Warszawa, s. 197–211. Google Scholar
Bardijewska S. (2001): Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku. Warszawa. Google Scholar
Bautsz-Sontag A. (2011): Rozumienie emocji a kształtowanie kompetencji interpersonalnych : praca w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych. „Chowanna” 1, s. 245–263. Google Scholar
Burczyn M. (2014): Audiobook – innowacja czy herezja?, , dostęp: 21.01.2018. Google Scholar
Gleason J. B, Ratner N. B. (red.) (2005): Psycholingwistyka. Tłum. J. Bobryk i in. Gdańsk. Google Scholar
Grabias S. (2001): Perspektywy opisu zaburzeń mowy. [W:] S. Grabias (red.): Zaburzenia mowy. T. 1, s. 7–43. Google Scholar
Grabias S. (2012): Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologia zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. [W:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.): Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin, s. 15–72. Google Scholar
Huszczyński A. (1937): Prometeusz skowany. „Pion” nr 13. Google Scholar
Kaziów M. (1973): O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska. Wrocław. Google Scholar
Kwiatkowski M. J. (1972): Narodziny Polskiego Radia. Warszawa. Ladorucki J. (2013a): Audiobook – nowa przestrzeń słowa. [W:] G. Leszczyński (red.): Słowo na terytorium sztuki dla dziecka. Poznań, s. 191–208. Ladorucki J. (2013b): Audiobook – słuchanie i radość lektury. [W:] M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.): Media a czytelnicy: studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia. Łódź, s. 381–399. Google Scholar
Ladorucki J. (2016): Fonosfera i teatr wyobraźni. Literatura do słuchania w przestrzeni współczesnej kultury. [W:] A. Gemra (red.): Literatura i kultura popularna. Między tradycją a nowatorstwem. Wrocław, s. 115–128. Google Scholar
Łastowiecki J. (2014): Dźwięk przestrzenny jako ekwiwalent misyjnego i komercyjnego modelu artystycznych produkcji audialnych. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” nr 10/1, s. 62–78. Google Scholar
Łastowiecki J. (2015): Intryga audio. Hybrydyczna rzeczywistość słuchowiska Krzysztofa Czeczota Andy. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 28(2), s. 145–160. Google Scholar
Łastowiecki J. (2016): Jak opisywać słuchowisko radiowe? Od refleksji międzywojennej do najnowszych ujęć badawczych. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 12, nr 1, s. 11–24. Google Scholar
Łobacz P. (2005): Prawidłowy rozwój mowy dziecka. [W:] T. Gałkowskiego, E. Szeląg i G. Jastrzębowskiej (red.): Podstawy Neurologopedii. Podręcznik akademicki. Opole, s. 231–268. Google Scholar
Makarewicz R. (2006): Dysleksja w opinii językoznawcy. Składnia zdania w wypowiedziach pisemnych uczniów dyslektycznych. Olsztyn. Google Scholar
Osowicka-Kondratowicz M., Kilka słów o bajkach i ich aktorskich interpretacjach w ujęciu fonetycznym i logopedycznym. [W:] M. Zaorska, I. Borys (red.): Bajki i mity w sztuce i edukacji. Olsztyn, s. 135–145. Osowicka-Kondratowicz M. (2018): Logopedyczne wymiary słuchowisk i książek do słuchania. [W:] Искусство и искусствоведение: Исполнительство и педагогика. T. XVI. Кемерово 2018, s. 202–216. Google Scholar
Ostasz M., Michalik M. (2016): Logopedyczny wiersz pajdialny. Kraków. Google Scholar
Pawlik A. (2010): O instancji odbiorcy działa adaptowanego na przykładzie słuchowisk dla dzieci. [W:] B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.): Styl, dyskurs, media. Łódź, s. 497–506. Google Scholar
Pawlik A. (2012): Aktor w teatrze radiowym. „Folia Litteraria Polonica” 3(17), s. 81–94. Google Scholar
Pleszkun-Olejniczakowa E. (2001): Słowa, głosy, dźwięki w słuchowiskach radiowych. [W:] K. Michalewski (red.): Język w komunikacji. T. II. Łódź, s. 54–60. Google Scholar
Pleszkun-Olejniczakowa E., Bachura J. (2010): Rola słuchowisk w komunikacji kulturowej. [W:] M. Rajewski, K. Stępnik (red.): Komunikowanie i komunikacja w dwudziestoleciu międzywojennym. Lublin, s. 155–171. Słaby A., Święcicka I., Włodarczyk R. (2010): Projekt Ptasie Radio – jako przykład edukacji przyrodniczej. „Studia i Materiały CEPL w Rogowie”. R. 12, z. 1(24), s. 173–182. Google Scholar
Trębska-Kerntopf A. (2008): Co słychać w słuchowisku, czyli o technikach pracy z teatrem wyobraźni na zajęciach j. polskiego jako obcego. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 18, s. 63–70. Google Scholar
Wasylewicz M. (2014): Książka papierowa czy elektroniczna – preferencje czytelnicze dzieci i rodziców w dobie ekspansji nowych technologii. [W:] J. Morbitzer, E. Musiał (red.): Człowiek, Media, Edukacja. Kraków, s. 362–372. Google Scholar
Wysocka M. (2013): Rozwój kompetencji prozodycznej. [W:] J. Panasiuk, T. Woźniak (red.): Język, człowiek, społeczeństwo. Księga jubileuszowa dedykowana prof. S. Grabiasowi. Lublin, s. 861–874. Google Scholar
Zaorska M. (2015): Ćwiczenia z wiersza – strofa Onieginowska. „Przegląd Rusycystyczny”, s. 110–124. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn