Between politeness and effectiveness. Teachers’ negation acts used during oral Matura exams
Anna Tabisz
Uniwersytet OpolskiAbstract
The article presents results of qualitative analysis of negation acts used by examiners
during oral Polish language school-leaving (Matura) exams. The text is divided into three
parts, the first one describing the Matura exam in the Polish language, and discussing
genre determinants of the examination conversation, recognizing that one of them is
politeness. In the next part, politeness in the teacher – student relationship is characterized,
referring to the Polish model of politeness and two basic principles: autonomy
and kindness. In the third part, results of the analysis of negation acts are presented,
including answers to the questions: What acts of negation do examiners use? How are
they expressed? Are these acts of negation polite? The material is based on 48 oral Matura exams (in total nearly 200 minutes of recordings) recorded during an oral mock Matura exam in the Polish language.
Keywords:
Matura exam conversation, genre, language politeness, eacher – student relationship, act of negationReferences
Ajdukiewicz K. (1934): Logiczne podstawy nauczania. Warszawa. Google Scholar
Awdiejew A. (1987): Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzi. Kraków. Google Scholar
Awdiejew A. (2004): Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków. Google Scholar
Dąbrowska A. (1992): Akty etykiety językowej wyrażające brak zgody z opinią rozmówcy. [W:] „Język a kultura”. T. 6: Polska etykieta językowa. Red. J. Anusiewicz, M. Marcjanik. Wrocław, s. 115–120. Google Scholar
Dąmbska I. (1963): Milczenie jako wyraz i jako wartość. „Roczniki Filozoficzne”. T. XI, z. 1, s. 73–79. Google Scholar
Dąmbska I. (1973): O funkcjach semiotycznych milczenia. [W:] Znaki i myśli. Wybór pism z semiotyki, teorii nauki i historii filozofii. Red. I. Dąmbska. Warszawa–Poznań–Toruń, s. 93–104. Google Scholar
Duszak A. (1998): Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa. Google Scholar
Gajda S. (1982): Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Warszawa–Wrocław. Google Scholar
Grębowiec J. (2013): Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka. Wrocław. Google Scholar
Grice H. P. (1975/1980): Logika a konwersacja. Przekład B. Stanosz. [W:] Język w świetle nauki. Red. B. Stanosz. Warszawa, s. 91–114. Google Scholar
Horecka A. (2015): Geneza i rozwój Ajdukiewiczowskiej teorii pytań. Erotetyka Kazimierza Ajdukiewicza a erotetyki Bernarda Bolzana, Kazimierza Twardowskiego i Romana Ingardena. „Filo-Sofija” nr 28, s. 165–202. Google Scholar
Kalisz R. (1993): Pragmatyka językowa. Gdańsk. Google Scholar
Kita M. (1999): „…porozmawiajmy o rozmowie”. Kryteria typologii rozmowy jako interakcji werbalnej. „Stylistyka” VIII, s. 119–131. Google Scholar
Lakoff R. (1977): Politeness, pragmatics and performatives. [W:] Proceedings of the Texas Conference on performatives, presuppositions and implicatures. R ed. A . R ogers i i n. Arlington, s. 79–106. Google Scholar
Leech G. N. (1983): Principles of pragmatics. London. Google Scholar
Marcjanik M. (2009): Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u. Warszawa. Google Scholar
Nęcki Z. (1996): Komunikacja międzyludzka. Kraków. Google Scholar
Ożóg K. (2011): Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów. Google Scholar
Tabisz A. (2019): „Perhaps you remember…?”. About students’ strategies of remembering the forgotten during secondary school final examination interviews. „Stylistyka” XXVIII, s. 409–427.
Crossref
Google Scholar
Trysińska M. (2015): Akty mowy jako klucz do interpretacji postaw rodzicielskich. Warszawa. Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (1994): Struktura tekstu rozmowy potocznej. Katowice. Google Scholar
Uniwersytet Opolski
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.