Names of authorial bakings in Polish culinary shows

Katarzyna Burska

Uniwersytet Łódzki


Abstract

The names of the dishes play an important role, because they often determine the choice
of the consumer in a restaurant or shop or encourage them to cook them themselves.
The aim of the article is a semantic and pragmatic analysis of the names of bakings
in the Polish cooking show „Bake off – Ale ciacho!” broadcast on TVP2 in the years
2016–2019. The research material consists of 300 examples. Almost an obligatory element
of each analyzed name is the name of the participant, which has an informative function.
In many names, the marketing function is emphasized. They not only provide information
about ingredients, origin of products, baking properties, its purpose or method of baking,
but also are designed to stimulate the senses, impose positive valuation, often using rich
metaphors.


Keywords:

baking, culinary show, onomastics, chrematonyms, names of cakes


Badyda E. (2011): O problemach z ustaleniem postaci chrematonimu – na przykładzie nazw polskich wyrobów cukierniczych. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 31–41.   Google Scholar

Dawidziak-Kładoczna M. (2013): Nazwy potraw a marketing. Perswazyjne środki językowe we współczesnym nazewnictwie gastronomicznym. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Językoznawstwo” IX, s. 85–108.   Google Scholar

Dąbrowska A. (1998): O językowym zachowaniu się przy stole. Dlaczego upiększamy nazwy potraw. [W:] Oczywisty urok biesiadowania. Red. P. Kowalski. Wrocław, s. 248–253.   Google Scholar

Doroszewski W. (red.): Słownik języka polskiego, , dostęp: 21.04.2020.   Google Scholar

Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII, s. 63–72.
Crossref   Google Scholar

Jaros V. (2011): Techniki nominacyjne w zakresie współczesnego nazewnictwa wyrobów piekarniczych i cukierniczych. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 215–233.   Google Scholar

Jaros V. (2012): Techniki nominacyjne w zakresie współczesnej leksyki specjalistycznej odnoszącej się do wyrobów piekarniczych i cukierniczych. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Językoznawstwo” VIII, s. 103–120.   Google Scholar

Kowalonek-Janczarek M. (2018): „Świat na talerzu”, czyli o nazwach potraw i napojów w reportażach kulinarnych. „Prace Językoznawcze” XX/3, s. 61–77.
Crossref   Google Scholar

Lech-Kirstein D. (2011): Kreacje nazewnicze w nazwach drinków. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 283–292.   Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, , dostęp: 21.04.2020.   Google Scholar

Sujkowska-Sobisz K. (2012): Kulturowe uwarunkowania nazw alkoholowych napojów mieszanych sprzed roku 1989 i po nim w perspektywie kognitywno-stylistycznej. „Postscriptum Polonistyczne” (1)9, s. 253–264.   Google Scholar

Szczęk J., Kałasznik M. (2014): Czy nomen to zawsze jest omen? – rzeczywistość i fikcja w kręgu nazw kulinarnych w języku niemieckim i polskim. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica” 10, s. 113–126.   Google Scholar

Witaszek-Samborska M. (2005): Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie. Poznań.   Google Scholar

Wojcieszek A. (2016): Od „Grzesznego kąska” po „Gejzer namiętności”. Onimy w świecie kuchni erotycznej. „Prace Językoznawcze” XVIII/3, s. 207–218.   Google Scholar

Wojtczuk K. (2008): Chrematonimy jako nazwy handlowe (na przykładzie współczesnych polskich nazw wędlin). [W:] Język w marketingu. Red. K. Michalewski. Łódź, s. 401–409.   Google Scholar


Published
2021-03-31

Cited by

Burska, K. (2021). Names of authorial bakings in Polish culinary shows. Prace Językoznawcze, 23(1). https://doi.org/10.31648/pj.6312

Katarzyna Burska 
Uniwersytet Łódzki