The pace of speech of people with a moderate intellectual disability (as compared to the people within the intellectual norm and with a mild intellectual disability)
Mirosław Michalik
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowiehttps://orcid.org/0000-0002-9260-3014
Stanisław Milewski
Uniwersytet Gdańskihttps://orcid.org/0000-0001-6650-2861
Katarzyna Kaczorowska-Bray
Uniwersytet Gdańskihttps://orcid.org/0000-0003-4510-9002
Anna Solak
Tarnowska Szkoła Wyższahttps://orcid.org/0000-0002-5933-1379
Abstract
This article presents the results of the research into the pace of speech of students with
a moderate intellectual disability as compared to their peers without any disabilities.
Additionally, the results were also compared to a study of a group of students with
a mild intellectual disability. Both quantitative and qualitative aspects of speech were
analysed. The analysed criteria included: the number of syllables and phones used in the
30 seconds-long utterances, the number of pauses made and their characteristics and the
percentage of the pauses within the utterance. The material obtained in the research was
subsequently analysed using statistical methods.
Keywords:
pace of speech, moderate intellectual disability, mild intellectual disability, oligophasiaReferences
Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Gdańsk. Google Scholar
Cholewiak A. (2016): Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo-jakościowe. „Forum Logopedyczne” nr 24, s. 101–111. Google Scholar
Cholewiak A. (2019): Tempo wypowiedzi w badaniach jakościowo-ilościowych: studium przypadku 9-letniego chłopca (w druku). Google Scholar
Crystal D. (2008): A dictionary of linguistics and phonetics, 6th edition. Oxford. Google Scholar
Gałkowski T. (1979): Dzieci specjalnej troski. Psychologiczne podstawy rehabilitacji dzieci opóźnionych umysłowo. Warszawa. Google Scholar
Grabias S. (2012): Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 16–69. Google Scholar
Jęczeń U. (2015): Postępowanie logopedyczne w przypadku oligofazji. [W:] Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 267–282. Google Scholar
Kaczorowska-Bray K. (2012): Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. [W:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Red. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 36–64. Google Scholar
Kaczorowska-Bray K. (2017): Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk. Google Scholar
Lovit A. (2014): Acquired motor speech disorders. [W:] The Cambridge handbook of communication disorders. Red. L. Cummings. Cambridge, s. 400–418. Google Scholar
Maulik P. K., Harbour C. K. (2011): Epidemiology of intellectual disability. [W:] International encyclopedia of rehabilitation. Red. J. H. Stone, M. Blouin, http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/en/article/144/. Google Scholar
Michalik M. (2011): Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące. Kraków. Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A. (2017): Tempo wypowiedzi w oligofazji. „Logopedia”. T. 46, s. 227–242. Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., Jagiełowicz W. (2016): Niemówienie, milczenie, przemilczenie, pauza, czyli wielkie nic w teorii i praktyce logopedycznej. [W:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii. Red. I. Jaros, R. Gliwa. Łódź, s. 79–93. Google Scholar
Milewski S. (2017): Tempo mówienia, , dostęp: 21.11.2017. Google Scholar
Śniatkowski S. (2002): Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy. Ujęcie lingwoedukacyjne. Kraków. Google Scholar
Tarkowski Z. (2003): Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 203–209. Google Scholar
Tarkowski Z. (2005): Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia. [W:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska. Opole, s. 553–605. Google Scholar
Woźniak T. (2012): Niepłynność mówienia. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 549–565. Google Scholar
Wysocka M. (2012): Zaburzenia prozodii mowy. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 165–184. Google Scholar
Zyss T., Zięba A. (2015): Tempo mówienia – kilka uwag z psychiatrycznego punktu widzenia. „Neurolingwistyka Praktyczna” nr 1, s. 15–26. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.