Corona Lisa, or the Pandemic Mask Unveilings of Mona Lisa
Ewa Głażewska
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieMałgorzata Karwatowska
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieAbstract
The aim of this article is to analyze representations of Leonardo da Vinci’s famous Mona
Lisa portrait that are depicted on anti-COVID masks and have been creatively developed
through the use of motifs taken from pop culture texts. Around 4,000 images of masks
retrieved from the Internet were examined. The focus was on both visual and linguistic
aspects, showing the directions the ‘mask designers’ took, the motifs they referred to,
and the techniques they used in an attempt to present their versions of Mona Lisa.
In the first part of the article, the history of the famous painting is briefly presented; in the second part, subcategories within which masks can be analyzed are enumerated;
then, the focus is on specific visual representations, including those that are difficult
to classify in a clear and unequivocal manner. At the same time, references are made
to wordplay and language games as means of creating new images of Mona Lisa (Corona
Lisa, Covid Lisa etc.). Applying the method of content analysis, the intention of the
research was to show the richness of “Mona-Lised” masks as a specific sign of the times
of the COVID-19 pandemics.
Keywords:
pandemics masks, COVID-19, Mona Lisa, Leonardo da Vinci, language games, pop culture, remixReferences
Bauman Z. (2000): Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa. Google Scholar
Chlebus-Grudzień P. (2018): Selfie at a museum: defining a paradigm for an analysis of taking (self-portrait) photographs at museum exhibitions. „Tourism” 28/1, s. 7–13.
Crossref
Google Scholar
Chrzanowska-Kluczewska E. (1997): „Gry językowe” w teoriach naukowych. [W:] Gry w języku, literaturze i kulturze. Red. E. Jędrzejko, U. Żydek-Bednarczuk. Warszawa, s. 9–16. Google Scholar
Galatanu O. (1994): Ośmieszanie jako strategia obronna w państwach totalitarnych: dowcip rumuński. Przeł. T. Strużyński. [W:] Humor europejski. Red. M. Abramowicz, D. Bertrand, T. Stróżyński. Lublin, s. 187–198. Google Scholar
Głażewska E., Karwatowska M. (2021): Maska w „czasach zarazy”. Covidowe wizerunki masek – typologie i funkcje. Lublin. Google Scholar
Halawa M., Wróbel P. (koncepcja i wybór) (2008): Bauman o popkulturze. Wypisy. Warszawa. Google Scholar
Hales D. (2015): Mona Lisa. Odkryte życie. Przeł. G. Kulesza. Warszawa. Google Scholar
Hockney D., Gayford M. (2016): Historia obrazów. Od ściany jaskini do ekranu komputera. Przeł. E. Hornowska. Poznań. Google Scholar
Jemielniak D. (2019): Socjologia internetu. Warszawa. Google Scholar
Jędrzejko E. (1997): Strategia tekstotwórcza a gry językowe w literackich nazwach własnych. [W:] Gry w języku, literaturze i kulturze. Red. E. Jędrzejko, U. Żydek-Bednarczuk. Warszawa, s. 65–76. Google Scholar
Kępa-Figura D. (2004): Gry językowe w komunikacji radiowej. [W:] Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych. Red. R. Dybalska. D. Kępa-Figura, P. Nowak. Lublin, s. 75–144. Google Scholar
Kochan M. (2003): Tekst i obraz w reklamie prasowej. [W:] Język perswazji publicznej. Red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka. Poznań, s. 83–89. Google Scholar
Kucharski A. (2009): Struktura i treść jako wyznaczniki komizmu tekstów humorystycznych. Lublin. Google Scholar
Leathers D. (2007): Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Przeł. M. Trzcińska. Warszawa. Google Scholar
Lessig L. (2009): Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Przeł. R. Próchniak. Warszawa. Google Scholar
Lewicka B. (2018): Mona Lisa – ikona sztuki – ikona (pop)kultury. Problem dzieła sztuki wobec „Zjawiska pełności” José Ortegi y Gasseta. „Pogranicze. Studia Społeczne”. T. XXIX, s. 19–44.
Crossref
Google Scholar
Maell E. (2015): Mona Lisa Reimagined. New York. Google Scholar
Morozow I. (2011): Od intertekstu do bricolage. Hipertekstualność w filmie. [W:] Remiks. Teorie i praktyki. Red. M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak. Kraków, s. 182–193. Google Scholar
Nacher A., Gulik M., Kaucz P. (2011): Post-teorie i re-praktyki. Wprowadzenie do remiksu. [W:] Remiks. Teorie i praktyki. Red. M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak. Kraków, s. 7–15. Google Scholar
O’Brien D., Fitzgerald B. (2006): Mashups, remixes and copyright law. „Internet Law Bulletin” 9(2), s. 17–19,, dostęp: 14.02.2022. Google Scholar
Rostama G. (2015): Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma. „WIPO Magazine” No. 3, , dostęp: 25.06.2022. Google Scholar
Scotti R.A. (2010): Zagadkowy uśmiech. Tajemnica kradzieży Mona Lizy. Przeł. E. Pankiewicz. Poznań. Google Scholar
Sheen A. (2017): 10 of the most parodied artworks of all time. „Royal Academy of Arts”, , dostęp: 14.02.2022. Google Scholar
Strinati D. (1998): Wprowadzenie do kultury popularnej. Przeł. W.J. Burszta. Poznań. Google Scholar
Vasari G. (1980): Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów. Przeł. K. Estreicher. Warszawa. Google Scholar
Vezzosi A. (2019): Leonardo. Malarstwo: nowe spojrzenie. Przeł. Z. Pająk (s. 1–128), K. Stopa (s. 129–320). Kielce. Google Scholar
Wittgenstein L. (2004): Dociekania filozoficzne. Przeł. B. Wolniewicz. Warszawa. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.