Mechanisms of linguistic intuition
Wiolett A. Piegzik
Uniwersytet SzczecińskiAbstract
The main purpose of this article is to present mechanisms of linguistic intuition in the
context of the current processing of language data. The description addresses the ‘mind
in action,’ which is obliged to make quick and adequate language decisions. The article
refers to A. Baddeley’s model of working memory (2012) and to the fourfold limited mind
model proposed by C.S. Nosal (2008). Showing mechanisms of linguistic intuition, the
article presents their role in linguistic activities when the user acts effectively, i.e. based
on clear and comprehensible language models/schemas that build up his/her language
competence and when he/she experience difficulties due to language deficits. The article
proposes a typology of linguistic intuition and presents some data from the empirical
study on intuition among learners of French as a foreign language.
Keywords:
linguistic intuition, working memory, language competence, language inferring, cognitive compensation, linguistic intuition typologyReferences
Baddeley A. (2007): Working memory, thought and action. Oxford.
Crossref
Google Scholar
Baddeley A. (2012): Working memory: Theories, Models, and Controversis. ,,Annual Review of Psychology” nr 63, s. 1–29.
Crossref
Google Scholar
Bajrić S. (2005): Questions d’intuition. ,,Langue française” nr 147(3), s. 7–18.
Crossref
Google Scholar
Benveniste E. (1966/1991): Istota znaku językowego. [W:] Semiotyka wczoraj i dziś. Wybór tekstów. Red. J. Pelc. Wrocław, s. 284–288. Google Scholar
Bergson H. (1907): Évolution créatrice. Paris. Google Scholar
Biedroń A. (2016): Rola pamięci roboczej w nauce języka obcego i wielojęzyczności. ,,Neofilolog” nr 47/2, s. 205–218.
Crossref
Google Scholar
Chomsky N. (1965/1982): Zagadnienia teorii składni. Przekład I. Jakubczak. Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk–Łódź. Google Scholar
Chomsky N. (1968/2006): Language and mind. Cambridge.
Crossref
Google Scholar
Dubois J. (red.) (1982): Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage. Paris. Google Scholar
Ellis R. (2009): Implicit and explicit learning, knowledge and instruction. [W:] Implicit and explicit knowledge in second language learning, testing and teaching. Red. R. Ellis, S. Loewen, C. Elder, R. Erlam, J. Philp, H. Reinders. Bristol–Buffalo–Toronto, s. 3–25.
Crossref
Google Scholar
Ellis R. (2018): Grammar Teaching for Learning Language. , dostęp: 22.07.2021. Google Scholar
Gazzaniga M.S. (2011): Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowymi. Przekład A. Nowak. Sopot. Google Scholar
Gigerenzer G. (2007): Le génie de l’intuition. Intelligence et pouvoirs de l’inconscient. Przekład M. Garène. Paris. Google Scholar
Guillaume G. (1973): Principes de linguistique théorique. Québec–Paris. Google Scholar
Hawras-Napierała B., Trempała J. (2002): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa. Google Scholar
Jung C.G. (1921/2015): Typy psychologiczne. Przekład R. Reszke. Warszawa. Google Scholar
Kahneman D. (2011): Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Przekład P. Szymczak. Poznań. Google Scholar
Kwapisz-Osadnik K. (2018): Gustave Guillaume, un cognitiviste à son insu. ,,Studii de Stiinta si Cultura”. Vol. 14, nr 4, s. 25–30. Google Scholar
Lewandowska-Tomaszczyk B. (2010): Introspekcja i intuicja w uczeniu się kategorii językowych. [W:] Interdyscyplinarne studia nad świadomością i przetwarzaniem językowym. Red. J. Nijakowska. Kraków, s. 41–74. Google Scholar
Lorenz K. (1977): Odwrotna strona zwierciadła. Przekład K. Wolicki. Warszawa. Google Scholar
Lyons J. (1998): Chomsky. Przekład B. Stanosz. Warszawa. Google Scholar
Myers D.G. (2004): Intuicja. Jej siła i słabość. Przekład A. Sosenko. Wrocław. Google Scholar
Nosal C.S. (2008): Inteligencja i intuicja. Komplementarność w strukturze zdolności umysłowych. [W:] Zdrowie i choroba: problemy teorii, diagnozy i praktyki. Red. J.M. Brzeziński, L. Cierpiałkowska. Sopot–Gdańsk, s. 439–455. Google Scholar
Nosal C.S. (2010): Umysł poczwórnie ograniczony. Bariery i kompensacje w poznaniu. ,,Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu” nr 4, s. 5–25. Google Scholar
Nosal C.S. (2016): Kartezjański i bergsonowski typ umysłu. ,,Albo albo. Technopol i humanizm” nr 1, s. 9–24. Google Scholar
Nosal C.S. (2020): Umysł człowieka w świecie fałszywych proroków. [W:] Profile integralności humanistyki i nauk społecznych. Red. M. Jaworska-Witkowska, G. Piekarski. Toruń, s. 121–138. Google Scholar
Oxford R. (1990): Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York. Google Scholar
Piegzik W.A. (2020): Intuicja językowa i jej funkcja oceniająca: na przykładzie języka francuskiego jako obcego. ,,Prace Językoznawcze” XXII/1, s. 219–238. Google Scholar
Piegzik W.A. (2021): Od intuicji językowej do zachowań intuicyjnych w języku: na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Warszawa.
Crossref
Google Scholar
Polański K. (red.) (2003): Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław. Google Scholar
Rada Europy (2003): Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa. Google Scholar
Reber A. (1989): Implicit learning and tacit knowledge. ,,Journal of Experimental Psychology: General” nr 118, s. 219–235.
Crossref
Google Scholar
Rubin J. (1989): How learner strategies can inform language teaching. Hong Kong. Google Scholar
Tesnière L. (1956/1982): Éléments de syntaxe structurale. Paris. Google Scholar
Wilczyńska W. (2002): Osobista kompetencja komunikacyjna: między postawą a działaniem. [W:] Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska. Poznań, s. 69–84. Google Scholar
Uniwersytet Szczeciński
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.