Polityka edukacyjna i językowa krajów afrykańskich (na przykładzie Senegalu)

Iwona Anna NDiaye

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn

Bara NDiaye

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn



Abstract

The article investigates a complex language situation and education problems
using the example of Senegal, a small country in West Africa, its language varieties
and cultural mix resulting from the influence of three major civilizations
meeting at the country’s territory: Black African, Arabo-islamic and West-French.



Africa on a shoestring (2004). Lonely Planet Publications Pty Ltd.   Google Scholar

Afrique méconnue: Transmission de la philosophie antique, Education et connaissance, , dostęp: 20.04.2016.   Google Scholar

Bartmiński J. (1996): Język nośnikiem tożsamości narodowej i przejawem otwartości. [W:] Tożsamość polska i otwartość na inne społeczeństwa. Red. L. Dyczewski. Lublin.   Google Scholar

Bartmiński J.: Językowy obraz świata jako podstawa tożsamości narodowej, , dostęp: 20.04.2016.   Google Scholar

Błoński M.: Islamiści niszczą Timbuktu, , dostęp: 20.04.2016.   Google Scholar

Brzostek A.: Afryka jako kontynent kontrastów językowych, , dostęp: 20.04.2016.   Google Scholar

Cisse M.: Langues, Etat et societe au Senegal, , dostęp: 20.04.2016. Introduction des langues nationales dans l’Education : Pourquoi l’expérience a tourné court, , dostęp: 19.04.2016.   Google Scholar

Kopiński D. (2008): O wpływie wieloetniczności na rozwój gospodarczy w Afryce Subsaharyjskiej. „Afryka. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego” nr 27, s. 41–42.   Google Scholar

Piłasiewicz S., Rzewuski E. (2005): Wstęp do afrykanistyki. Warszawa.   Google Scholar

Popławski B., Kurzyca B.: Rola polityki językowej w Afryce i problemy w jej prowadzeniu, 14 marca 2007, , dostęp: 20.04.2016.   Google Scholar

Sénégal – L’aménagement linguistique dans le monde, , dostęp: 19.04.16.   Google Scholar

choses hallucinantes à savoir sur l’éducation en Afrique avant l’arrivée des Européens,, dostęp: 18.03.2016.   Google Scholar


Published
2020-06-24

Cited by

NDiaye, I. A., & NDiaye, B. (2020). Polityka edukacyjna i językowa krajów afrykańskich (na przykładzie Senegalu). Prace Językoznawcze, 19(2), 141–152. Retrieved from https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pj/article/view/5612

Iwona Anna NDiaye 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
Bara NDiaye 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Access to the electronic edition of the journal is open (open access). It does not require any fees, logging in or providing personal data. Every person, regardless of race, gender, sexual orientation, ethnic origin, nationality, faith or political opinion, may read articles published in "Prace Językoznawcze", download versions of texts in PDF file format, identical to the printed version, and submit for publication texts of their authorship, concerning linguistic issues and meeting editorial substantive and editorial requirements and academic ethical standards binding in science.

Authors of texts may place PDF files with their texts or the entire issue of a journal on scientific Internet portals, indicating the source of the text. The number of PDF files to be used is unlimited. It is forbidden to use the texts commercially or to derive material benefits from them. The Editorial Board has the right to publish the received texts in printed and electronic editions and to disseminate their entirety as well as abstracts and keywords on the website of the journal, the publishing platform of the University of Warmia and Mazury, in printed editions and in Internet scientific databases.