The pace of speech of people with a moderate intellectual disability (as compared to the people within the intellectual norm and with a mild intellectual disability)

Mirosław Michalik

Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-9260-3014

Stanisław Milewski

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-6650-2861

Katarzyna Kaczorowska-Bray

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-4510-9002

Anna Solak

Tarnowska Szkoła Wyższa
https://orcid.org/0000-0002-5933-1379


Abstract

This article presents the results of the research into the pace of speech of students with
a moderate intellectual disability as compared to their peers without any disabilities.
Additionally, the results were also compared to a study of a group of students with
a mild intellectual disability. Both quantitative and qualitative aspects of speech were
analysed. The analysed criteria included: the number of syllables and phones used in the
30 seconds-long utterances, the number of pauses made and their characteristics and the
percentage of the pauses within the utterance. The material obtained in the research was
subsequently analysed using statistical methods.


Keywords:

pace of speech, moderate intellectual disability, mild intellectual disability, oligophasia


Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Gdańsk.   Google Scholar

Cholewiak A. (2016): Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo-jakościowe. „Forum Logopedyczne” nr 24, s. 101–111.   Google Scholar

Cholewiak A. (2019): Tempo wypowiedzi w badaniach jakościowo-ilościowych: studium przypadku 9-letniego chłopca (w druku).   Google Scholar

Crystal D. (2008): A dictionary of linguistics and phonetics, 6th edition. Oxford.   Google Scholar

Gałkowski T. (1979): Dzieci specjalnej troski. Psychologiczne podstawy rehabilitacji dzieci opóźnionych umysłowo. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (2012): Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 16–69.   Google Scholar

Jęczeń U. (2015): Postępowanie logopedyczne w przypadku oligofazji. [W:] Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 267–282.   Google Scholar

Kaczorowska-Bray K. (2012): Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. [W:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Red. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 36–64.   Google Scholar

Kaczorowska-Bray K. (2017): Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk.   Google Scholar

Lovit A. (2014): Acquired motor speech disorders. [W:] The Cambridge handbook of communication disorders. Red. L. Cummings. Cambridge, s. 400–418.   Google Scholar

Maulik P. K., Harbour C. K. (2011): Epidemiology of intellectual disability. [W:] International encyclopedia of rehabilitation. Red. J. H. Stone, M. Blouin, http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/en/article/144/.   Google Scholar

Michalik M. (2011): Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące. Kraków.   Google Scholar

Michalik M., Cholewiak A. (2017): Tempo wypowiedzi w oligofazji. „Logopedia”. T. 46, s. 227–242.   Google Scholar

Michalik M., Cholewiak A., Jagiełowicz W. (2016): Niemówienie, milczenie, przemilczenie, pauza, czyli wielkie nic w teorii i praktyce logopedycznej. [W:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii. Red. I. Jaros, R. Gliwa. Łódź, s. 79–93.   Google Scholar

Milewski S. (2017): Tempo mówienia, , dostęp: 21.11.2017.   Google Scholar

Śniatkowski S. (2002): Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy. Ujęcie lingwoedukacyjne. Kraków.   Google Scholar

Tarkowski Z. (2003): Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 203–209.   Google Scholar

Tarkowski Z. (2005): Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia. [W:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska. Opole, s. 553–605.   Google Scholar

Woźniak T. (2012): Niepłynność mówienia. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 549–565.   Google Scholar

Wysocka M. (2012): Zaburzenia prozodii mowy. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 165–184.   Google Scholar

Zyss T., Zięba A. (2015): Tempo mówienia – kilka uwag z psychiatrycznego punktu widzenia. „Neurolingwistyka Praktyczna” nr 1, s. 15–26.   Google Scholar


Published
2020-02-27

Cited by

Michalik, M., Milewski, S., Kaczorowska-Bray, K., & Solak, A. (2020). The pace of speech of people with a moderate intellectual disability (as compared to the people within the intellectual norm and with a mild intellectual disability). Prace Językoznawcze, 22(2), 143–157. https://doi.org/10.31648/pj.5245

Mirosław Michalik 
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-9260-3014
Stanisław Milewski 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-6650-2861
Katarzyna Kaczorowska-Bray 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-4510-9002
Anna Solak 
Tarnowska Szkoła Wyższa
https://orcid.org/0000-0002-5933-1379